Nazwa przedmiotu:
Elementy ekonomiki, marketingu i zarządzania
Koordynator przedmiotu:
Dr inż. Andrzej Wiszniewski
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Środowiska
Grupa przedmiotów:
Obieralna
Kod przedmiotu:
brak
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2009/2010
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Przedmioty podstawowe
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy dotyczącej wybranych zagadnień mikroekonomii, zasad marketingu w sektorze użytkowania energii oraz zarządzania energią i zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwach energetycznych. Zostaną omówione zagadnienia związane z: • zagadnieniami przygotowania i oceny efektywności inwestycji i pozyskiwania środków finansowych.; • specyfika rynku sieciowego, Produkt Miejsce Cena, planowanie marketingu, kontrola skuteczności działań marketingowych; • przygotowanie do rozmów handlowych punktu widzenia drugiej strony, pozytywne myślenie i nastawienie do rozmów, odstawowe zasady procesu przekonywania • planowanie w przedsiębiorstwie, organizacja, zatrudnianie, przewodzenie i motywacja, sprawowanie kontroli
Treści kształcenia:
Zmiana wartości pieniądza w czasie, inflacja, wzrost cen Stopa dyskontowa oraz współczynniki dyskontujące Dyskontowanie pieniądza Uwzględnienie inflacji i wzrostu cen Kredyt, raty spłat i odsetek, zabezpieczenia Spłata kredytu w równych ratach Śródokresowa spłata kredytu w równych ratach Obliczanie odsetek od faktycznie pozostałego długu Obliczanie odsetek od długu istniejącego na początku okresu procentowego Spłata kredytów w stałych kwotach płatności Splata kredytu z kapitalizacją odsetek Oprocentowanie składane okresowe (nieciągłe) Oprocentowanie składane natychmiastowe (ciągłe) Koszt pieniądza i inwestycje na rynku kapitałowym stopy – redyskonta, lombardowa, referencyjna Wprowadzenie Stopy procentowe NBP Koszt pieniądza dla inwestorów Wskaźniki efektywności inwestycyjnej Wprowadzenie Kryteria opłacalności Prosty okres zwrotu nakładów SPBT i czas zwrotu nakładów PBT Wartość bieżąca netto NPV Wewnętrzna stopa zwrotu IRR PI ( Profitability Index – wskaźnik rentowności ) Zależności pomiędzy PBT , SPBT , NPV , IRR, PI BEP ( Break Even Point – próg rentowności Przepływ pieniądza Dzwignia podatkowa i amortyzacyjna Uwagi wstępne, Podatki w inwestycjach, Amortyzacja liniowa, Amortyzacja progresywna, Amortyzacja degresywna Marketing w ciepłownictwie i usługach komunalnych (specyfika rynku sieciowego, Produkt Miejsce Cena, planowanie marketingu, kontrola skuteczności działań marketingowych) Strategia sprzedaży i działania ją wspierające (Przygotowanie do rozmów handlowych punktu widzenia drugiej strony, pozytywne myślenie i nastawienie do rozmów, odstawowe zasady procesu przekonywania). Zarządzanie firmą (planowanie, organizacja, zatrudnianie, przewodzenie i motywacja, sprawowanie kontroli) Test zaliczeniowy Program ćwiczeń audytoryjnych Słuchacze wykonują opracowanie - przykładowy bussiness plan inwestycji: Wymiana kotłowni węglowej na inne paliwo Oszacowanie efektów inwestycji termomodernizacyjnej w budynku Obrona bussines planu
Metody oceny:
Średnia arytmetyczna ocen z testu zaliczeniowego wykładu i sprawdzianu z ćwiczeń Warunki zaliczenia wykładu Ponad 50% punktów w sprawdzianie polegającym na rozwiązywaniu zadań rachunkowych oraz odpowiedzi na pytania teoretyczne Warunki zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych Obecność na ćwiczeniach, wykonanie i obrona próbnego bussines planu
Egzamin:
Literatura:
Manuskrypt wykładów, prezentacje
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się