- Nazwa przedmiotu:
- Zachowania organizacyjne
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Edyta Malicka
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- wspólna
- Kod przedmiotu:
- ZAORG
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- godziny kontaktowe 30h, zapoznanie ze wskazaną literaturą 30h, przygotowanie do zaliczenia przedmiotu 30h. Razem 90 godzin → 3 ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- godziny kontaktowe 30h. Razem 30 godzin → 2 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- zapoznanie ze wskazaną literaturą 30h, przygotowanie do zaliczenia przedmiotu 30h. Razem 60 godzin → 1 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- organizacja, system społeczny, zachowania organizacyjne, postawy, motywacja, konflikt, negocjacje, grupa pracownicza, zespół, komunikacja, modyfikacja zachowań, kultura organizacyjna, struktura organizacyjna, kapitał relacyjny
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Poznanie teorii, systemu pojęciowego i modeli przydatnych do opisu i zrozumienia zachowań ludzi w organizacji oraz metod stosowanych do ich przewidywania i kształtowania. Rozumienie zjawisk wewnątrz- i między- grupowych, ich dynamiki, cech, wpływu na komunikację, przepływ wiedzy, efektywność i innowacyjność organizacji, przewidywania problemów oraz rozwiązywania konfliktów z wykorzystaniem negocjacji. Wskazanie, że aby osiągnąć sukces menedżerowie muszą stworzyć warunki umożliwiające maksymalne wykorzystanie wiedzy, zdolności i osobistych cech pracowników, ze szczegónym poszanowaniem etyki. Rozumienie różnorodności i kierunków zmian zachowań: od tradycyjnych do zachowań w organizacjach międzynarodowych, wirtualnych społeczeństwa informacyjnego. Przedmiot dostarcza narzędzi umożliwiających: badanie postaw, klasyfikację zachowań organizacyjnych oraz budowanie
- Treści kształcenia:
- WYKŁAD
1. Podstawy wiedzy o zachowaniu ludzi w organizacji. Globalne uwarunkowania zachowań organizacyjnych.
2. Metodologia badania zachowań organizacyjnych.
3. Proces organizacyjnego uczenia się jako uwarunkowanie zmiany zachowań w organizacji
4. Podstawy zachowań indywidualnych w organizacji.
5. Pojęcie motywacji i przegląd wybranych teorii motywacji.
6. Praktyczne przykłady zastosowań teorii motywacji do modyfikowania zachowań.
7. Grupowe uwarunkowania zachowań w organizacji.
8. Proces konfliktu, wpływ na efektywność i metody jego rozwiązywania.
9.Kierowanie i przewodzenie a zachowania w organizacji.
10. Strukturalne uwarunkowania zachowań organizacyjnych.
11. Komunikacja interpersonalna jako proces nadawania zachowaniom znaczeń.
12 Kulturowe uwarunkowania i rola kultury organizacyjnej w kształtowaniu zachowan w organizacji.
13. Polityczne uwarunkowania zachowań organizacyjnych. Etyczny wymiar zachowań w organizacji.
14. Procesy wprowadzania zmian w organizacji; strategie zmiany zachowań
- Metody oceny:
- Zaliczenie pisemne
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Stephen P. Robbins, Timothy A. Judge, Zachowania w organizacji, PWE, Warszawa 2012.
2. Masłyk-Musiał E., Społeczeństwo i Organizacje. Socjologia organizacji i zarządzania, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 1999.
3. Sikorski Cz., Zachowania ludzi w organizacji, Wydawnictwo naukowe PWN 2002.
4. Thompson L., Organizational Behavior Today, Pearson Education, Inc., New Jersey 2008
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt K_W08
- Posiada szczegółową wiedzę z zakresu: modyfikacji zachowań w grupach, roli kierowników w procesach komunikacji, konfliktów, negocjacji i zmian w organizacji
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W08
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W09
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt K_U12
- Potrafi analizować zakłócenia, przyczyny i przewidywać przebieg zjawisk społecznych w organizacji mających związek z efektywnością i innowacyjnością w przedsiębiorstwach różnego typu
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne
Powiązane efekty kierunkowe:
k_U12
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U03
- Efekt K_U06
- Potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do rozpoznania problemów w funkcjonowaniu systemu społecznego organizacji i wskazać typowe metody rozwiązania tych problemów
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne
Powiązane efekty kierunkowe:
k_U06
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U06
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_01
- Ma świadomość swojej wiedzy z przedmiotu zachowania organizacyjnej, rozumie konieczność dalszego doskonalenia i aktualizacji tej wiedzy
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K01
- Efekt K_K06
- Potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, przewidywać konsekwencje swoich zachowań i ich wpływ na efektywność grupy
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K06
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K02
- Efekt K_K02
- Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności w zakresie nauki o zachowaniach organizacyjnych, poszerzać o wymiar interdyscyplinarny
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K06