Nazwa przedmiotu:
Systemy adaptacyjne i uczące się
Koordynator przedmiotu:
prof. nzw. dr hab. Andrzej PACUT
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Informatyka
Grupa przedmiotów:
Kierunkowe
Kod przedmiotu:
SAU
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2009/2010
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
W wykładzie omawiane są systemy wspomagające decyzje i systemy sterujące, które adaptują się do nieznanego z góry lub zmieniającego się środowiska. Systemy adaptacyjne dostosowują swoje działania do środowiska z którym pozostają w interakcji, przy czym sa
Treści kształcenia:
<P><B>Podstawy matematyczne</P></B> <OL><LI>Iteracyjna optymalizacja i aproksymacja stochastyczna: procedura Robbinsa-Monroe.</LI> <LI>Modelowanie: aproksymatory liniowe, aproksymatory neuronowe,</LI> <LI>Iteracyjna aproksymacja średniokwadratowa jako Implementacja wybranego problemu sterowania adaptacyjnego lub adaptacyjnego podejmowania decyzji wraz z algorytmem rozwiązującym ten problem w dowolnym środowisku programistycznym. Przykładowe tematy projektów: <UL><LI>Optymalizujący swoje działanie prog
Metody oceny:
Egzamin:
Literatura:
<OL><LI>K.J. Astrom, B. Wittenmark,<I> Adaptive Control,</I> Addison-Wesley, 1989</LI> <LI>J.-J.E. Slotine, W. Li:<I> Applied Nonlinear Control,</I> Prentice Hall, 1991.</LI> <LI>R. Sutton, A. Barto,<I> Reinforcement Learning: An Introduction,</I> MIT Pre
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się