Nazwa przedmiotu:
Komunikacja w działalności gospodarczej
Koordynator przedmiotu:
dr Marlena Piekut
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Ekonomia
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
WK 21.1/1
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2009/2010
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Celem zajęć jest uświadomienie roli, jaką komunikacja odgrywa w życiu zawodowym oraz kształcenie umiejętności efektywnego porozumiewania się w różnorodnych sytuacjach.
Treści kształcenia:
1.Istota i proces komunikowania się. Elementy i cechy procesu komunikowania się (4 h). 2.Wymiary komunikowania się i sieci komunikacji (2 h). 3.Formy komunikowania się: symetryczne, niesymetryczne, jednokierunkowe, dwukierunkowe, formalne, nieformalne, obronne, podtrzymujące (1 h). 4.Komunikowanie się werbalne (2 h). 5.Komunikowanie się niewerbalne (2 h). 6.Komunikowanie się pisemne (1 h). 7.Techniki autoprezentacji, budowanie dobrych relacji z rozmówcami (1 h). 8.Komunikowanie się marketingowe przedsiębiorstwa z otoczeniem: reklama, promocja osobista, promocja sprzedaży, public relations. Badania marketingowe jako element komunikowania się przedsiębiorstwa z rynkiem (4 h). 9.Wykorzystanie komunikacji w negocjacjach (2 h). 10.Techniki grupowego komunikowania się w organizacji. Metody porozumiewania się w organizacji ukierunkowane na zwiększenie partycypacji pracowników oraz polepszenie przepływu informacji w organizacji (5 h).
Metody oceny:
Forma zaliczenia przedmiotu - test składający się z 40 pytań wielokrotnego wyboru. Warunek zaliczenia przedmiotu - udzielenie prawidłowych odpowiedzi przynajmniej na 50% pytań. Sposób przeliczenia punktów na ocenę: 36 – 40 prawidłowych odpowiedzi w teście - bardzo dobry 32 – 35 prawidłowych odpowiedzi w teście - dobry plus 28 – 31 prawidłowych odpowiedzi w teście - dobry 24 – 27 prawidłowych odpowiedzi w teście - dostateczny plus 20 – 23 prawidłowych odpowiedzi w teście - dostateczny Godziny konsultacji zgodnie z planem ustalanym w danym semestrze
Egzamin:
Literatura:
1.Potocki A., Winkler R., Żbikowska A. 2003: Techniki komunikacji w organizacjach gospodarczych. Difin, Warszawa 2.Stankiewicz J. 2006: Komunikowanie się w organizacji. Wydawnictwo Astrum, Wrocław 3.Blythe J. 2002: Komunikacja marketingowa. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 4.Dobek-Ostrowska B. 2004: Podstawy komunikowania społecznego. Wydawnictwo Astrum, Wrocław 5.Gesteland R. 2000: Różnice kulturowe z zachowania w biznesie. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 6.Głodowski W. 2006: Komunikowanie interpersonalne. Hansa Communication, Warszawa 7.Kiełtyka L. 2002: Komunikacja w zarządzaniu. Techniki, narzędzia i formy przekazu informacji. Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się