Nazwa przedmiotu:
Współczesna antropologia filozoficzna
Koordynator przedmiotu:
mgr Tomasz Zbrzezny
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Ekonomia
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
ZKO 5.2/1
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
50 godzin, w tym wykład 16, przygotowanie do zaliczenia 15, przygotowanie do zajęć i lektury 15, konsultacje 4.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
I. 0,64 ECTS- wykłady II. 0,16 ECTS - konsultacje
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład240h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
min. 15
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest ukazanie wielości koncepcji człowieka w szeroko rozumianej współczesności. Przedmiot ma przyczynić się do pogłębienia wiedzy o człowieku, a tym samym do tolerancji wobec różnych jego wizji.
Treści kształcenia:
Wykłady: 1. Co o człowieku wiedziała starożytność 2. Człowiek średniowieczny i świat jego pojęć 3. Człowiek renesansu – narodziny nowożytnej filozofii człowieka 4. Oświecenie jako epoka uformowania się nowoczesnej wizji humanizmu 5. Koncepcja człowieka w neotomizmie i personalizmie XX wieku 6. Człowiek w filozofii egzystencjalnej 7. Marksistowska koncepcja człowieka 8. Psychoanaliza i neopsychoanaliza o człowieku 9. Homo ludens i homo oeconomicus 10. Człowiek jednowymiarowy według Herberta Marcuse i człowiek nowoczesny w ujęciu Zygmunta Baumana 11. Człowiek w teatrze życia codziennego.
Metody oceny:
Dwa sprawdziany pisemne
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Barbara Skarga (red.), Przewodnik po literaturze filozoficznej XX wieku, PWN 1994 – 1997, t. 1 -5, wybrane fragmenty 2. Zbigniew Kuderowicz (red.), Filozofia współczesna, Wiedza Powsz. 1990, t. 1 – 2, wybrane teksty 3. Etienne Gilson, Tomizm, rozdział - Życie osobiste 4. Jean Paul Sartre, Egzystencjalizm jest humanizmem 5. Freud, Kultura jako źródło cierpień, Fromm, O sztuce miłości.
Witryna www przedmiotu:
www.knes.pw.plock.pl
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W02
Student zna różne, historyczne i współczesne wizje człowieka. Wie, że rozumienie i samorozumienie człowieka ulegało ewolucji. Wie, że i dzis myśliciele różnia się poglądami na człowieka, cel i sens jego życia.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_W02
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W02
Efekt W05
Ma wiedzę na temat przyczyn rozbieżności postaw wobec świata u różnych ludzi. wie, jak samodzielnie zdobywać wiedzę na temat spraw ludzkich.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_W05
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W05

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U02
Posiada umiejętność prawidłowej analizy relacji międzyludzkich.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01
Efekt U14
Umie dostrzec przyczyny rozbieżności postaw wobec świata u różnych ludzi. Jest zdolny do samodzielnego zdobywania informacji na temat spraw ludzkich.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_U14
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U06

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K06
Zyskuje możliwość zajęcia postawy tolerancji dla ludzkich różnic (poprzez wiedzę o wielowymiarowym charakterze człowieka). Umie dostrzec wartość ludzi myślących inaczej, nie rezygnując z własnych przekonań.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_K06
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K06