- Nazwa przedmiotu:
- Zarządzanie eksploatacją obiektów latających
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Kamila Kustroń
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Lotnictwo i Kosmonautyka
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- NK496
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2011/2012
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba godzin pracy studenta: udział w zajęciach audytoryjnych -wyklad 45 h, Praca własna, przygotowanie projektu systemu zarządzania ciągłą zdatnością do lotu dla wybranych samolotów nim 10 egzemplarzy dwu typów dla założonej siatki połączeń i profilu firmy - 30h, przygotowanie prezentacji dotyczącej wypadków i incydentów lotniczych dla wybranych do analizy dwu typów samolotów na podstawie opracowanych raportów komisji badania wypadków lotniczych- 10h
RAZEM: 85h=3ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Liczba godzin pracy studenta: udział w zajęciach audytoryjnych -wyklad 45 h = 1,5 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Liczba godzin pracy studenta: Praca własna, przygotowanie projektu systemu zarządzania ciągłą zdatnością do lotu dla wybranych samolotów nim 10 egzemplarzy dwu typów dla założonej siatki połączeń i profilu firmy - 30h, przygotowanie prezentacji dotyczącej wypadków i incydentów lotniczych dla wybranych do analizy dwu typów samolotów na podstawie opracowanych raportów komisji badania wypadków lotniczych- 10h
RAZEM: 40h=1,5 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- NK307 - Budowa i projektowanie obiektów latających 1 (BIPOL1)
NK308 - Budowa i projektowanie obiektów latających 2 (BIPOL2)
NK315 - Eksploatacja statków latających (EKSTAL)
NK321 - Fizyczne podstawy zagrożeń atmosferycznych (FIPOZA)
NK335 - Materiały lotnicze (MATERLO)
NK460 - Probabilistyka (PROBA)
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Głównym celem jest przedstawienie uwarunkowań prawnych i organizacyjnych w zakresie lotnictwa cywilnego z położeniem nacisku na efektywność sytemów zarządzania ciągłą zdatnością do lotu, znajomość prawnych wymogów (EASA, FAA) oraz system zarządzania bezpieczeństwem, sposoby minimalizacji ryzyka powstawania uszkodzeń eksploatacyjnych i rozwój metodyk prewencyjnych zgodnie z filozofią ciągłego doskonalemia.
- Treści kształcenia:
- W ramach 15 wykładów scharakteryzowane zostaną systemy i procesy eksploatacji statków powietrznych oraz systemy komputerowe wspomagania eksploatacji. Zostaną przedstawione modele systemów eksploatacji z uwypukleniem zagadnień organizacji i sterowania Lotniczych Systemów Transportowych, Lotniczych Systemów Wojskowych i innych. Omówione zostaną podstawy oceny efektywności eksploatacji i symulacji procesów eksploatacyjnych. Przedstawiona zostanie charakterystyka systemów eksploatacji statków powietrznych w aspektach bezpieczeństwa lotów i logistyki. Omówione zostana przepisy wykonawcze Part M i Part 145. Przedstawione zostana metody sztucznej inteligencji we wspomaganiu procesu eksploatacji.
- Metody oceny:
- 100% oceny wystawionej na podstawie projektu sytemu zarządzania ciągłą zdatnością do lotu floty dla nowopowstającej linii lotniczej dla założonej misji i założonym składzie floty zgodnie z wymogami przepisu Part M przy ubieganiu sie o certyfikat operatora lotniczego i prezentacji projektu.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Lewitowicz J., Podstawy eksploatacji statków powietrznych. T.1-5. Wydawnictwo Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych, Warszawa
Dodatkowa literatura:
- Materiały na stronach: http://www.easa.eu.int/, http://www.ulc.gov.pl/ , http://www.ntsb.gov/, http:// www.ndt.net/
- Witryna www przedmiotu:
- http://meil.pw.edu.pl/zsis/ZSiS/Dydaktyka/Prowadzone-przedmioty/ZEOL
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil praktyczny - wiedza
- Efekt ZEOL_W
- Posiada wiedzę jak sporządzić kompletny dokument CAME w zdodności z przepisem Part M
Weryfikacja: Projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil praktyczny - umiejętności
- Efekt ZEOL_U
- Potrafi stworzyć dokument CAME w zgodności z przepisem PartM
Weryfikacja: projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt ZEOL_UP_BHP
- Potrafi określić zagrożenia bezpieczeństwa w pracy przy eksploatacji sprzętu lotniczego
Weryfikacja: udział w szkoleniu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil praktyczny - kompetencje społeczne
- Efekt ZEOL_KS
- Potrafi rozwiązywać zadania inżynierskie w grupie z podziałem na role odpowiadajace funkcjom w CAMO
Weryfikacja: projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt ZEOL_W_zdatn
- zna procedury i wymogi zarządzania ciągłą zdatnością do lotu
Weryfikacja: Projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_W06, LiK2_W13, LiK2_W15, LiK2_W19, LiK2_W20, LiK2_W21, LiK2_W22
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W02, T2A_W03, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W08, T2A_W09
- Efekt ZEOL_jakość
- Zna działania Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego w zakresie kształtowania jakości produktów lotniczych i systemów eksploatacji
Weryfikacja: Projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_W06, LiK2_W22
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W02, T2A_W09
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt ZEOL_U
- Potrafi opracować dokumentację zarządzania ciągłązdatnością do lotu w aspekcie wymogów prawnych
Weryfikacja: projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_U17
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U17
- Efekt ZEOL_U_BHP
- Zna zasady bezpieczeństwa pracy w jednostkach eksploatujących sprzęt lotniczy
Weryfikacja: udział w szkoleniu
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_U13
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U13
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt ZEOL_KS
- Potrafi pracowac w zespole w zakresie poszukiwanai informacji i realizacji celu
Weryfikacja: projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_K03, LiK2_K06
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K03, T2A_K06