Nazwa przedmiotu:
Zachowania organizacyjne
Koordynator przedmiotu:
Prof. dr hab. Ewa Masłyk-Musiał
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
wspólna
Kod przedmiotu:
ZAORG
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2010/2011
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Poznanie teorii, systemu pojęciowego i modeli przydatnych do opisu i zrozumienia zachowań ludzi w organizacji oraz metod stosowanych do ich przewidywania i kształtowania. Wskazanie, że aby osiągnąć sukces menedżerowie muszą stworzyć warunki umożliwiające maksymalne wykorzystanie wiedzy, zdolności i osobistych cech pracowników. Przedstawienie dynamiki zmiany zachowań: od tradycyjnych do zachowań w organizacjach globalnych i wirtualnych społeczeństwa informacyjnego. Przedmiot dostarcza narzędzi umożliwiających: badanie postaw, klasyfikację zachowań organizacyjnych oraz budowanie tożsamości grupy i kultury organizacyjnej wzmacniających realizację zadań i osiąganie satysfakcji z pracy.
Treści kształcenia:
WYKŁAD 1. Podstawy wiedzy o zachowaniu ludzi w organizacji. 2. Metodologia badania zachowań organizacyjnych. 3. Globalne uwarunkowania zachowań organizacyjnych. 4. Podstawy zachowań indywidualnych w organizacji. 5. Zastosowanie koncepcji motywacji do rozumienia i modyfikowania zachowań. 6. Środowiskowe i strukturalne wyznaczniki zachowań organizacyjnych. 7. Procesy interpersonalne jako wyznacznik zachowań organizacyjnych. 8. Zachowania wynikające z poczucia tożsamości zbiorowej w organizacji. 9. Kierowanie ludźmi w organizacji a ich zachowania. 10. Komunikacja interpersonalna jako proces nadawania zachowaniom znaczeń. 11. Miejsce zachowań organizacyjnych w kształtowaniu wizerunku firmy. 12. Konflikty a poziom wykonywanych zadań w organizacji. 13. Kulturowe zróżnicowanie zachowań organizacyjnych. 14. Polityczne uwarunkowania zachowań organizacyjnych. 15. Strategie dokonywania zmiany zachowań organizacyjnych.
Metody oceny:
brak
Egzamin:
Literatura:
1. Masłyk-Musiał E., Społeczeństwo i Organizacje. Socjologia organizacji i zarządzania, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 1999 2. Sikorski Cz., Zachowania ludzi w organizacji, PWN, Warszawa 2002 3. Robbins S., Zachowania w organizacji, PWE, Warszawa 1998 4. Sułkowski L., Kulturowa zmienność organizacji, PWE, Warszawa 2002 5. Łucewicz J., Organizacyjne zachowania człowieka, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego, Wrocław 1999
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się