- Nazwa przedmiotu:
- Prawo Lotnicze
- Koordynator przedmiotu:
- Dr inż. Mirosław Rodzewicz
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Lotnictwo i Kosmonautyka
- Grupa przedmiotów:
- Automatyka i Systemy Lotnicze
- Kod przedmiotu:
- NS613
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2009/2010
- Liczba punktów ECTS:
- 1
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiadomości z zakresu mechaniki lotu, konstrukcji samolotów, zasad eksploatacji
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie się ze standardami lotniczymi i dokumentami normatywnymi stosowanymi przy projektowaniu, wytwarzaniu i eksploatacji statku powietrznego
- Treści kształcenia:
- Część I: Standardy lotnicze przyjęte przez Konwencję Chicagowską i ujęte w odpowiednich Aneksach, dotyczących następujących zagadnień: licencjonowanie personelu lotniczego, eksploatacja statków powietrznych, zasady ruchu lotniczego, służby ruchu lotniczego, transport ładunków niebezpiecznych, bezpieczeństwo, badanie wypadków lotniczych, zdatność do lotu statków powietrznych. Część II: Przepisy europejskie – struktura przepisów (PARTy, OPSy, CSy), wymagania European Aviation Safety Agency (EASA) : PART M – dokumentowanie systemu, PART 145 – organizacje obsługi, PART 66 – system szkolenia kadr lotnictwa, OPS 1 -systemy obsługi samolotów, OPS 3 systemy obsługi śmigłowców, CS-25 – przepisy techniczne dla dużych samolotów, CS–23 przepisy techniczne dla lekkich samolotów, CS-22 przepisy techniczne dla szybowców, CS-VLA przepisy techniczne dla ultralekkich samolotów, CS-27 i CS-29 – przepisy techniczne dla śmigłowców, CS-36 oddziaływanie statków powietrznych na środowisko. Relacje miedzy przepisami europejskimi a przepisami Joint Aviation Authorities Committee (JAAC).
- Metody oceny:
- Na podstawie kolokwiów Praca własna: Opracowanie przykładowej dokumentacji zarządzania jakością w procesach projektowania lub eksploatacji statków powietrznych
- Egzamin:
- Literatura:
- Zalecana literatura: Konwencja o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzona w Chicago 7 grudnia 1944 r. Aneks 6 (ICAO): Eksploatacja statków powietrznych, Aneks 8 (ICAO) : Zdatność do lotu statków powietrznych, ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 2042/2003 z dnia 20 listopada 2003 r. w sprawie ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i urządzeń, a także w sprawie zatwierdzania organizacji i personelu wykonujących takie zadania. ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1702/2003 z dnia 24 września 2003 ustanawiające zasady wykonawcze dla certyfikacji statków powietrznych i związanych z nimi wyrobów, części i wyposażenia w zakresie zdatności do lotu i ochrony środowiska oraz dla certyfikacji organizacji projektujących i produkujących Dodatkowe literatura: Materiały na stronie http://www.ulc.gov.pl/ o Dziennik Ustaw z 2006 r. Nr 100 poz. 696 Materiały dostarczone przez wykładowcę
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się