Nazwa przedmiotu:
Badania marketingowe
Koordynator przedmiotu:
Dr Maria Gasińska
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Zarządzanie i Inżynieria Produkcji
Grupa przedmiotów:
wspólna
Kod przedmiotu:
BAMAR
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Zajęcia - 15 h.; Praca własna studenta: przygotowanie teoretyczne do własnego projektu badania marketingowego - 20 h., własny projekt badania marketingowego - 25 h.; Razem 60 h. - 2 ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
15 h. -0,5 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
45 h. - 1,5 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Słowa kluczowe (prerekwizyty): Podstawy Marketingu rynek i jego typy; przedsiębiorstwo; zarządzanie przedsiębiorstwem; funkcje przedsiębiorstwa; analiza SWOT; analizy portfelowe; konkurencja i jej rodzaje konkurencji; analiza strategiczna firmy; pozycja konkurencyjna, badanie rynkowe; badanie marketingowe; kwestionariusz; ankieta; hipoteza badawcza; grupa docelowa; badanie pierwotne; badanie wtórne; firmy badawcze; wywiadownie gospodarcze; biznes plan; plan marketingowy.
Limit liczby studentów:
Według liczebności grupy studenckiej
Cel przedmiotu:
Opanowanie podstawowych metod i praktycznych sposobów postępowania badawczego mającego na celu wykonanie rozpoznania rynkowego lub badania marketingowego. Pozyskane umiejętności pozwolą uczestniczyć w całym cyklu badawczym lub rozumieć jego istotę i potrzebę w przypadku wykonawstwa zewnętrznego.
Treści kształcenia:
Ćwiczenia 1. SIM, przesłanki prowadzenia i funkcje badań marketinfowych. Badania marketingowe dla potrzeb planu marketingowego i biznes planu. 2. Badania marketingowe a badania rynku. Pojęcie i klasyfikacja badań marketingowych. 3. Projektowanie badania marketingowego. Etapy badania marketingowego a własny projekt badania. 4. Wybór metody i techniki badania. Dobór próby do badania bezpośredniego. 5. Dobór i opracownie narzędzia badawczego. Kwestionariusz. Badanie pilotażowe. 6. Organizacja pomiaru w badaniu marketingowym. 7. Analiza wyników badania. 8. Raport z badania marketingowego. 9. Rynek badań marketingowych. Etyczne aspekty badań marketingowych 10. Praca zaliczeniowa (własny projekt badania marketingowego).
Metody oceny:
Opracowanie i prezentacja własnego projektu badania marketingowego.
Egzamin:
tak
Literatura:
1. K. Mazurek-Łopacińska (red.): Badania Marketingowe. Teoria i praktyka, PWN 2005 2. Gilbert A. Churchill, Badania marketingowe. Podstawy metodologiczne: PWN 2002 3. S. Kaczmarczyk: Badania marketingowe, metody i techniki. PWE, Warszawa 2002 4. E. Duliniec: Badania marketingowe w zarządzaniu przedsiębiorstwem. PWN 1997 5. Z. Kędzior, K. Karcz: Badania marketingowe w praktyce. PWE 2001 6. A.M. Nikodemska-Wołowik, Jakościowe badania marketingowe, PWN 1999 4. S. Mynarski: Metody badań marketingowych. PWN 1990 5. J. S. Schroeder: Badania marketingowe rynków zagranicznych. Wyd. Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, 1996
Witryna www przedmiotu:
www
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt BAMAR
Ma uporzadkowaną wiedzę z zakresu badań marketingowych jako elementu Systemu Informacji Marketingowej oraz funkcji i przesłanek organizowania badań marketingowych
Weryfikacja: Opracowanie i prezentacja projektu badania marketingowego
Powiązane efekty kierunkowe: K_W06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W09
Efekt Bamar
Ma usystematyzowaną wiedzę z zakresu organizacji badania marketingowego oraz kryteriów podziału i specyfiki poszczegolnych typów badań.
Weryfikacja: Opracowanie i prezentacja projektu badania marketingowego
Powiązane efekty kierunkowe: K_W06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W09

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt BAMAR
Potrafi opracować i zaprezentować własny projekt badania marketingowego
Weryfikacja: Projekt badania marketingowego (opis - word), prezentacja (Power Point)
Powiązane efekty kierunkowe: k_U02, k_U03, k_U09, k_U10
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U11, T1A_U09, T1A_U16

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt BAMAR
Potrafi skutecznie realizować projekty programistyczno-wdrożeniowe z zakresu badań marketingowych
Weryfikacja: Wpisz opis
Powiązane efekty kierunkowe: K_K07
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K05
Efekt Wpisz opis
Potrafi publicznie zaprezentować wyniki własnej pracy i uczestniczyć w publicznej dyskusji nad prezentacją innych studentów
Weryfikacja: Prezentacja własnego projektu podczas zajęć i uczestniczenie podczas zajęć w dyskusji nad projektami innych studentów
Powiązane efekty kierunkowe: K_K06, K_K08
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K05, T1A_K06