- Nazwa przedmiotu:
- Etyka biznesu
- Koordynator przedmiotu:
- Mgr Aleksander Popończyk
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- ETYBU
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 30 godzin dla powtórzenia i przyswojenia usłyszanych treści wykładu
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- wg ustaleń Senatu P.W.
- Cel przedmiotu:
- Przekazanie wiedzy w zakresie podstaw oceny moralnej czynów, orientacji na człowieka, zasad życia społecznego i teorii dobra wspólnego, udziału intelektu, woli i uczuć w podejmowaniu decyzji, etyki w zarządzaniu, obszaru zaineresowań etyki, etyki jako elementu kultury organizacyjnej, projektowania kodeksów etycznych, zasad global compact i koncepcji odpowiedzialności społecznej przedsiębiorstw.
- Treści kształcenia:
- WYKŁAD
1. Etyka biznesu – dylemat naszych czasów
2. Filozoficzne podstawy etyki – antropologia
3. Etyka jako dyscyplina naukowa
4. Filozoficzne podstawy etyki – prawda, dobro
5. Ponętność zła. Klasyczna aretologia.
6. Sumienie podstawową normą moralności
7. Antropologiczna teoria podejmowania decyzji
8. Życie społeczne człowieka
9. Teoria dobra wspólnego i sprawiedliwości
10. Etyka władzy
11. Wychowanie pracowników (coaching, mentoring, etc.)
12. Etyka inżynierska.
13. Etyka niezależna
14. Teoria społecznej odpowiedzialność biznesu.
- Metody oceny:
- Punktowane kolokwia, kolokwium końcowe i rozmowa zaliczeniowa
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. W. Gasparski, Wykłady z etyki biznesu, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. L. KoŹmińskiego, Warszawa 2004.
2. L.Ryan, J.Sójka, Etyka biznesu, W drodze, 1997
3. N. Smith, G.Lenssen, Odpowiedzialność biznesu, Warszwa, 2009
4. Dobre obyczaje w nauce, Komitet etyki PAN, Warszawa, 1994,
5. A. Andrzejuk, Człowiek i decyzja, Navo, 1996
6. A. Andrzejuk, Człowiek i dobro, Navo, 2002
7. K. Wojtyła, Elementarz etyczny, Lublin 1999
8. F. Koneczny, Rozwój moralności, 1997
9. J.Woroniecki, Umiejętność rządzenia i rozkazywania, Lublin 2001
- Witryna www przedmiotu:
- www.etykabiznesu.org/WZ_PW/etybu4
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt K_W01,04
- Ma podstawową wiedzę w zakresie podejścia sytuacyjnego, orientacji na człowieka, etyki w zarządzaniu, obszaru zainteresowań etyki, wartości, ideałów i sankcji moralnych, etyki jako elementu kultury organizacyjnej, etycznych aspektów procesów globalizacyjnych, chrześcijaństwa i innych religii a etyki, kultury etycznej i etyki w wybranych krajach, etyki pracy, zawodowych kodeksów etycznych, konfliktów wartości w procesie zarządzania, etycznych aspektów konkurencji, etyki w marketingu i reklamie.
Weryfikacja: w trakcie zaliczenia
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W04
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W04
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt K_U12
- Potrafi ocenić etyczne aspekty funkcjonowania organizacji i prawidłowo dokona wyboru właściwych zachowań z punktu widzenia etyki
Weryfikacja: w trakcie zaliczenia
Powiązane efekty kierunkowe:
k_U12
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U05
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_K05
- Rozumie potrzebę zachowań personalnych i przestrzega zasad etyki, w tym uczciwości
Weryfikacja: w trakcie zaliczenia
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K05
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K04