Nazwa przedmiotu:
Zarządzanie przedsiębiorstwem międzynarodowym
Koordynator przedmiotu:
Prof. dr hab. Irena Hejduk
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
Wspólne
Kod przedmiotu:
ZAPMI
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Prerekwizyty: zarządzanie międzynarodowe, globalizacja, uwarunkowania Unii europejskiej, konkurencyjność, przedsiębiorczość, międzynarodowe stosunki gospodarcze, transakcje i ryzyko walutowe, biznes międzynarodowy, negocjacje międzynarodowe, różnice kulturowe, menedżer międzynarodowy, alianse strategiczne.
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z uwarunkowaniami jakim podlega przedsiębiorstwo działające na międzynarodowych rynkach ze szczególnym uwzględnieniem działania na rynku Unii Europejskiej. Podstawowym obszarem rozważań jest przedsiębiorstwo polskie podejmujące działalność na międzynarodowych rynkach i napotykające liczne bariery przystosowania do nowych, uniwersalnych reguł, standardów i metod oraz przyjętych w międzynarodowym biznesie mechanizmów. Dodatkowym wyzwaniem przed jakim staje kadra menedżerska zarządzająca przedsiębiorstwem działającym na rynkach międzynarodowych są wyzwania konkurencji i związane z nimi strategie konkurowania zarówno na rynku Unii Europejskiej jak i na rynku globalnym.
Treści kształcenia:
WYKŁAD 1. Wprowadzenie. 2. Globalizacja działalności przedsiębiorstw. 3. Uwarunkowania na rynku Unii Europejskiej. 4. Zarządzanie międzynarodową działalnością przedsiębiorstw. 5. Otoczenie międzynarodowe przedsiębiorstw. 6. Różnice kulturowe w przedsiębiorstwie międzynarodowym. 7. Zarządzanie zasobami ludzkimi w skali międzynarodowej. 8. Zarządzanie finansowe na rynkach międzynarodowych. 9. Zarządzanie marketingowe firm międzynarodowych. 10. Międzynarodowe aspekty zarządzania operacjami w biznesie. 11. Systemy informacyjne, tworzenie i specyfika realizacji w przedsiębiorstwach. 12. Negocjacje w biznesie międzynarodowym. 13. Aspekty prawne funkcjonowania firm międzynarodowych. 14. Uwarunkowania rozwoju międzynarodowej przedsiębiorczości. 15. Podsumowanie zajęć, przygotowanie do egzaminu.
Metody oceny:
brak
Egzamin:
Literatura:
1. Nowakowski M., Wprowadzenie do zarządzania międzynarodowego, DEFIN, Warszawa 1999; 2. Sznajder A., Euromarketing. Uwarunkowania na rynku Unii Europejskiej, PWN, Warszawa 1997; 3. Bartes F., Srzednicki A., Walka konkurencyjna przedsiębiorstw, Wyd.C.H. Beck, Warszawa 2003. 4. Grudzewski W., Hejduk I., Metody projektowania systemów zarządzania, DIFIN, Warszawa 2004 r.
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt S4A_W01
Posiada wiedzę z zakresu metod i form zarządzania przedsiębiorstwem międzynarodowym w tym: sposobów umiędzynaradawiania działalnosci firm krajowych, kreowania strategii międzynarodowej firm międzynarodowych, strategii kadrowych, finansowych i zasad motywowania pracowników firm międzynarodowych:
Weryfikacja: test wielokrotnego wyboru, opis przypadku
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt S4A_U01
potrafi zaprojektować sposoby wejścia przedsiębiorstwa na rynek zagraniczny, opracować i wdrożyć strategię marketingową takiego przedsiębiorstwa, zaplanować sposoby i formy zatrudniania pracowników w takim przedsiebiorstwie, pozyskiwanie źródeł finansowania oraz motywacji dla różnych grup pracoweników w firmie międzynarodowej
Weryfikacja: test wielokrotnego wyboru, opis przypadku
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt S4A_K01
ma świadomość wielokulturowości w firmach międzynarodowych, akceptuje różnorodność kultur i obyczajów, jest otwarty na zmiany i wyzwania współczesnego świata, posiada świadomość efektów globalizacji i zagrożeń z niej wynikajacych dla: kraju, społeczeństwa, własnego srodowiska
Weryfikacja: test wielokrotnego wyboru, opis przypadku
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: