- Nazwa przedmiotu:
- Anzalizy strategiczne w zarządzaniu innowacjami
- Koordynator przedmiotu:
- prof. nzw. dr hab. inż. Ryszard Żuber
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- Zarządzanie innowacjami i informatyka gospodarcza
- Kod przedmiotu:
- ASTRI
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- godziny kontaktowe 30h, zapoznanie się ze wskazaną literaturą 30h, przygotowanie do zaliczenia przedmiotu 30h.Razem 90h=3 ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- godziny kontaktowe 30h. Razem 30h=1 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- zapoznanie się ze wskazaną literaturą 30h, przygotowanie do zaliczenia przedmiotu 30h.Razem 60h=2 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- 1. Organizacja technicznego przygotowania produkcji
2. Zarządzanie innowacjami
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Celem i efektem kształcenia jest rozumienie roli i metod analizy strategicznej i planowania strategicznego w zarządzaniu innowacjami oraz stosowania wybranych metod analizy strategicznej i planowania strategicznego do rozwiązywaniu problemów zarządzania innowacjami.
- Treści kształcenia:
- Program ramowy wykładu:
1. Cele, zadania podstawowe pojęcia innowacji
2. Zarządzanie strategiczne , a zarządzanie innowacjami
3. Produkować czy kupować
4. Analiza konkurencji - cz.1
5. Analiza konkurencji cz.2 - wybrane metody
6. Analiza portfelowa cz.1
7. Analiza portfelowa cz.2 - wybrane metody
8. Analiza możliwości
9. Krzywa życia produktu, technologii, organizacji
10. Luka strategiczna
11. Organizacja zespołów analiz strategicznych w zarządzaniu innowacjami
12. Technika scenariuszy a zarządzanie innowacjami
13. Technika scenariuszy - wybrane przykłady
14. Wdrażanie wyników analiz strategicznych w aspekcie zarządzania innowacjami
Podstawowe tematy i pytania :
1. Istota innowacji i innowacyjności
2. Rodzaje innowacji
3. Zasady realizacji skutecznych strategii
4. Rola analiz konkurencji, podstawowe czynniki i kryteria oceny
5. Uogólniona procedura analizy portfelowej
6. Podać podobieństwa i różnice w analizach portfelowych
7. Rola cyklu życia produktu ,technologii, organizacji w zarządzaniu innowacjami
8. Produkować czy kupować podać wybrane czynniki decyzyjne i alternatywy działania
9. Podać znaczenie luki strategicznej i przykładowe mierniki jej określania
10. Wyjaśnić znaczenie scenariuszy jako instrumentu opracowywania strategii i planowania innowacji
Program ramowy ćwiczeń:
1. Organizacja ćwiczeń
2. Wybór I metody do analizy-cz.1
3. Wybór I metody do analizy-cz.2
4. Wybór II metody do analizy-cz.1
5. Wybór II metody do analizy-cz.2
6. Wybór III metody do analizy - cz.1
7. Wybór III metody do analizy - cz.2
8. Wybór IV metody do analizy - cz.1
9. Wybór IV metody do analizy - cz.2
10. Realizacja projektu strategii zarządzania innowacjami
11. Prezentacja wybranych projektów strategii przez Autorów - cz.1
12. Prezentacja wybranych projektów strategii przez Autorów -cz.2
13. Wprowadzanie zmian do projektów strategii
14. Zaliczenie
15. Podsumowanie wykonanych projektów
Podstawowe tematy i pytania :
1. Wskazać podstawowe kryteria wyboru danej metody analizy strategicznej
2. Omówić procedurę prowadzenia analizy strategicznej według wybranej metody
3. Wskazać podstawowe czynniki analizy dla wybranej metody
4. Omówić przykładowe prezentacje wyników analiz
5. Wskazać na bazie wyników analizy podstawowe decyzje strategiczne w zakresie zarządzania innowacjami
6. Przedstawić różnice wynikające z analiz strategicznych i ich skutki dla formułowania strategii zarządzania innowacjami
7. Uzasadnić przyjęte kierunki działań strategicznych w projekcie strategii zarządzasnia innowacjami
8. Wskazać skutki dla przedsiębiorstwa przyjętej strategii zarządzania innowacjami
9. Wskazać podstawowe warunki niezbędne do spełnienia, aby wdrożyć proponowane rozwiązania strategiczne
10. Charakterystyka projektu - omówienie raportu końcowego
- Metody oceny:
- Wykład:Test zaliczeniowy
Ćwiczenia: Wykonanie projektów
Ocena końcowa jest średnią dwóch ocen. Obydwa elementy muszą być zaliczone na ocenę conajmniej 3
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. G. Gierszewska, M.Romanowska: „Analiza strategiczna przedsiębiorstwa , PWE Warszawa 2003 r.
2. R. Krupski: „Zarządzanie strategiczne”, Wyd.Akademii Ekonomicznej, Wrocław 2002 r.
3. J. Penc:„ Strategie zarządzania.Perspektywiczne myślenie systemowe działanie.Teoria i praktyka zarządzania, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa 2002 r.
4. M.E. Porte: „Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów”, PWE Warszawa 1992r.
5. A. Stabryła: „Zarzadzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy”, PWN, Warszawa 2002 r.
6. H.J.Vollmuth: „Controlling od A instrumenty do Z” Analizy operacyjne i strategiczne”, Agencja Wydawnicza Placet,. Warszawa 1995 r
7. R.Żuber : „Zarządzanie rozwojem przedsiębiorstwa” Wyd. Difin, Warszawa 2008 r.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt ASTRI_W01
- Ma usystematyzowaną wiedzę w zakresie metod analizy strategicznej i planowania strategicznego w zarządzaniu innowacjami oraz stosowania wybranych metod analizy strategicznej i planowania strategicznego
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne przedmiotu, wykonanie i obrona ćwiczeń/projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt ASTRI_U01
- potrafią pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, integrować je, dokonywać interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opije, potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania menadżerskiego, typowego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne przedmiotu, wykonanie i obrona ćwiczeń/projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt ASTRI_K01
- ma doświadczenia z pracą zespołową, potrafi wykazać się skutecznością w realizacji projektów o charakterze społecznym, naukowo badawczym lub programistyczno wdrożeniowym, wchodzącym w skład studiów lub realizowanych poza studiami, Potrafi przekazać informację o osiągnięciach zarządzania i różnych aspektach zawodu w sposób powszechnie zrozumiały
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne przedmiotu, wykonanie i obrona ćwiczeń/projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: