- Nazwa przedmiotu:
- Sterowanie procesów ciągłych
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Wieńczysław Kościelny
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Automatyka i Robotyka
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- brak
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykład 22, ćwiczenia tablicowe 12, zapoznanie z literaturą 40, zadania domowe 40, przygotowanie do kolokwiów 20
RAZEM 134 godz. = 5 ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Wykład 22, ćwiczenia tablicowe 12
RAZEM 34 godz. = 1 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Ćwiczenia tablicowe 12, zadania domowe 40
RAZEM 52 godz. = 2 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład330h
- Ćwiczenia180h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Matematyka, Podstawy Automatyki.
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Nabycie umiejętności rozpoznawania i oceny problemów automatyzacji procesów ciągłych, doboru metodyki sterowania i środków technicznych.
- Treści kształcenia:
- Identyfikacja obiektów regulacji. Algorytmy regulacji. Regulatory przemysłowe. Jakość regulacji, dobór algorytmu regulacji i nastaw regulatorów. Struktury układów regulacji. Układy regulacji dwu- i trójstawnej. Serwomechanizmy. Układy nieliniowe.
- Metody oceny:
- Na podstawie bieżącej oceny pracy studentów i kolokwiów.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- - Holejko D., Kościelny W.: Automatyka procesów ciągłych. Oficyna Wyd. PW, Warszawa 2012;
- Brzóska J.: Regulatory i układy automatyki. Wydawnictwo MIKOM, 2004;
- Brzóska J.: Regulatory cyfrowe w automatyce. Wydawnictwo MIKOM, 2002;
- Findeisen W.: Technika regulacji automatycznej. PWN, Warszawa 1978;
- Holejko D., Kościelny W.J., Niewczas W.: Zbiór zadań z podstaw automatyki. WPW, wydanie VIII, 1985;
- Jędrzykiewicz Z.: Teoria sterowania układów jednowymiarowych. Wydawnictwa AGH, Kraków 2004;
- Kaczorek T., Dzieliński A., Dąbrowski W., Łopatka R.: Podstawy teorii sterowania. WNT, Warszawa 2005;
- Kaczorek T.: Teoria sterowania. PWN, Warszawa, tom I - 1977, tom II - 1981;
- Żelazny M.: Podstawy automatyki. PWN, Warszawa 1976
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil praktyczny - wiedza
- Efekt SPC_W01
- Praktyczna wiedza dotycząca opracowania opisu właściwości obiektów regulacji, doboru struktury układu regulacji, doboru algorytmu regulacji i nastaw regulatorów
Weryfikacja: Na podstawie bieżącej oceny pracy studentów i kolokwiów.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil praktyczny - umiejętności
- Efekt SPC_U01
- Umiejętność tworzenia matematycznego opisu właściwości obiektów regulacji, doboru struktury układu regulacji, doboru algorytmu regulacji i nastaw regulatorów
Weryfikacja: Na podstawie bieżącej oceny pracy studentów i kolokwiów.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil praktyczny - kompetencje społeczne
- Efekt SPC_K01
- Ma świadomość konieczności automatyzacji jako warunku rozwoju gospodarczego i cywilizacyjnego
Weryfikacja: Na podstawie bieżącej oceny pracy studentów i kolokwiów.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt SPC_W01
- Identyfikacja obiektów regulacji. Algorytmy regulacji. Regulatory przemysłowe. Jakość regulacji, dobór algorytmu regulacji i nastaw regulatorów. Struktury układów regulacji. Układy regulacji dwu- i trójstawnej. Serwomechanizmy. Układy nieliniowe.
Weryfikacja: Na podstawie bieżącej oceny pracy studentów i kolokwiów.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W04
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt SPC_U01
- Umiejętność rozpoznawania i oceny problemów automatyzacji procesów ciągłych, doboru metodyki sterowania i środków technicznych.
Weryfikacja: Na podstawie bieżącej oceny pracy studentów i kolokwiów.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U03, K_U14, K_U15, K_U16, K_U17, K_U18, K_U19
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U04, T1A_U08, T1A_U13, T1A_U13, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U14, T1A_U16
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt SPC_K01
- Potrafi organizować pracę zespołową i pracować w zespole
Weryfikacja: Na podstawie bieżącej oceny pracy studentów i kolokwiów.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K02, K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05