- Nazwa przedmiotu:
- Komunikacja wizualna i techniki prezentacji
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż./Małgorzata Petzel/docent
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Technologia Chemiczna
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne dla kierunku
- Kod przedmiotu:
- CS1A_01
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykłady: liczba godzin według planu studiów - 15, zapoznanie ze wskazaną literaturą - 10, razem - 25; Projekty: liczba godzin według planu studiów - 15, przygotowanie się do zajęć -10, zapoznanie ze wskazaną literaturą - 5, przygotowanie prezentacji - 20, razem - 50; Razem - 75
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Wykłady - 15 h; Projekty - 15 h; Razem - 30 h = 1,2 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Projekty: liczba godzin według planu studiów - 15 h, przygotowanie się do zajęć - 10 h, zapoznanie ze wskazaną literaturą - 5 h, przygotowanie prezentacji - 20 h, razem - 50 h = 2 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- Wykład: min 15; Projekt: 10-15
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest uzyskanie przez studenta wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w zakresie przekazywania informacji w formie wizualnej, omówienie elementów składowych języka informacji wizualnej, zdobycie umiejętności publicznego prezentowania treści związanych z wykonywaniem zawodu inżyniera.
- Treści kształcenia:
- W1 - Komunikacja i percepcja. Wstęp. Dane, informacja, wiedza. Wizualizacja, infografika, ikoniczność, poster, prezentacja. Jak działa mózg. Podstawy teorii komunikowania się i teorii postrzegania zmysłowego. Komunikacja werbalna i niewerbalna. Prawa Gestalt. W2 - Wizualizacja i infografika. Historyczne i współczesne przykłady udanych wizualizacji. Tragiczne skutki niepoprawnych wizualizacji. Wizualizacja informacji w procesie komunikacji. Rola informacji wizualnej w procesie podejmowania decyzji. Banner blindness. Charakterystyka i zadania grafiki informacyjnej. Dobre praktyki przygotowania infografiki. W3 - Ergonomia przekazu graficznego. Usability. Badanie usability. Badania śledzenia ruchów gałek ocznych (eye tracking). Kierowanie wzroku. Niepisane standardy – konwencje. W4 - Czytelność i typografia. Czytelność wizualizacji i jej elementów. Składniowa i semantyczna czytelność tekstu. Typograficzna czytelność tekstu. Podstawowe definicje: czcionka, font, krój pisma. Obiektywne i subiektywne cechy kroju pisma. Typografia komputerowa. Poprawianie czytelność wizualizacji. W5 - Barwa. Percepcja barwy. Barwa a inne zmysły. Atrybuty barwy. Rodzaje barw. Kontrast i harmonia. Schematy barw - wybór odpowiednich i efektywnych połączeń. Paleta barw. Narzędzia do komponowania barw. Oddziaływanie barw. Kolor w liternictwie. Zaburzenia widzenia barw. W6 - Wyróżnienia i elementy przyciągające uwagę. Wyróżnienia. Kontrast. Typy kontrastów. Elementy graficzne przyciągające uwagę. Kierowanie wzroku odbiorcy. W7 - Złudzenia optyczne. Definicja. Podział złudzeń optycznych: irradiacyjne, perspektywiczne, figury dwuznaczne, figury niemożliwe, figury nieistniejace. W8 - Tabele i wykresy. Zasady przygotowania tabel. Zasady doboru typu wykresów. Zasady przygotowania wykresów. Błędy na wykresach. W9 - Błędy, oszustwa i manipulacja danymi. Techniki manipulacji danymi. Prawidłowości i błędy w graficznym przedstawieniu informacji. W10 - Prezentacje komputerowe. Zasady planowania prezentacji publicznej. Podział i rola prezentacji multimedialnych. Cechy skutecznej prezentacji. Korzyści z prezentacji. Prezentacje autonomiczne (bez jawnego udziału prelegenta), prezentacje reklamowe, encyklopedyczne, public relation. Strona internetowa jako rodzaj prezentacji autonomicznej. Autoprezentacja. Struktura i kompozycja prezentacji. Szczegółowe zasady przygotowania prezentacji. Aspekty werbalne slajdu. Aspekty graficzne slajdu. Prezentacja prezentacji. Psychologiczne aspekty wystąpień publicznych. Prezentacja komputerowa a foliogramy. Planowanie prezentacji, mowa ciała, sposób wypowiedzi, analiza audytorium. Handout.
