- Nazwa przedmiotu:
- Testowanie aplikacji
- Koordynator przedmiotu:
- dr Lucjan Stapp
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Informatyka
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2009/2010
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium15h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawy inżynierii oprogramowania
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z zasadami testowania aplikacji używanymi aktualnie w procesie tworzenia oprogramowania.
- Treści kształcenia:
- Prezentowane są takie zagadnienia, jak
• rola i miejsce testów w procesie wytwórczym oprogramowania,
• podział na testy statyczne i dynamiczne,
• konieczność stosowania specjalnych technik do testowania aplikacji,
• przygotowywanie przypadków i scenariuszy testowych,
• podział na etapy procesu testowania,
• cele poszczególnych etapów testów,
• rola poszczególnych członków zespołu testowego,
• metody „miękkich” metodyk tworzenia oprogramowania w procesie testowym
Ćwiczenia poświęcone są głownie tworzeniu samodzielnemu tworzeniu scenariuszy testowych przez studentów, a także zapoznanie ich z podstawowymi zasadami testów statycznych ( przeglądy, inspekcje)
W czasie zajęć laboratoryjnych studenci wykorzystują przygotowane uprzednio na ćwiczeniach przypadki i scenariusze testowe do testowania – różnymi metodami –uprzednio przygotowanych aplikacji. Zapoznają się też z narzędziami do automatycznych testów funkcjonalnych (typu capture and replay)
- Metody oceny:
- 1. Zaliczenie ze znajomości omawianych na ćwiczeniach i wykładzie zagadnień – w formie testu, wymagane uzyskanie 60% poprawnych odpowiedzi
2. Zaliczenie 60% zajęć laboratoryjnych wg wymagań określonych na początku każdego laboratorium
3. Zaliczenie przedmiotu na podstawie średniej uzyskanej z obu części.
- Egzamin:
- Literatura:
- 1. Bays, M., Metodyka wprowadzania oprogramowania na rynek, 2001
2. Brooks, F., Mityczny osobomiesiąc, Eseje o inżynierii oprogramowania, 2003
3. Hamlet, D., Maybee J., Inżynieria oprogramowania, 2003
4. Patton, R., Testowanie oprogramowania
5. Beizer, B., Software System Testing and Quality Assurance , 1996
6. Daughtrey,T., Fundamental Concepts for the Software Quality Engineer, 2001
7. Whittaker, J.A., How to break Software: a Practical Guide to Testing, 2002
8. Sticky Mind, www.stickymind.com
9. Testing Foundation, Brian Marrick, www.testing.com
10. Professional Tester, www.professionaltester.com
11. Stowarzyszenie Jakości Systemów Informacyjnych, www.sjsi.org
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się