- Nazwa przedmiotu:
- Podstawy Automatyki
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Wieńczysław Kościelny
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Biomedyczna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykład 30, zapoznanie z literaturą 35, przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie 15
RAZEM 80 godz. = 3 ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Wykład 30, obecność na egzaminie 2
RAZEM 32 godz. = 1 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład450h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wymagana ogólna znajomość zagadnień wykładanych w przedmiotach: matematyka, fizyka.
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Nabycie umiejętności rozpoznawania i oceny probleów automatyzacji. Przyswojenie podstawowych pojęć automatyki procesów ciągłych, automatyki procesów dyskretnych, metod badania i charakteryzacji elementów automatyki o działaniu ciągłym i o działaniu dyskretnym. Rozumienie zasad funkcjonowania podstawowych układów regulacji i funkcji elementów tworzących te układy. Poznanie wymagań stawianych układom regulacji i metod zapewnienia spełnienia tych wymagań. Nabycie umiejętności projektowania układów przełączających w różnych technikach realizacyjnych i różnych zasadach działania.
- Treści kształcenia:
- Rodzaje procesów podlegających automatyzacji, pojęcia podstawowe dotyczące techniki regulacji, sygnały w układach automatyki, metody matematycznego opisu liniowych układów dynamicznych, zagadnienia linearyzacji, podstawowe liniowe człony dynamiczne, połączenia elementarne członów, algebra schematów blokowych, obiekty regulacji - metody identyfikacji, regulatory PID, wymagania stawiane układom regulacji - kryteria stabilności, dokładność statyczna, wskaźniki jakości dynamicznej, dobór regulatorów i ich nastaw. Układy z elementami nieliniowymi. Środki techniczne automatyzacji procesów dyskretnych. Podstawy matematyczne sterowania dyskretnego - algebra Boole'a, synteza i minimalizacja funkcji logicznych. Projektowanie układów kombinacyjnych - sieci bramkowe i stykowo-przekaźnikowe, dynamika układów kombinacyjnych. Elementarne asynchroniczne i synchroniczne układy sekwencyjne. Projektowanie układów sekwencyjnych o programach liniowych i rozgałęzionych, asynchronicznych i synchronicznych. Typowe układy o średniej skali integracji, układy mikroprogramowalne.
- Metody oceny:
- Na podstawie kontroli bieżących postępów i egzaminu
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- - Kościelny W.: Podstawy automatyki - materiały do wykładówdla studentów kierunku Inżynieria Biomedyczna, ss. 276;
- Kościelny W.: Materiały pomocnicze do nauczania podstaw automatyki. Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2001, wyd. III;
- Kościelny W.: Podstawy automatyki, część II. Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej, 1984;
- Holejko D., Kościelny W., Niewczas W.: Zbiór zadań z podstaw automatyki. Wydawnictwa Politechniki War-szawskiej, 1985, wyd. VIII;
- Mazurek J., Vogt H., Zydanowicz W.: Podstawy automatyki. Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2002;
- Gessing R.: Podstawy automatyki. Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, 2001;
- Żelazny M.: Podstawy Automatyki. WNT, Warszawa 1976;
- Zieliński C.: Podstawy projektowania układów cyfrowych. PWN, Warszawa, 2003
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil praktyczny - wiedza
- Efekt PA_W01
- Posiada praktyczną wiedzę w zakresie projektowania i obsługi układów regulacji i układów sterowania procesami dyskretnymi
Weryfikacja: Bieżąca kontrola efektów nauczania, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil praktyczny - umiejętności
- Efekt PA_U01
- Praktyczne umiejętności w zakresie projektowania i obsługi układów regulacji i układów sterowania procesami dyskretnymi
Weryfikacja: Bieżąca kontrola wyników nauczania, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil praktyczny - kompetencje społeczne
- Efekt PA_K01
- Ma świadomość konieczności automatyzacji jako warunku rozwoju gospodarczego i cywilizacyjnego
Weryfikacja: Bieżąca kontrola efektów studiowania, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt PA_W01
- Posiada wiedzę teoretyczną w zakresie funkcjonowania układów automatycznej regulacji i układów sterowania procesami dyskretnymi
Weryfikacja: Bieżąca kontrola efektów nauczania, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W11
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt PA_U01
- Umiejętność rozpoznawania problemów automatyzacji i zaproponowania metodyki rozwiązania problemu
Weryfikacja: Bieżąca kontrola efektów nauczania, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U06, K_U10, K_U20
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U14
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt PA_K01
- Potrafi myśleć i działać wykorzystując specyficzne metody automatyki
Weryfikacja: Bieżąca kontrola efektów nauczania, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K02, K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01, T1A_K02, T1A_K05