- Nazwa przedmiotu:
- Mechanizmy niszczenia materiałów
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Marek Kostecki
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Materiałowa
- Grupa przedmiotów:
- obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- MNM4
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 14 godzin wykładu, 25 godzin przygotowań do egzaminu, 14 godzin laboratorium, 40 godzin przygotowań do zajęć, 20 godzin na pisanie sprawozdań z zajęć laboratoryjnych. Razem 113 =4 punkty ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,1 punktu ECTS=14 godzin wykładu, 14 godzin laboratorium
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 14 godzin laboratorium, 20 godzin na pisanie sprawozdań z zajęć laboratoryjnych= 34 godzin – 1,4 punktu ECTS.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium15h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Inforacje z przedmiotu Mechanika i Wytrzymałość Konstrukcji i Podstaw Nauki o Materiałach 1 i 2
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Przekazanie studentom podstawowej wiedzy o zniszczeniu materiałów w wyniku działania obciążeń mechanicznych, mechanizmach zniszczenia i metodach ich badania.pęknięć zmęczeniowych.Wpływ środowiska na pękanie materiałów.
- Treści kształcenia:
- Elementy mechaniki pękania.Kryteria doboru
materiałów na podstawie modeli mechaniki technicznej, wytrzymałości materiałów i mechaniki pękania. Tarcie, ścieranie i zużycie materiałów . Analiza przypadków zniszczenia. Badanie ciągliwości metodami mechaniki pękania.Badanie zmęczeniowe w warunkach pełzania, korozji i zużycia trybologicznego.
- Metody oceny:
- Kolokwium w trakcie ćwiczeń, sprawozdanie z realizacji ćwiczeń. Egzamin.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Literatura: 1. Materiały z wykładu 2. A. Neimitz: Mechanika Pękania, WN PWN, Warszawa 1998. 3. A. Bochenek: Elementy mechaniki pękania, Cz. 1, Wydaw. Politechn. Częstochowskiej, Częstochowa 1998. 4. L. A. Dobrzański, R. Nowosielski: Metody badań metali i stopów. Badania własności fizycznych, WNT, Warszawa 1987. 5. J.W. Wyrzykowski, J. Sieniawski, E. Pleszakow, Odkształcanie i Pękanie Metali, WNT 1998. 6. S. Kocańda: Zmęczeniowe pękanie metali, WNT, Warszawa 1985.
- Witryna www przedmiotu:
- ---
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt MNM_W01
- Zna podstawowe pojęcia związane ze zniszczeniem materiałów, podstawowe zależności między strukturą materiału i odpornością na pękanie oraz podstawowe założenia i rozwiązania teorii Griffitha-Orowana-Irwina
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_W05, IM_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W04
- Efekt MNM4_W02
- Rozumie wpływ czynników zewnętrznych, takich jak temperatura, prędkość obciążenia, zmienne obciążenia i środowisko pracy na proces pękania materiałów
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_W05, IM_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W04
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt MNM4_U01
- Na podstawie posiadanej wiedzy z wykładu i z przeprowadzonej analizy fachowej literatury student potrafi wykorzystać ilościowe zależności do prognozowania trwałości zmęczeniowej dla prostych przypadków
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_U05, IM_U13, IM_U15
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U05, T1A_U13, T1A_U15
- Efekt MNM4_U02
- Na podstawie posiadanej wiedzy z wykładu i z przeprowadzonej analizy fachowej literatury student potrafi zastosować kryterium pękania K=Kc do oceny ryzyka pęknięcia dla prostych przypadków.
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_U01, IM_U05, IM_U13, IM_U15
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U05, T1A_U13, T1A_U15
- Efekt MNM4_U03
- W trakcie wykonywania doświadczeń w laboratorium stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy.
Weryfikacja: Obserwacja i ocena umiejętności studenta w trakcie zajęć.
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_U11
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U11
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt MNM4_U3
- Student ma świadomość ważnej roli podnoszenia świadomości społeczeństwa w zakresie: 1) przyczyn zachodzenia mechanizmów niszczenia urządzeń, konstrukcji, 2) istotności poprawnego doboru materiałów w wobec stawianym urządzeniom, konstrukcjom wymagań, aby uniknąć w przyszłości ryzyka zajścia awarii, katastrof.; 3) istotności podejmowania systematycznych działań mających na celu diagnozowanie zachodzenia mechanizmu niszczenia materiałów np. wskutek ich eksploatacji Ma świadomość konieczności szukania rozwiązań w zakresie opracowania nowych metod umożliwiających nieinwazyjne badanie zachodzenia mechanizmów niszczenia materiałów, rozwijania swojej wiedzy i umiejętności. Ma świadomość konsekwencji źle podjętych decyzji odnośnie doboru materiałów, niewłaściwych jego warunków przetwarzania, eksploatacji – na szerokorozumiane otoczenie (środowisko naturalne, byt przedsiębiorstwa, życie ludzi itd.).
Weryfikacja: Ocena zaangażowania studenta w dyskusji
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_K01, IM_K02, IM_K04, IM_K05, IM_K07
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01, T1A_K02, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K07