- Nazwa przedmiotu:
- Zachowania organizacyjne
- Koordynator przedmiotu:
- Prof. dr hab. Ewa Masłyk-Musiał
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- wspólna
- Kod przedmiotu:
- ZAORG
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2010/2011
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Poznanie teorii, systemu pojęciowego i modeli przydatnych do opisu i zrozumienia zachowań ludzi w organizacji oraz metod stosowanych do ich przewidywania i kształtowania. Wskazanie, że aby osiągnąć sukces menedżerowie muszą stworzyć warunki umożliwiające maksymalne wykorzystanie wiedzy, zdolności i osobistych cech pracowników. Przedstawienie dynamiki zmiany zachowań: od tradycyjnych do zachowań w organizacjach globalnych i wirtualnych społeczeństwa informacyjnego. Przedmiot dostarcza narzędzi umożliwiających: badanie postaw, klasyfikację zachowań organizacyjnych oraz budowanie tożsamości grupy i kultury organizacyjnej wzmacniających realizację zadań i osiąganie satysfakcji z pracy.
- Treści kształcenia:
- WYKŁAD
1. Podstawy wiedzy o zachowaniu ludzi w organizacji.
2. Metodologia badania zachowań organizacyjnych.
3. Globalne uwarunkowania zachowań organizacyjnych.
4. Podstawy zachowań indywidualnych w organizacji.
5. Zastosowanie koncepcji motywacji do rozumienia i modyfikowania zachowań.
6. Środowiskowe i strukturalne wyznaczniki zachowań organizacyjnych.
7. Procesy interpersonalne jako wyznacznik zachowań organizacyjnych.
8. Zachowania wynikające z poczucia tożsamości zbiorowej w organizacji.
9. Kierowanie ludźmi w organizacji a ich zachowania.
10. Komunikacja interpersonalna jako proces nadawania zachowaniom znaczeń.
11. Miejsce zachowań organizacyjnych w kształtowaniu wizerunku firmy.
12. Konflikty a poziom wykonywanych zadań w organizacji.
13. Kulturowe zróżnicowanie zachowań organizacyjnych.
14. Polityczne uwarunkowania zachowań organizacyjnych.
15. Strategie dokonywania zmiany zachowań organizacyjnych.
- Metody oceny:
- brak
- Egzamin:
- Literatura:
- 1. Masłyk-Musiał E., Społeczeństwo i Organizacje. Socjologia organizacji i zarządzania, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 1999
2. Sikorski Cz., Zachowania ludzi w organizacji, PWN, Warszawa 2002
3. Robbins S., Zachowania w organizacji, PWE, Warszawa 1998
4. Sułkowski L., Kulturowa zmienność organizacji, PWE, Warszawa 2002
5. Łucewicz J., Organizacyjne zachowania człowieka, Wydawnictwo Akademii
Ekonomicznej im. Oskara Langego, Wrocław 1999
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się