- Nazwa przedmiotu:
- Metody usprawniania procesów pracy
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. Ewa Górska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie i Inżynieria Produkcji
- Grupa przedmiotów:
- Ergonomia i kształtowanie środowiska pracy
- Kod przedmiotu:
- METUS
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2009/2010
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest nabycie przez studentów wiedzy o współczesnych metodach usprawniania procesów produkcyjnych, wprowadzonymi do światowej praktyki zarządzania przez Japończyków.
- Treści kształcenia:
- W15
W1 – Wprowadzenie do zagadnień metod usprawniania pracy.
W2 – Metody zbierania informacji dla potrzeb diagnozy ergonomicznej.
W3 – Metody analizy problemów – wykres Ishikawy, wykres Pareto-Lorenza.
W4 – Metody rozwiązywania problemów – burza mózgów, myślenie lateralne.
W5 – Metoda 5S jako podstawa dobrze zorganizowanych, efektywnych i bezpiecznych stanowisk pracy.
W6 – Usprawnianie procesów pracy w oparciu o koncepcję ciągłego doskonalenia (Kaizen).
W7 – Standaryzacja pracy. Współczesne systemy organizacji ukierunkowane na wzrost produktywności i jakości – TQM, TPM, JIT, Lean Manufacturing.
W8 – Podsumowanie. Zaliczenie.
C15
C1 – Wprowadzenie do ćwiczeń z metod usprawniania pracy.
C2 – Metody zbierania informacji dla potrzeb diagnozy ergonomicznej.
C3 – Metody analizy problemów – wykres Ishikawy.
C4 – Metody analizy problemów – wykres Pareto-Lorenza.
C5 – Metody rozwiązywania problemów – burza mózgów.
C6 – Metody rozwiązywania problemów – myślenie lateralne.
C7 – Usprawnianie procesów pracy w oparciu o koncepcję ciągłego doskonalenia (Kaizen).
C8 – Podsumowanie. Zaliczenie.
- Metody oceny:
- Zaliczenie projektów z poszczególnych ćwiczeń.
- Egzamin:
- Literatura:
- Bono E., Sześć myślowych kapeluszy, Sensus, 2007
Imai M., Gemba. Kaizen, MT Biznes, 2006
Imai M., Kaizen. Klucz do konkurencyjnego sukcesu Japonii, MT Biznes, 2007
Liker J.K., Droga Toyoty. 14 zasad zarządzania wiodącej firmy produkcyjnej świata, MT Biznes,
2005
Lis S. (red.), Vademecum Produktywności, Wyd. Placet, Warszawa 1999.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się