- Nazwa przedmiotu:
- Badania marketingowe
- Koordynator przedmiotu:
- Dr Maria Gasińska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie i Inżynieria Produkcji
- Grupa przedmiotów:
- wspólna
- Kod przedmiotu:
- BAMAR
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Zajęcia - 15 h.; Praca własna studenta: przygotowanie teoretyczne do własnego projektu badania marketingowego - 20 h., własny projekt badania marketingowego - 25 h.; Razem 60 h. - 2 ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 15 h. -0,5 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 45 h. - 1,5 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Słowa kluczowe (prerekwizyty): Podstawy Marketingu
rynek i jego typy; przedsiębiorstwo; zarządzanie przedsiębiorstwem; funkcje przedsiębiorstwa; analiza SWOT; analizy portfelowe; konkurencja i jej rodzaje konkurencji; analiza strategiczna firmy; pozycja konkurencyjna, badanie rynkowe; badanie marketingowe; kwestionariusz; ankieta; hipoteza badawcza; grupa docelowa; badanie pierwotne; badanie wtórne; firmy badawcze; wywiadownie gospodarcze; biznes plan; plan marketingowy.
- Limit liczby studentów:
- Według liczebności grupy studenckiej
- Cel przedmiotu:
- Opanowanie podstawowych metod i praktycznych sposobów postępowania badawczego mającego na celu wykonanie rozpoznania rynkowego lub badania marketingowego. Pozyskane umiejętności pozwolą uczestniczyć w całym cyklu badawczym lub rozumieć jego istotę i potrzebę w przypadku wykonawstwa zewnętrznego.
- Treści kształcenia:
- Ćwiczenia
1. SIM, przesłanki prowadzenia i funkcje badań marketinfowych. Badania marketingowe dla potrzeb planu marketingowego i biznes planu.
2. Badania marketingowe a badania rynku. Pojęcie i klasyfikacja badań marketingowych.
3. Projektowanie badania marketingowego. Etapy badania marketingowego a własny projekt badania.
4. Wybór metody i techniki badania. Dobór próby do badania bezpośredniego.
5. Dobór i opracownie narzędzia badawczego. Kwestionariusz. Badanie pilotażowe.
6. Organizacja pomiaru w badaniu marketingowym.
7. Analiza wyników badania.
8. Raport z badania marketingowego.
9. Rynek badań marketingowych. Etyczne aspekty badań marketingowych
10. Praca zaliczeniowa (własny projekt badania marketingowego).
- Metody oceny:
- Opracowanie i prezentacja własnego projektu badania marketingowego.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. K. Mazurek-Łopacińska (red.): Badania Marketingowe. Teoria i praktyka, PWN 2005
2. Gilbert A. Churchill, Badania marketingowe. Podstawy metodologiczne: PWN 2002
3. S. Kaczmarczyk: Badania marketingowe, metody i techniki. PWE, Warszawa 2002
4. E. Duliniec: Badania marketingowe w zarządzaniu przedsiębiorstwem. PWN 1997
5. Z. Kędzior, K. Karcz: Badania marketingowe w praktyce. PWE 2001
6. A.M. Nikodemska-Wołowik, Jakościowe badania marketingowe, PWN 1999
4. S. Mynarski: Metody badań marketingowych. PWN 1990
5. J. S. Schroeder: Badania marketingowe rynków zagranicznych. Wyd. Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, 1996
- Witryna www przedmiotu:
- www
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt BAMAR
- Ma uporzadkowaną wiedzę z zakresu badań marketingowych jako elementu Systemu Informacji Marketingowej oraz funkcji i przesłanek organizowania badań marketingowych
Weryfikacja: Opracowanie i prezentacja projektu badania marketingowego
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W09
- Efekt Bamar
- Ma usystematyzowaną wiedzę z zakresu organizacji badania marketingowego oraz kryteriów podziału i specyfiki poszczegolnych typów badań.
Weryfikacja: Opracowanie i prezentacja projektu badania marketingowego
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W09
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt BAMAR
- Potrafi opracować i zaprezentować własny projekt badania marketingowego
Weryfikacja: Projekt badania marketingowego (opis - word), prezentacja (Power Point)
Powiązane efekty kierunkowe:
k_U02, k_U03, k_U09, k_U10
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U11, T1A_U09, T1A_U16
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt BAMAR
- Potrafi skutecznie realizować projekty programistyczno-wdrożeniowe z zakresu badań marketingowych
Weryfikacja: Wpisz opis
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K07
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K05
- Efekt Wpisz opis
- Potrafi publicznie zaprezentować wyniki własnej pracy i uczestniczyć w publicznej dyskusji nad prezentacją innych studentów
Weryfikacja: Prezentacja własnego projektu podczas zajęć i uczestniczenie podczas zajęć w dyskusji nad projektami innych studentów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K06, K_K08
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K05, T1A_K06