- Nazwa przedmiotu:
- Zarządzanie jakością
- Koordynator przedmiotu:
- Prof. dr hab. inż. Stanisław Tkaczyk
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- wspólna
- Kod przedmiotu:
- ZAJAK
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2009/2010
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Słowa kluczowe (prerekwizyty):
system, proces, model, zarządzanie, zintegrowane systemy zarządzania, odpowiedzialny biznes, Unia Europejska, polityka jakości, zarządzanie jakością, polityka środowiskowa, zarządzanie środowiskowe wg ISO 14001, polityka bezpieczeństwa, zarządzanie bezpieczeństwem pracy wg PN N 18001, jakość, ISO/IEC, normy serii ISO 9000, audit, wyrób, dostawca, klient, informacje, oprogramowanie, system informatyczny, EFQM-model doskonałości, TQM, techniki doskonalenia jakości
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Przedstawienie idei oraz znaczenia kompleksowego zarządzania jakością TQM w świetle wymagań Unii Europejskiej. Prezentacja międzynarodowych standardów dotyczących zarządzania jakością, środowiskiem, bezpieczeństwem pracy, systemów informatycznych i innych. Przedstawienie metodyki integracji standardowych systemów zarządzania. Prezentacja wybranych modeli i technik doskonalenia jakości
- Treści kształcenia:
- WYKŁAD
1. Wymagania rynku europejskiego.
2. Europejski system oceny zgodności.
3. Od kontroli jakości do kompleksowego zarządzania jakością - TQM.
4. Zarządzanie jakością wg ISO 9000.
5. Wymagania systemu zarządzania jakości wg ISO 9001:2000.
6. Zarządzanie środowiskowe.
7. Wymagania systemu zarządzania środowiskowego wg ISO 14001.
8. Zarządzanie środowiskowe wg PN N 18 001.
9. Standardy odpowiedzialności społecznej.
10. Standardy dotyczące systemów informatycznych - ISO 17 799.
11. Zastosowanie e- technik w systemach zarządzania.
12. Praktyczne przykłady standardowych systemów zarządzania.
13. Modele doskonałości.
14. Kompleksowe zarządzanie jakością (Total Quality Management).
15. Procesy i techniki ciągłego doskonalenia.
- Metody oceny:
- brak
- Egzamin:
- Literatura:
- 1. Praca zbiorowa pod redakcją Jana Bagińskiego, Menedżer jakości, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2000
2. Praca zbiorowa pod redakcją naukową Tadeusza Wawaka, Zmieniające się przedsiębiorstwo w zmieniającej się politycznie Europie, tom 2, Wydawnictwo Informacji Ekonomicznej Uniwersytet Jagielloński, Kraków 1999.
3. Praca zbiorowa pod redakcją naukową Tadeusza Wawaka, Zmieniające się przedsiębiorstwo w zmieniającej się politycznie Europie, tom 3, Wydawnictwo Informacji Ekonomicznej Uniwersytet Jagielloński, Kraków 2000.
4. Kreier E., Łuczak J., ISO 9000 Łatwy i skuteczny sposób uzyskania certyfikatu jakości, tom 1 i 2, Wydawnictwo Forum Sp. z o.o., Poznań 2001.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się