Nazwa przedmiotu:
Retoryka
Koordynator przedmiotu:
brak
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
brak
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2009/2010
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład300h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Przedmiot zapoznaje z głównymi zasadami retoryki rozwijając umiejętność skutecznego komunikowania i przekonywania
Treści kształcenia:
1.Klasyczna koncepcja retoryki: ars bene dicendi. Główne etapy historii retoryki. Współczesne ujecie retoryki. 2. Logika, dialektyka i retoryka. Retoryka w tradycji arystotelesowskiej: teoria argumentacji, wysławiania i kompozycji mowy. Argumentacja logiczna i retoryczna. 3.Zasady racjonalnej argumentacji. Wypowiedzi argumentacyjne. Problemy uzasadniania. Błędy logiczne. 4.Retoryka jako sztuka skutecznej perswazji. Rodzaje perswazji: przekonująca racjonalnie, nakłaniająca (propaganda), pobudzająca. 5.Argumentacja sofistyczna. Jak odróżnić rzetelne uzasadnienie od pozornie uzasadniającej sofistyki. Wykorzystywanie błędów logicznych w przekonywaniu. 6.Główne działy tradycyjnej retoryki: inwencja, kompozycja, elokucja. Zasady konstruowani wypowiedzi. Znaczenie wstępu i zasady: organiczności, stosowności i funkcjonalności. 7.Elokucja- sztuka wysławiania. Typy stylów retorycznych. Retoryczne figury: figury języka, myśli i tropy. 8.Mowa- klasyczna forma retoryczna. Podstawowe funkcje retorycznego dyskursu: informacyjno-pouczająca, zniewalająca i estetyczna. Rodzaje oratorstwa. 9.Techniki prowadzenia rozmowy i przemawiania. Spory i dyskusja. Jak racjonalnie dyskutować? Radzenie sobie z krytyką. 10. Główne techniki perswazyjne. Metoda pozornego wyboru, niezależnego zdania, zamiany nazw, zdania większości, odwołanie do autorytetów 11.Analiza logiczna chwytów erystycznych. Etyczne i logiczne nadużycia. 12.Strategie redukcji podatności na techniki perswazyjne. Waga znajomości technik wywierania wpływu. Wpływ tendencyjnego przekazywania informacji na myślenie odbiorcy, obrona przed manipulacją. 13.Ćwiczenia w sprawności retorycznej. Odróżnianie faktów i opinii, definicji poprawnych i perswazyjnych, przygotowywanie wystąpień i przekonujące mówienie.
Metody oceny:
brak
Egzamin:
Literatura:
M. Korolko Sztuka retoryki, WP, Warszawa 1998 Ch. Perelman Imperium retoryki, PWN, Warszawa 2002
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się