Nazwa przedmiotu:
Etyka biznesu
Koordynator przedmiotu:
Mgr Aleksander Popończyk
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
Wspólne
Kod przedmiotu:
ETYBU
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
30 godzin dla powtórzenia i przyswojenia usłyszanych treści wykładu
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
wg ustaleń Senatu P.W.
Cel przedmiotu:
Przekazanie wiedzy w zakresie podstaw oceny moralnej czynów, orientacji na człowieka, zasad życia społecznego i teorii dobra wspólnego, udziału intelektu, woli i uczuć w podejmowaniu decyzji, etyki w zarządzaniu, obszaru zaineresowań etyki, etyki jako elementu kultury organizacyjnej, projektowania kodeksów etycznych, zasad global compact i koncepcji odpowiedzialności społecznej przedsiębiorstw.
Treści kształcenia:
WYKŁAD 1. Etyka biznesu – dylemat naszych czasów 2. Filozoficzne podstawy etyki – antropologia 3. Etyka jako dyscyplina naukowa 4. Filozoficzne podstawy etyki – prawda, dobro 5. Ponętność zła. Klasyczna aretologia. 6. Sumienie podstawową normą moralności 7. Antropologiczna teoria podejmowania decyzji 8. Życie społeczne człowieka 9. Teoria dobra wspólnego i sprawiedliwości 10. Etyka władzy 11. Wychowanie pracowników (coaching, mentoring, etc.) 12. Etyka inżynierska. 13. Etyka niezależna 14. Teoria społecznej odpowiedzialność biznesu.
Metody oceny:
Punktowane kolokwia, kolokwium końcowe i rozmowa zaliczeniowa
Egzamin:
nie
Literatura:
1. W. Gasparski, Wykłady z etyki biznesu, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. L. KoŹmińskiego, Warszawa 2004. 2. L.Ryan, J.Sójka, Etyka biznesu, W drodze, 1997 3. N. Smith, G.Lenssen, Odpowiedzialność biznesu, Warszwa, 2009 4. Dobre obyczaje w nauce, Komitet etyki PAN, Warszawa, 1994, 5. A. Andrzejuk, Człowiek i decyzja, Navo, 1996 6. A. Andrzejuk, Człowiek i dobro, Navo, 2002 7. K. Wojtyła, Elementarz etyczny, Lublin 1999 8. F. Koneczny, Rozwój moralności, 1997 9. J.Woroniecki, Umiejętność rządzenia i rozkazywania, Lublin 2001
Witryna www przedmiotu:
www.etykabiznesu.org/WZ_PW/etybu4
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt K_W01,04
Ma podstawową wiedzę w zakresie podejścia sytuacyjnego, orientacji na człowieka, etyki w zarządzaniu, obszaru zainteresowań etyki, wartości, ideałów i sankcji moralnych, etyki jako elementu kultury organizacyjnej, etycznych aspektów procesów globalizacyjnych, chrześcijaństwa i innych religii a etyki, kultury etycznej i etyki w wybranych krajach, etyki pracy, zawodowych kodeksów etycznych, konfliktów wartości w procesie zarządzania, etycznych aspektów konkurencji, etyki w marketingu i reklamie.
Weryfikacja: w trakcie zaliczenia
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01, K_W04
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W04

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt K_U12
Potrafi ocenić etyczne aspekty funkcjonowania organizacji i prawidłowo dokona wyboru właściwych zachowań z punktu widzenia etyki
Weryfikacja: w trakcie zaliczenia
Powiązane efekty kierunkowe: k_U12
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U05

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_K05
Rozumie potrzebę zachowań personalnych i przestrzega zasad etyki, w tym uczciwości
Weryfikacja: w trakcie zaliczenia
Powiązane efekty kierunkowe: K_K05
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K04