Nazwa przedmiotu:
Modelowanie oprogramowania w języku UML
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Michał Śmiałek, michal.smialek@ee.pw.edu.pl, +48222345387
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Informatyka
Grupa przedmiotów:
Wspólne
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2009/2010
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium30h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawy inżynierii oprogramowania, Języki i metody programowania II
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Znajomość składani i semantyki języka UML, umiejętność wizualnego modelowania oprogramowania, specyfikowanie wymagań na poziomie podstawowym, projektowanie oprogramowania na poziomie podstawowym, wykorzystanie narzędzi CASE.
Treści kształcenia:
Wykład 1. Wprowadzenie do modelowania. Złożoność oprogramowania i jak ją pokonać. 2. Podstawy modelowania obiektowego. Obiekty, klasy obiektów. Modelowanie struktury i dynamiki systemu. 3. Od opisu środowiska do kodu. Przegląd modeli języka UML w projekcie konstrukcji oprogramowania. 4. Modelowanie środowiska. Modelowanie aktorów, jednostek organizacyjnych, pojęć. Modelowanie procesów, czynności, stanów. 5. Modelowanie wymagań. Modelowanie aktorów systemowych i klas analitycznych. Modelowanie przypadków użycia i scenariuszy. 6. Tworzenie architektury. Modelowanie komponentów, interfejsów, węzłów. Modelowanie interakcji na poziomie architektury. 7. Projektowanie i realizacja systemu. Modelowanie klas projektowych. Modelowanie interakcji na poziomie projektu. 8. Modelowanie w procesie wytwórczym. Wytwarzanie oprogramowania sterowane modelami w języku UML. Laboratorium 1. Zapoznanie z narzędziami do modelowania w języku UML. 2. Techniki pracy z modelami. 3. Modelowanie środowiska. 4. Modelowanie wymagań uzytkownika. 5. Modelowanie przejścia między środowiskiem a wymaganiami. 6. Modelowanie architektury systemu. 7. Modelowanie przejścia między wymaganiami a architekturą. 8. Modelowanie szczegółowego projektu systemu. 9. Modelowanie przejścia między architekturą a projektem. 10. Generacja kodu. 11. Inżynieria kodu - spójność kodu z modelem.
Metody oceny:
brak
Egzamin:
Literatura:
1. Michał Śmiałek - Zrozumieć UML 2.0. Metody modelowania obiektowego, Helion, 2006
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się