Nazwa przedmiotu:
Wytrzymałość silników lotniczych
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. inż. Marek Żochowski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Lotnictwo i Kosmonautyka
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
NS650
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2011/2012
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Prace domowe - 20h Przygotowanie do kolokwium - 20h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
4 ECTS - zadania na wykładzie
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wytrzymałość konstrukcji II
Limit liczby studentów:
min. 15 studentów
Cel przedmiotu:
Student powinien potrafić przeprowadzić podstawowe analizy wytrzymałościowe głównych elementów silników turbinowych.
Treści kształcenia:
Silniki turbinowe i tłokowe. Podstawowe elementy silników turbinowych: łopatki, tarcze wirujące, płyty kołowe, powłoki walcowe, kuliste, stożkowe. Podstawowe obciążenia: siły masowe od wirowania, ciśnienie czynnika gazowego, zmiany temperatury. Klasyfikacja: tarcze o stałej skokowo zmiennej, zmiennej w sposób ciągły grubości, nieogrzane, słabo ogrzane, silnie ogrzane. Przemieszczenia, odkształcenia, naprężenia w tarczach (płaskie zadanie Wytrzymałości Konstrukcji) wyznaczane metodami analitycznymi. Dla tarcz o zmiennej w sposób ciągły grubości, silnie ogrzanych (zmiana stałych sprężystych materiału) tarcz sprężarek odśrodkowych: tarcz pracujących powyżej granicy plastyczności materiału, zastosowanie metody elementów skończonych (system Ansys) do analizy. Płyty kołowe osiowo-symetrycznie obciążone – rozwiązanie analityczne. Powłoki walcowe, kuliste: określenie sił wewnętrznych, odkształceń i przemieszczeń metodami analitycznymi. Analiza konstrukcji złożonych z tarcz, płyt i powłok obciążonych siłami zewnętrznymi i termicznie.
Metody oceny:
zadania domowe kolokwium zaliczeniowe
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Bijak-Żochowski M., Jaworski A., Krzesiński G., Zagrajek T.: Mechanika Materiałów i Konstrukcji, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006. 2. Lipka J.: Wytrzymałość Maszyn Wirnikowych, Wyd. Naukowo- Techniczne 1967. Dodatkowe literatura: 1. Brzoska Z.: Wytrzymałość Materiałów, PWN, Warszawa, 1979.
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt EW1
Zna budowę i sposób modelowania podstawowych elementów konstrukcyjnych lotniczego silnika turbinowego
Weryfikacja: Weryfikacja na podstawie zadań domowych i kolokwium zadaniowego.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_W10, LiK2_W14
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W03, T2A_W04
Efekt EW2
Zna podstawowe obciążenie elementów silnika (siły masowe, obciążenia ciśnieniem, obciążenia termiczne)
Weryfikacja: Weryfikacja na podstawie prac domowych i egzaminu końcowego.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_W10, LiK2_W14
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W03, T2A_W04
Efekt EW3
Zna metody analityczne i metody przybliżone (MES) do obliczenia naprężeń, przemieszczeń i odkształceń w tarczach wirujących
Weryfikacja: Weryfikacja na podstawie prac domowych i egzaminu końcowego
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_W10, LiK2_W14
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W03, T2A_W04
Efekt EW4
Zna analityczne metody określania sił wewnętrznych odkształceń i przemieszczeń w płytach kołowych, powłokach walcowych i kulistych
Weryfikacja: Weryfikacja na podstawie prac domowych i egzaminu końcoweg opis
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_W10, LiK2_W14
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W03, T2A_W04
Efekt EW5
Zna sposoby modelowania i wytrzymałościowej analizy złożonych ustrojów osiowo-symetrycznych.
Weryfikacja: Weryfikacja na podstawie prac domowych i egzaminu końcowego.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_W10, LiK2_W14
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W03, T2A_W04

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt EU1
Potrafi zastosować proste modele matematyczne do analizy elementów silników turbinowych
Weryfikacja: Weryfikacja na podstawie prac domowych i egzaminu końcowego.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_U01, LiK2_U02, LiK2_U03, LiK2_U05, LiK2_U09, LiK2_U11, LiK2_U18
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U05, T2A_U09, T2A_U11, T2A_U18
Efekt EU2
Umie wyznaczyć metodami analitycznymi przemieszczenia, naprężenia, odkształcenia w tarczach poddanych różnego typu obciążeniom.
Weryfikacja: Weryfikacja na podstawie prac domowych i egzaminu końcowego.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_U01, LiK2_U02, LiK2_U03, LiK2_U05, LiK2_U09, LiK2_U11, LiK2_U18
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U05, T2A_U09, T2A_U11, T2A_U18
Efekt EU3
Umie analizować pracę wytrzymałościową płyt kołowych i powłok cylindrycznych i kulistych metodami analitycznymi.
Weryfikacja: Weryfikacja na podstawie prac domowych i egzaminu końcowego.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_U01, LiK2_U02, LiK2_U03, LiK2_U05, LiK2_U09, LiK2_U11, LiK2_U18
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U05, T2A_U09, T2A_U11, T2A_U18
Efekt EU4
Potrafi modelować i obliczać złożone konstrukcje, gdzie współpracują ze sobą tarcze, płyty i powłoki.
Weryfikacja: Weryfikacja na podstawie prac domowych i egzaminu końcowego.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_U01, LiK2_U02, LiK2_U03, LiK2_U05, LiK2_U09, LiK2_U11, LiK2_U18
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U05, T2A_U09, T2A_U11, T2A_U18
Efekt EU5
Potrafi stosować przybliżone metody numeryczne (MES) do obliczania np. tarcz o zmiennej grubości, silnie nagrzanych, pracujących poza granicami plastyczności pól.
Weryfikacja: Weryfikacja na podstawie prac domowych i egzaminu końcowego.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_U01, LiK2_U02, LiK2_U03, LiK2_U05, LiK2_U09, LiK2_U11, LiK2_U18
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U05, T2A_U09, T2A_U11, T2A_U18