- Nazwa przedmiotu:
- Bioetyka
- Koordynator przedmiotu:
- mgr M. Stelmach
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Biomedyczna
- Grupa przedmiotów:
- HES
- Kod przedmiotu:
- brak
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 30
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- 25
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest dostarczenie studentom wiedzy z zakresu podstaw zarówno normatywno-postulatywnej, jak i opisowej refleksji biotycznej. W szczególności zaś ukazanie studentom problematyki wartości życia oraz wynikających z niej współczesnych sporów, dotyczących dopuszczalności różnorakiej ingerencji w naturalne powstanie, przebieg i ustanie życia.
- Treści kształcenia:
- 1. Pojęcie i zakres bioetyki. Kryteria demarkacyjne (odróżnieniające np.: od filozofii życia, czy też innych gałęzi etyki). Problematyczność statusu wypowiedzi etyki w ogóle. Norma a opis – wprowadzenie problemu.
2. Poszczególne definicje bioetyki; zarys historycznych stanowisk dyscypliny. Korespondujące z bioetyką wypowiedzi klasyków; wstępne rozważania problemowe, wraz z próbami rekonstrukcji ‘rozwiązań’.
3. Pojęcie życia sugerowane w ramach szeroko rozumianej bioetyki (koncepcje biologizujące, socjologizujące, prawne, religijno-antropologiczne, normatywne). Czym są wartości bioetyczne, dlaczego życie jest wartością? Czy życie jest wartością ‘metaetyczną’? Zbywalność, czy niezbywalność wartości życia?
4. Koncepcje religijne bioetyki – omówienie stanowisk. Omówienie koncepcji wartości życia zawartych w świetych księgach wielkich religii. Antropologia ‘człowieka zwróconego w stronę Boga’ jako podstawa twierdzeń bioetycznych.
5. Znaczenie narodzin i śmierci w wybranych koncepcjach filozoficznych, a znaczenie tychże w bioetyce. Problematyka narodzin; kiedy i co zostaje zainaugurowane? Problematyka śmierci, jako problematyka ‘końca’; czego zakończeniem jest śmierć?
6. Aborcja – zakres pojęcia; podejście medyczne, biologiczne, prawne, religijne – filozoficzne konsekwencje podejść.
7. Aborcja – dyskusja poszczególnych stanowisk; czy a) zabijanie nienarodzonych, czy b) zabieg ratujący ‘jakość’ życia? Nierównoważność supozycji stanowisk a i b. Czy możliwe jest rozwiązanie bez ‘pokrzywdzonych’? Rola poświęcenia, oddania.
8. Eutanazja – zakres pojęcia; podejście medyczne, biologiczne, prawne, religijne – filozoficzne konsekwencje podejść. Zakres możliwości decydowania o własnym życiu i śmierci; pojęcie odpowiedzialności wobec życia i śmierci. Jaźń osobowa jako decydent w sprawie w ł a s n e j śmierci.
9. Bioetyka a sprawa płci – czy i w jakim sensie aborcja ‘dotyczy’ tylko kobiety; problem płciowości podmiotu etycznego; czy odpowiedzialność różnicuje się na płcie; czy wartość życia jest zróżnicowana według płci?
10. Wartość życia ludzkiego a wartość życia zwierząt. Czy życiw ludzkie jest porównywalne, lub równe życiu zwierząt? Stanowisko etyczne Petera Singera.
11. Czy darwinowski pogląd o ‘przeżyciu najodpowiedniejszego’ może być stanowiskiem bioetycznym; Rozważenie charakterystycznych cech kierunków: ‘od nauki do etyki’ oraz ‘od etyki do nauki’; czy norma ‘wpływająca’ na opis daje w efekcie inne stanowisko niż opis ‘wpływający’ na normę? Czy pogląd na świat może być z punktu widzenia bioetyki neutralny?
12. Problemy eksperymentu medycznego i sztucznej inteligencji - a pojęcie życia jako wartości. Czy komputer może być podmiotem moralnym, czy może być podmiotem życia, czy może być podmiotem? Czy ‘ulepszanie’ życia zawsze jest dobre?
13. Ujęcie zła w XX wieku (totalitaryzm, holocaust) wobec dylematów bioetyki. Wartość życia po Auschwitz. Do czego zmierzały eksperymenty medyczne; w jakim sensie śmierć jednego wspomaga śmierć innego?
14. Co ostatecznie jest naturalne w powstaniu, przebiegu i ustaniu życia? Czy natura ‘wybiera’ w człowieku życie; czy natura ‘wybiera’ kogo uśmiercić? Eros i Tanatos a dylematy bioetyki. Zakres ‘naturalności’ jednostki ludzkiej, a zakres nienaturalności tejże.
15. Umieranie i śmierć – wartość, a kryzys wartości.
- Metody oceny:
- 1) kolokwia zaliczeniowe
2) ocenia się przygotowanie do prezentacji podczas zajęć
3) ocenia się dyskusję merytoryczną, na którą prowadzący przewiduje czas, podaczas każdych zajęć
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- S. Wroński: Bieotyka, Kraków 2002.
P. Singer: Etyka praktyczna, Warszawa 2007.
F. Ricken: Etyka ogólna, Kęty 2001.
J. Russ: Współczesna myśl etyczna, Warszawa 2006.
B. Saint-Sernin: Rozum w XX wieku, Gdańsk 2001, ss. 221 – 247.
H. G. Gadamer: Doświadczenie śmierci, w: A. Przyłębski: Gadamer, Warszawa 2006, ss. 240 – 248.
- Witryna www przedmiotu:
- www.
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil praktyczny - kompetencje społeczne
- Efekt T1A_K05 T1A_K04
- Jest świadomy szczególnych uwarunkowań związanych z polem działania inżynierii biomedycznej i związanej z tym społecznej odpowiedzialności
Weryfikacja: kolokwium - jak wyżej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt T1A_K05
- Ma świadomość szczególnej konieczności zachowania wysokich standardów etycznych w wykonywanej pracy
Weryfikacja: kolokwium - jak wyżej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt T1A_K02
- Zna i rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej
Weryfikacja: kolokwium, w którym omawia sie bioetyczne zagadnienia w pracy inżyniera biomedycznego - zarazem zawężam krąg pozatechnicznych aspektów, pozanawanych przez studentów na moich zajęciach, do aspektów bioetycznych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02, K_K03, K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K05