- Nazwa przedmiotu:
- Modelowanie oprogramowania w języku UML
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Michał Śmiałek, michal.smialek@ee.pw.edu.pl, +48222345387
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Informatyka
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2009/2010
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium30h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawy inżynierii oprogramowania, Języki i metody programowania II
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Znajomość składani i semantyki języka UML, umiejętność wizualnego modelowania oprogramowania, specyfikowanie wymagań na poziomie podstawowym, projektowanie oprogramowania na poziomie podstawowym, wykorzystanie narzędzi CASE.
- Treści kształcenia:
- Wykład
1. Wprowadzenie do modelowania. Złożoność oprogramowania i jak ją pokonać.
2. Podstawy modelowania obiektowego. Obiekty, klasy obiektów. Modelowanie struktury i dynamiki systemu.
3. Od opisu środowiska do kodu. Przegląd modeli języka UML w projekcie konstrukcji oprogramowania.
4. Modelowanie środowiska. Modelowanie aktorów, jednostek organizacyjnych, pojęć. Modelowanie procesów, czynności, stanów.
5. Modelowanie wymagań. Modelowanie aktorów systemowych i klas analitycznych. Modelowanie przypadków użycia i scenariuszy.
6. Tworzenie architektury. Modelowanie komponentów, interfejsów, węzłów. Modelowanie interakcji na poziomie architektury.
7. Projektowanie i realizacja systemu. Modelowanie klas projektowych. Modelowanie interakcji na poziomie projektu.
8. Modelowanie w procesie wytwórczym. Wytwarzanie oprogramowania sterowane modelami w języku UML. Laboratorium
1. Zapoznanie z narzędziami do modelowania w języku UML.
2. Techniki pracy z modelami.
3. Modelowanie środowiska.
4. Modelowanie wymagań uzytkownika.
5. Modelowanie przejścia między środowiskiem a wymaganiami.
6. Modelowanie architektury systemu.
7. Modelowanie przejścia między wymaganiami a architekturą.
8. Modelowanie szczegółowego projektu systemu.
9. Modelowanie przejścia między architekturą a projektem.
10. Generacja kodu.
11. Inżynieria kodu - spójność kodu z modelem.
- Metody oceny:
- brak
- Egzamin:
- Literatura:
- 1. Michał Śmiałek - Zrozumieć UML 2.0. Metody modelowania obiektowego, Helion, 2006
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się