Nazwa przedmiotu:
Drogowe układy komunikacyjne I
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Gerard Krawczyk, prof. nzw., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Sterowania Ruchem
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.NIP510
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Godziny wykładu 18 Zapoznanie się ze wskazaną literaturą 54 Konsultacje z prowadzącym przed kolokwium 3 Razem 75 godz. ↔ 3 pkt. ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Godziny wykładu 18 Konsultacje z prowadzącym przed kolokwium 3 Razem 21 godz. ↔ 1 pkt. ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Infrastruktura Transportu I
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Zapoznanie z zasadami: polityki komunikacyjnej, planowania systemów transportu kraju i miast, klasyfikacji i charakterystyk środków transportu, wpływu transportu drogowego na środowisko, ocen ekonomicznej efektywności systemów i inwestycji w transporcie miejskim, doboru metod oceny ekonomicznej rozwiązań
Treści kształcenia:
Treść wykładu: Polityka komunikacyjna i planowanie, wprowadzenie. System transportu w miastach: Pomiary i badania ruchu. Modele i prognozy ruchu. Środki transportu. Klasyfikacja środków transportu, charakterystyka współczesnych form i środków transportu, zakres stosowania środków przewozowych, perspektywy postępu w technice i technologii transportu, ogólne zasady wyboru środków transportu dla warunków polskich. Ocena efektywności rozwiązań. Uwagi ogólne, rodzaje i zakres ocen ekonomicznej efektywności systemów i inwestycji w transporcie miejskim, dobór metod oceny ekonomicznej efektywności, metody oceny, wybrane metody oceny ekonomicznej efektywności rozwiązań, analizy wielokryterialne, dostępne programy komputerowe oddziaływanie transportu na środowisko: Charakter i klasyfikacja uciążliwości, metody obliczeń oddziaływania transportu na otoczenie. Obsługa wybranych obszarów: Śródmieście i centrum, osiedla mieszkaniowe, obszary przemysłowe. Projektowanie miast w oparciu o optymalną sieć komunikacji zbiorowej. Forma prezentacji opracowań.
Metody oceny:
dwa sprawdziany.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Podoski J.: Transport w miastach. WKiŁ. 2. Szneigert Z.: Koleje niekonwencjonalne. WKiŁ. 3. Ostaszewicz J., Rataj M.: Szybka komunikacja miejska. WKiŁ. 4. Datka S., Suchorzewski W., Tracz M.: Inżynieria ruchu. WKiŁ 1997. 5. Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M.: "Inżynieria ruchu drogowego", WKiŁ 2011 6. Rudnicki A.: Jakość komunikacji miejskiej, wyd: Zeszyty Naukowo-Techniczne Oddz. SITK w Krakowie, Seria Monografie Nr 5 (zeszyt 71) ISSN 1231-9155Warszawa, 2004 7. Miesięczniki: „Transport Miejski i Regionalny”, „Przegląd Komunikacyjny”
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą zasad polityki komunikacyjnej i planowania
Weryfikacja: wykład - dwa sprawdziany pisemne;
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08
Efekt W_02
zna zasady pomiarów i badania ruchu oraz budowy modeli i prognoz ruchu.
Weryfikacja: wykład - dwa sprawdziany pisemne;
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W07, T1A_W08
Efekt W_03
zna środki transportu, zakres stosowania środków przewozowych i ogólne zasady wyboru środków transportu dla warunków polskich
Weryfikacja: wykład - dwa sprawdziany pisemne;
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08
Efekt W_04
zna zasady oceny ekonomicznej efektywności systemów i inwestycji w transporcie miejskim
Weryfikacja: wykład - dwa sprawdziany pisemne;
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W07, T1A_W08
Efekt W_05
zna zasady charakter i klasyfikację uciążliwości oraz metody obliczeń oddziaływania transportu na otoczenie
Weryfikacja: wykład - dwa sprawdziany pisemne;
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W07, T1A_W08
Efekt W_06
zna zasady projektowania miast w oparciu o optymalną sieć komunikacji zbiorowej oraz formę prezentacji opracowań
Weryfikacja: wykład - dwa sprawdziany pisemne;
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W07, T1A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01
potrafi wprowadzać zasady polityki komunikacyjnej i planowania
Weryfikacja: wykład - dwa sprawdziany pisemne;
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U18, Tr1A_U14
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U13, T1A_U10
Efekt U_02
potrafi projektować drogowe układy komunikacyjne miast w oparciu o optymalną sieć komunikacji zbiorowej i zna formę prezentacji opracowań
Weryfikacja: wykład - dwa sprawdziany pisemne;
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U24
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U16
Efekt U_03
potrafi oceniać i porównywać efektywność rozwiązań inwestycji w transporcie miejskim
Weryfikacja: wykład - dwa sprawdziany pisemne;
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U16, Tr1A_U14
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U12, T1A_U10
Efekt U_04
potrafi oceniać i porównywać oddziaływania transportu na otoczenie
Weryfikacja: wykład - dwa sprawdziany pisemne;
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U20, Tr1A_U18
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U14, T1A_U13

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_01
rozumie potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji przez całe życie
Weryfikacja: wykład - dwa sprawdziany pisemne;
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_K01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01
Efekt K_02
ma świadomość wpływu wykonywanych projektów na środowisko
Weryfikacja: wykład - dwa sprawdziany pisemne;
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_K02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02, T1A_K05