Nazwa przedmiotu:
Bioetyka
Koordynator przedmiotu:
mgr M. Stelmach
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Biomedyczna
Grupa przedmiotów:
HES
Kod przedmiotu:
brak
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
30
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
25
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest dostarczenie studentom wiedzy z zakresu podstaw zarówno normatywno-postulatywnej, jak i opisowej refleksji biotycznej. W szczególności zaś ukazanie studentom problematyki wartości życia oraz wynikających z niej współczesnych sporów, dotyczących dopuszczalności różnorakiej ingerencji w naturalne powstanie, przebieg i ustanie życia.
Treści kształcenia:
1. Pojęcie i zakres bioetyki. Kryteria demarkacyjne (odróżnieniające np.: od filozofii życia, czy też innych gałęzi etyki). Problematyczność statusu wypowiedzi etyki w ogóle. Norma a opis – wprowadzenie problemu. 2. Poszczególne definicje bioetyki; zarys historycznych stanowisk dyscypliny. Korespondujące z bioetyką wypowiedzi klasyków; wstępne rozważania problemowe, wraz z próbami rekonstrukcji ‘rozwiązań’. 3. Pojęcie życia sugerowane w ramach szeroko rozumianej bioetyki (koncepcje biologizujące, socjologizujące, prawne, religijno-antropologiczne, normatywne). Czym są wartości bioetyczne, dlaczego życie jest wartością? Czy życie jest wartością ‘metaetyczną’? Zbywalność, czy niezbywalność wartości życia? 4. Koncepcje religijne bioetyki – omówienie stanowisk. Omówienie koncepcji wartości życia zawartych w świetych księgach wielkich religii. Antropologia ‘człowieka zwróconego w stronę Boga’ jako podstawa twierdzeń bioetycznych. 5. Znaczenie narodzin i śmierci w wybranych koncepcjach filozoficznych, a znaczenie tychże w bioetyce. Problematyka narodzin; kiedy i co zostaje zainaugurowane? Problematyka śmierci, jako problematyka ‘końca’; czego zakończeniem jest śmierć? 6. Aborcja – zakres pojęcia; podejście medyczne, biologiczne, prawne, religijne – filozoficzne konsekwencje podejść. 7. Aborcja – dyskusja poszczególnych stanowisk; czy a) zabijanie nienarodzonych, czy b) zabieg ratujący ‘jakość’ życia? Nierównoważność supozycji stanowisk a i b. Czy możliwe jest rozwiązanie bez ‘pokrzywdzonych’? Rola poświęcenia, oddania. 8. Eutanazja – zakres pojęcia; podejście medyczne, biologiczne, prawne, religijne – filozoficzne konsekwencje podejść. Zakres możliwości decydowania o własnym życiu i śmierci; pojęcie odpowiedzialności wobec życia i śmierci. Jaźń osobowa jako decydent w sprawie w ł a s n e j śmierci. 9. Bioetyka a sprawa płci – czy i w jakim sensie aborcja ‘dotyczy’ tylko kobiety; problem płciowości podmiotu etycznego; czy odpowiedzialność różnicuje się na płcie; czy wartość życia jest zróżnicowana według płci? 10. Wartość życia ludzkiego a wartość życia zwierząt. Czy życiw ludzkie jest porównywalne, lub równe życiu zwierząt? Stanowisko etyczne Petera Singera. 11. Czy darwinowski pogląd o ‘przeżyciu najodpowiedniejszego’ może być stanowiskiem bioetycznym; Rozważenie charakterystycznych cech kierunków: ‘od nauki do etyki’ oraz ‘od etyki do nauki’; czy norma ‘wpływająca’ na opis daje w efekcie inne stanowisko niż opis ‘wpływający’ na normę? Czy pogląd na świat może być z punktu widzenia bioetyki neutralny? 12. Problemy eksperymentu medycznego i sztucznej inteligencji - a pojęcie życia jako wartości. Czy komputer może być podmiotem moralnym, czy może być podmiotem życia, czy może być podmiotem? Czy ‘ulepszanie’ życia zawsze jest dobre? 13. Ujęcie zła w XX wieku (totalitaryzm, holocaust) wobec dylematów bioetyki. Wartość życia po Auschwitz. Do czego zmierzały eksperymenty medyczne; w jakim sensie śmierć jednego wspomaga śmierć innego? 14. Co ostatecznie jest naturalne w powstaniu, przebiegu i ustaniu życia? Czy natura ‘wybiera’ w człowieku życie; czy natura ‘wybiera’ kogo uśmiercić? Eros i Tanatos a dylematy bioetyki. Zakres ‘naturalności’ jednostki ludzkiej, a zakres nienaturalności tejże. 15. Umieranie i śmierć – wartość, a kryzys wartości.
Metody oceny:
1) kolokwia zaliczeniowe 2) ocenia się przygotowanie do prezentacji podczas zajęć 3) ocenia się dyskusję merytoryczną, na którą prowadzący przewiduje czas, podaczas każdych zajęć
Egzamin:
tak
Literatura:
S. Wroński: Bieotyka, Kraków 2002. P. Singer: Etyka praktyczna, Warszawa 2007. F. Ricken: Etyka ogólna, Kęty 2001. J. Russ: Współczesna myśl etyczna, Warszawa 2006. B. Saint-Sernin: Rozum w XX wieku, Gdańsk 2001, ss. 221 – 247. H. G. Gadamer: Doświadczenie śmierci, w: A. Przyłębski: Gadamer, Warszawa 2006, ss. 240 – 248.
Witryna www przedmiotu:
www.
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil praktyczny - kompetencje społeczne

Efekt T1A_K05 T1A_K04
Jest świadomy szczególnych uwarunkowań związanych z polem działania inżynierii biomedycznej i związanej z tym społecznej odpowiedzialności
Weryfikacja: kolokwium - jak wyżej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt T1A_K05
Ma świadomość szczególnej konieczności zachowania wysokich standardów etycznych w wykonywanej pracy
Weryfikacja: kolokwium - jak wyżej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt T1A_K02
Zna i rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej
Weryfikacja: kolokwium, w którym omawia sie bioetyczne zagadnienia w pracy inżyniera biomedycznego - zarazem zawężam krąg pozatechnicznych aspektów, pozanawanych przez studentów na moich zajęciach, do aspektów bioetycznych
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02, K_K03, K_K04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K05