- Nazwa przedmiotu:
- Systemy adaptacyjne i uczące się
- Koordynator przedmiotu:
- prof. nzw. dr hab. Andrzej PACUT
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Informatyka
- Grupa przedmiotów:
- Kierunkowe
- Kod przedmiotu:
- SAU
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2009/2010
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- W wykładzie omawiane są systemy wspomagające decyzje i systemy sterujące, które adaptują się do nieznanego z góry lub zmieniającego się środowiska. Systemy adaptacyjne dostosowują swoje działania do środowiska z którym pozostają w interakcji, przy czym sa
- Treści kształcenia:
- <P><B>Podstawy matematyczne</P></B> <OL><LI>Iteracyjna optymalizacja i aproksymacja stochastyczna: procedura Robbinsa-Monroe.</LI> <LI>Modelowanie: aproksymatory liniowe, aproksymatory neuronowe,</LI> <LI>Iteracyjna aproksymacja średniokwadratowa jako Implementacja wybranego problemu sterowania adaptacyjnego lub adaptacyjnego podejmowania decyzji wraz z algorytmem rozwiązującym ten problem w dowolnym środowisku programistycznym. Przykładowe tematy projektów: <UL><LI>Optymalizujący swoje działanie prog
- Metody oceny:
- Egzamin:
- Literatura:
- <OL><LI>K.J. Astrom, B. Wittenmark,<I> Adaptive Control,</I> Addison-Wesley, 1989</LI> <LI>J.-J.E. Slotine, W. Li:<I> Applied Nonlinear Control,</I> Prentice Hall, 1991.</LI> <LI>R. Sutton, A. Barto,<I> Reinforcement Learning: An Introduction,</I> MIT Pre
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się