Nazwa przedmiotu:
Zarządzanie jakością
Koordynator przedmiotu:
Prof. dr hab. inż. Stanisław Tkaczyk
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
wspólna
Kod przedmiotu:
ZAJAK
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2009/2010
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Słowa kluczowe (prerekwizyty): system, proces, model, zarządzanie, zintegrowane systemy zarządzania, odpowiedzialny biznes, Unia Europejska, polityka jakości, zarządzanie jakością, polityka środowiskowa, zarządzanie środowiskowe wg ISO 14001, polityka bezpieczeństwa, zarządzanie bezpieczeństwem pracy wg PN N 18001, jakość, ISO/IEC, normy serii ISO 9000, audit, wyrób, dostawca, klient, informacje, oprogramowanie, system informatyczny, EFQM-model doskonałości, TQM, techniki doskonalenia jakości
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Przedstawienie idei oraz znaczenia kompleksowego zarządzania jakością TQM w świetle wymagań Unii Europejskiej. Prezentacja międzynarodowych standardów dotyczących zarządzania jakością, środowiskiem, bezpieczeństwem pracy, systemów informatycznych i innych. Przedstawienie metodyki integracji standardowych systemów zarządzania. Prezentacja wybranych modeli i technik doskonalenia jakości
Treści kształcenia:
WYKŁAD 1. Wymagania rynku europejskiego. 2. Europejski system oceny zgodności. 3. Od kontroli jakości do kompleksowego zarządzania jakością - TQM. 4. Zarządzanie jakością wg ISO 9000. 5. Wymagania systemu zarządzania jakości wg ISO 9001:2000. 6. Zarządzanie środowiskowe. 7. Wymagania systemu zarządzania środowiskowego wg ISO 14001. 8. Zarządzanie środowiskowe wg PN N 18 001. 9. Standardy odpowiedzialności społecznej. 10. Standardy dotyczące systemów informatycznych - ISO 17 799. 11. Zastosowanie e- technik w systemach zarządzania. 12. Praktyczne przykłady standardowych systemów zarządzania. 13. Modele doskonałości. 14. Kompleksowe zarządzanie jakością (Total Quality Management). 15. Procesy i techniki ciągłego doskonalenia.
Metody oceny:
brak
Egzamin:
Literatura:
1. Praca zbiorowa pod redakcją Jana Bagińskiego, Menedżer jakości, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2000 2. Praca zbiorowa pod redakcją naukową Tadeusza Wawaka, Zmieniające się przedsiębiorstwo w zmieniającej się politycznie Europie, tom 2, Wydawnictwo Informacji Ekonomicznej Uniwersytet Jagielloński, Kraków 1999. 3. Praca zbiorowa pod redakcją naukową Tadeusza Wawaka, Zmieniające się przedsiębiorstwo w zmieniającej się politycznie Europie, tom 3, Wydawnictwo Informacji Ekonomicznej Uniwersytet Jagielloński, Kraków 2000. 4. Kreier E., Łuczak J., ISO 9000 Łatwy i skuteczny sposób uzyskania certyfikatu jakości, tom 1 i 2, Wydawnictwo Forum Sp. z o.o., Poznań 2001.
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się