- Nazwa przedmiotu:
- Pomiary w ruchu drogowym I
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Józef Suda, ad., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Sterowania Ruchem
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.NIP631
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Godziny wykładu 18
Zapoznanie się ze wskazaną literaturą 22
Przygotowanie do egzaminu 7
Egzamin i konsultacje z wykładowcą 3
Razem 50 godz. ↔ 2pkt. ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Godziny wykładu 18
Konsultacje z prowadzącym na temat wskazanej literatury 10
Egzamin i konsultacje z wykładowcą 3
Razem 21 godz. ↔ 1 pkt. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Probabilistyka, Badania operacyjne, Podstawy inżynierii ruchu, Metrologia I
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Uzyskanie wiedzy z zakresu badań i analiz ruchu drogowego. Określenie celów analiz, przeznaczenia wyników i zakresów badań. Uzyskanie wiedzy o narzędziach i przyrządach pomiarowych, lokalizacji punktów pomiarowych i technologii wykonywania pomiarów.
- Treści kształcenia:
- Treść wykładu:
Wprowadzenie: cele badań ruchu, klasyfikacja rodzajów badań i metod pomiarowych, zakres badań ruch. Narzędzia pomiarowe: cechy funkcjonalne, cechy użytkowe, podział na grupy funkcjonalne. Urządzenia pomiarowe: czujniki pojazdów, mierniki prędkości, rejestratory, urządzenia wideo detekcji, pojazdy testowe, ruchome laboratoria. Pomiary charakterystyk strumienia: w obserwacjach lokalnych i chwilowych: natężenie, gęstość, długości kolejek, straty czasu, itp. Algorytmy predykcji charakterystyk strumienia. Automatyzacja procesu pomiarowego: systemy i programy pomiarów ciągłych w miastach i na drogach zamiejskich, lokalizacja punktów pomiarowych, pomiary kordonowe i w przekrojach sieci. Pomiary metodą ruchomego obserwatora, wyznaczanie profilu i przebiegu prędkości, szumu przyśpieszeń. Techniki wideo detekcji ruchu. Badania ruchu pieszych. Badania jakości ruchu. Badania oddziaływania ruchu na otoczenie: pomiary hałasu i zanieczyszczenia powietrza. Badania specjalne: transport publiczny, ruch pieszy, parkowanie. Kompleksowe badania ruchu. Dobór próby reprezentacyjnej, tworzenie ankiet, wykonywania wywiadów, badania kontrolne. Banki informacji, organizacja i dostępność informacji.
- Metody oceny:
- egzamin pisemny. Pytania otwarte minimum 9 pytań punktowanych indywidualnie. Zlicza uzyskanie 50% + 1 możliwych do uzyskania punktów.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M.: "Inżynieria ruchu drogowego. Teoria i praktyka", WKiŁ 2008. Tracz M. i inni: „
2. „Pomiary i badania ruchu drogowego” Praca zbiorowa pod redakcją M. Tracza , WKił 1984 r.
3. „Traffic Detector Handbook” Federal Highway Administration, Washington DC 2006 r.
4. Kucharski r. J.: „Metody prognozowania hałasu komunikacyjnego (drogowego i ulicznego)”’ Biblioteka Monitoringu Środowiska. Warszawa 1996.
5. Leutzbach W.: „Introduction to the theory of traffic flow”, Springer Verlag Berlin 1998 r.
6. Leśko M., Guzik J.: „Sterowanie ruchem drogowym” cz. I – sza, „Sygnalizacja i detektory ruchu pojazdów”, Wyd. Politechniki Gliwickiej 2000 r.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- ma wiedzę teoretyczną w zakresie metrologii przydatną do identyfikacji procesów ruchu drogowego jako zjawisk stochastycznych.
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna,
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W10, Tr1A_W09, Tr1A_W08
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, T1A_W03, T1A_W05
- Efekt W_02
- ma szczegółową wiedzę w zakresie technologii wykonywania pomiarów wielkości i jakości ruchu drogowego.
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna,
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W10, Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08
- Efekt W_03
- ma szczegółową wiedzę w zakresie urządzeń stosowanych w pomiarach dla różnych celów.
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna,
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W12, Tr1A_W11
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W07, T1A_W08, T1A_W06
- Efekt W_04
- ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w konstrukcji urządzeń i technologii pomiarów.
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna,
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W12, Tr1A_W08
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W07, T1A_W08, T1A_W03, T1A_W05
- Efekt W_05
- ma podstawową wiedzę nezbedną do rozumienia spolecznych, ekonomicznych i prawnych aspektów organizacji badań i wykonywania pomiarów.
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna,
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W10, Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- Potrafi planować i przeprowadzać eksperyment, proste badania i pomiary ruchu drogowego.
Weryfikacja: egz. – część pisemna, aktywność na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U07, T1A_U08, T1A_U11
- Efekt U_02
- potrafi stosować odpowiednie metody do badań i analizy ruchu drogowego.
Weryfikacja: egz. – część pisemna aktywność na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U21
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U15
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_01
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, przede wszystkim w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych
Weryfikacja: egz. – część ustna, aktywność na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01
- Efekt K_02
- potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Weryfikacja: egz. – część ustna, aktywność na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02, T1A_K05
- Efekt K_03
- potrafi określić priorytet oraz identyfikować i rozstrzygać dylematy związane z realizacją określonego przez siebie lub innych zadania
Weryfikacja: egz. – część ustna, aktywność na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K04