Nazwa przedmiotu:
Analiza rynku
Koordynator przedmiotu:
Dr hab. Katarzyna Szczepańska
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
Wspólne
Kod przedmiotu:
ANRYN
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2010/2011
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Prerekwizyty: analiza rynku, struktura rynku, stan rynku, mechanizm rynkowy, funkcjonowanie rynku, stosunki rynkowe, aspekt podmiotowy rynku, procesy mikroekonomiczne, aspekt przedmiotowy rynku, rodzaje rynku, elementy rynku, procesy negocjacyjne, procesy konkurencyjne, efekty działania na rynku, cykl życia rynku, fazy rozwojowe rynku, struktura przedmiotowa, struktura podmiotowa rynku, równowaga rynku, współdziałanie i konflikt podmiotów na rynku, przewaga negocjacyjna, monopol, demonopolizacja rynku, konkurencja, przewaga konkurencyjna, mechanizm konkurencji, instrumenty konkurencji, przeobrażenia struktury podmiotowej rynku, mobilność podmiotów, stymulatory mobilności, bariery mobilności, analiza strategiczna, makrootoczenie, interwencjonizm państwa, koncepcje interwencjonizmu, funkcje alokacyjne, redystrybucyjne, stabilizacyjne i socjalne interwencjonizmu rynkowego, procesy makroekonomiczne, cykl koniunkturalny, wahania koniunkturalne, teoria cyklu koniunkturalnego, proces dynamiczny, trend, wahania oscylacyjne, wahania nieregularne, mierniki aktywności gospodarczej, inwestycje, popyt konsumpcyjny, sektor publiczny, zapasy, handel zagraniczny, aparat wytwórczy, rynek pracy, zyski przedsiębiorców, prognoza rynku, zarządzanie strategiczne, decyzje makro i mikroekonomiczne.
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Opanowanie niezbędnych z punktu widzenia przedsiębiorstwa, podstaw wiedzy z zakresu funkcjonowania rynku, metod jego badania i analizy oraz jej zastosowania w praktyce zarządzania firmą. Badania i analiza warunków działania firmy a w szczególności zewnętrznych zjawisk stanowią istotne Źródło informacji wspomagającej procesy decyzyjne w zarządzaniu operacyjnym i strategicznym.
Treści kształcenia:
WYKŁAD 1. Wprowadzenie. 2. Istota i pojęcie rynku, ewolucja mechanizmu rynkowego. 3. Ogólna charakterystyka rynku jako przedmiotu analizy. 4. Analiza układu zależności na rynku. 5. Analiza struktury przedmiotowej rynku. 6. Analiza struktury podmiotowej rynku. 7. Postępowanie podmiotów rynku w warunkach monopolistycznych. 8. Postępowanie podmiotów rynku w warunkach konkurencji. 9. Mobilność podmiotów jako Źródło przeobrażeń rynku. 10. Makrootoczenie przedsiębiorstwa na rynku. 11. Rynek jako przedmiot interwencjonizmu państwa. 12. Analiza koniunktury jako układ odniesienia do badania i oceny rynku. 13. Wybrane problemy i aspekty analizy koniunktury. 14. Wykorzystanie analizy rynku i koniunktury. ĆWICZENIA 1. Wprowadzenie do analizy rynku. 2. Etapy badań rynku. 3. Zdefiniowanie celu i obiektu analizy. 4. Pomiar, zbieranie danych, weryfikacja. 5. Analiza danych, ocena wyników i wnioskowanie. 6. Ujęcia przestrzenne w analizie rynku badanie pojemności rynku. 7. Ujęcia przestrzenne analiza potencjału rynkowego i udziału w rynku. 8. Ujęcia czasowe w analizie rynku analiza rozwoju zjawisk rynkowych w czasie. 9. Ujęcia czasowe analiza zjawisk dyfuzji i procesów adaptacji. 10. Analiza rynku w ujęciu strukturalnym segmentacja rynku, rynki docelowe. 11. Analiza rynku w ujęciu strukturalnym pozycjonowanie. 12. Analiza strukturalna rynków zagranicznych. 13. Analiza i prognoza koniunktury zastosowanie barometrów koniunktury. 14. Analiza i prognoza koniunktury zastosowanie testów koniunktury.
Metody oceny:
brak
Egzamin:
Literatura:
1. Analiza rynku. Systemy i mechanizmy, praca zbior. pod red. S. Młynarskiego, AE, Kraków, 1993 2. Analiza rynku, praca zbior., PWE, Warszawa, 1981 3. W. Wrzosek, Funkcjonowanie rynku, PWE, Wrszawa 2002 4. M. Lubiński, Analiza koniunktury i badanie rynków, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa, 2002 5. H. Zadora, Przegląd metod analizy rynku, AE Katowice 1995 6. G. Gierszewska, M. Romanowska, Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 1994 7. J. J. Murphy, Międzyrynkowa analiza techniczna, WIG PRESS, Warszawa 1998
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się