- Metody oceny:
- Obecność na zajęciach projektowych jest obowiązkowa. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest wykonanie i zaliczenie wszystkich projektów. W trakcie zajęć projektowych studenci wykonują indywidualnie zadania zlecone przez prowadzącego. Zaliczenie przedmiotu następuje na postawie bieżącej pracy w semestrze. Aktywność studentów i poprawność wykonywanych prac w trakcie zajęć projektowych jest oceniana punktowo i stanowi podstawę do wystawienia oceny. Końcowy % wynik (suma uzyskanych punktów przez sumę punktów możliwych ) przeliczany jest na ocenę wg zależności: <51% 2,0; 51 - 60% 3,0; 61 - 70% 3,5; 71 - 80% 4,0; 81 - 90% 4,5; 91 - 100% 5,0. W semestrze, w którym nie ma zajęć, zaliczanie przedmiotu nie jest możliwe.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Niedzicki W., Sekrety prezentacji nauki, Ambernet, Warszawa 2004. 2.Strange N., Zasłona dymna. Jak naginać fakty i liczby do swoich portzeb, Onepress, Warszawa 2008. 3. Williams R., Typografia od podstaw, Helion, Warszawa, 2011. 4.Jarzina J.,Tajniki typografii dla każdego, Mikom, Warszawa, 2003. 5. Mitchell M., Wightman S., Book Typography: A Designer's Manual, Marlborough, Wiltshire : Libanus Press 2005.
- Witryna www przedmiotu:
- http://www.zichich.pw.plock.pl/mp/
- Uwagi:
- Program studiów opracowany na podstawie programu nauczania zmodyfikowanego w ramach Zadania 38 Programu Rozwojowego Politechniki Warszawskiej
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W08_01
- Ma podstawową wiedzę dotyczącą komunikacji, percepcji i postrzegania zmysłowego. Ma podstawową wiedzę dotyczącą wizualizacji i grafiki informacyjnej. Rozumie rolę informacji wizualnej w procesie komunikacji. Ma wiedzę na temat ergonomii przekazu wizualnego w tym czytelności, odróżnialności i usability. Rozumie znaczenie typografii jako narzędzia w przegotowaniu informacji wizualnej. Ma wiedzę dotyczącą barw w tym percepcji barwy, oddziaływania barw, komponowania barw. Zna zasady doboru wykresów i tabel. Ma wiedzę dotyczącą przygotowania, zbierania materiałów, wykonania i przedstawienia prezentacji.
Weryfikacja: Ocena poprzez sprawdzenie wiedzy na zajęciach praktycznych (P1 - P14)
Powiązane efekty kierunkowe:
C1A_W08_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U04_01
- Poftrafi konstuować komunikaty. Potrafi zastosować dobre praktyki wizualizacji i infografiki. Potrafi rozróżnić złudzenia optyczne. Potrafi stosować zasady typografii kongenialnej. Potrafi dobrać krój pisma do różnych form przekazu wizualnego.Potrafi dobrać barwy do różnych form grafiki informacyjnej.Potrafi ocenić prawidłowość wykonanych wykresów. Potrafi ocenić prawidłowość wykonanej prezentacji. Potrafi przygotować prezentację dobierając środki, metody i strukturę do adresowanej grupy odbiorców. Potrafi zidentyfikować błędy i manipulacje w grafice informacyjnej.
Weryfikacja: Obserwacja podczas pracy (P1 - P14), prezentacja (P11 - P14), recenzja (P14)
Powiązane efekty kierunkowe:
C1A_U04_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U04
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K04_01
- Rozumie znaczenie rzetelności i wiarygodności w przekazywaniu informacji.
Weryfikacja: Obserwacja podczas pracy (P1 - P14), prezentacja (P11 - P14), recenzja (P14)
Powiązane efekty kierunkowe:
C1A_K04_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K04
- Efekt K07_01
- Rozumie istotę przekazu informacji - zrozumienie i zapamiętanie. Rozumie konieczność i potrafi scharkteryzować grupę docelową (ang. target group). Zna i potrafi zastosować kryteria społeczno-demograficzne (liczność, wiek, płeć, wykształcenie, posiadana wiedza, miejsce zamieszkania, zatrudnienie) i psychofizyczne potrzebne do zdefinowania grupy odbiorców. Potrafi przygotować wykresy, tabele, prezentacje oraz potrafi ocenić grafikę informacyjną, strony www, plakaty, informatory, materiały promocyjne, reklamy, banery biorąc po uwagę charakterystykę grupy odbiorców, do której skierowany jest przekazywany komunikat (informacja).
Weryfikacja: Obserwacja podczas pracy (P1 - P14), prezentacja (P11 - P14), recenzja (P14)
Powiązane efekty kierunkowe:
C1A_K07_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K07