Nazwa przedmiotu:
Projektowanie systemów zarządzania jakością
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Bolesław Szomański
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Zarządzanie i Inżynieria Produkcji
Grupa przedmiotów:
Zarządzanie produkcją
Kod przedmiotu:
PSYZJ
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2009/2010
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium30h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Słowa kluczowe (prerekwizyty): kategorie wyrobów: hardware, software, usługi, wynik procesów ciągłych, wymagania prawne i normatywne, strategia organizacji, polityka jakości, mierzalne cele jakości, mapa procesów, karty zadań, karty procesów, procedury, formularze, przegląd projektu, weryfikacja projektu, walidacja projektu.
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest przekazanie studentom praktycznych umiejętności na temat analizy procesowej organizacji ukierunkowanej na wymagania klienta. Program przedmiotu obejmuje opracowanie projektu wstępnego systemu zarządzania jakością wg wymagań PN EN ISO 9001:2001 oraz reprezentatywnych dokumentów tego systemu: polityki jakości, mapy procesów, karty zadań, karty wybranego procesu, procedury oraz wskazanych formularzy. Dodatkowym celem jest praktyczny trening prowadzenia komputerowej analizy i dokumentowania procesów z wykorzystaniem dostępnych na rynku pakietów
Treści kształcenia:
LABORATORIUM 1. Wprowadzenie do przedmiotu. Organizacja prac projektowych. 2. Zarządzanie procesami. 3. Wymagania normy ISO 9001 dotyczące dokumentowania procesów. 4. Omówienie pakietów wspierających dokumentowanie procesów. 5. Zakres systemu. Strategia i polityka jakości. 6. Struktura organizacyjna. Karty zadań, uprawnień i odpowiedzialności. 7. Mapa procesów. Właściciele procesów. Struktura dokumentacji. 8. Struktura księgi jakości. 9. Opracowanie wybranej karty procesu. 10. Opracowanie wybranej procedury. 11. Opracowanie wybranych formularzy (2-3). 12. Redakcja komputerowa projektu. Przegląd projektu. 13. Merytoryczna weryfikacja projektu. 14. Walidacja projektu. 15. Odbiór projektu. Zaliczenia.
Metody oceny:
brak
Egzamin:
Literatura:
1. Praca zbiorowa pod red. Jana Bagińskiego: Zarządzanie zorientowane na klienta. Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2002 2. G.A.. Rummler, A.P. Brache: Podnoszenie efektywności organizacji. PWE, Warszawa 2000 3. A. Hamrol, W. Mantura: Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka. WN PWN Warszawa 2002 4. J.J.Dahlgaard, K.Kristensen, G.K.Kanji: Podstawy zarządzania jakością. WN PWN Warszawa2002 5. J. Bank: Zarządzanie przez jakość. Gebethner&ska. Warszawa 1996
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się