Nazwa przedmiotu:
Podstawy marketingu gospodarczego
Koordynator przedmiotu:
dr Irena Bielecka
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Ekonomia
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
ZFG 26
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2013/2014
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
75 h w tym: 16 h - wykład, 8 h - konsultacje, 6 h - zaliczenia przedmiotu w dodatkowych terminach, 23 h - przygotowanie do zajęć w tym zapoznanie z literaturą, 22 h - przygotowanie do kolokwium.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
I. Wykłady 0,64 ECTS II. Konsultacje 0,32 ECTS, zaliczenia poprawkowe 0,24 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład240h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Mikroekonomia, Podstawy zarządzania, Rachunkowość
Limit liczby studentów:
min. 15
Cel przedmiotu:
Przekazanie podstawowych wiadomości o istocie, ewolucji i koncepcji marketingu oraz o uwarunkowaniach tkwiących w otoczeniu przedsiębiorstwa. Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z zachowaniem nabywców na rynku, ich segmentacją, badaniami marketingowymi, a przede wszystkim z instrumentami marketingu i zasadami ich wykorzystania w trakcie prowadzenia działalności gospodarczej.
Treści kształcenia:
Wykłady: "1. Istota i ewolucja koncepcji marketingu. 2. Wewnętrzne i zewnętrzne uwarunkowania działalności marketingowej. 3. Zachowanie nabywców na rynku. 4. Segmentacja rynku. 5.Badania marketingowe i ich wykorzystanie. 6. Produkt w koncepcji marketingowej. 7. Rola cen w marketingu mix. 8. Dystrybucja towarów. 9. Promocja i jej narzędzia. 10. Marketing strategiczny a operacyjny. 11. Marketing relacji.
Metody oceny:
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z dwóch kolokwiów w formie testu wielokrotnego wyboru, z których można uzyskać maksymalnie po 40 punktów. Do zaliczenia każdego kolokwium konieczne jest uzyskanie 60% maksymalnej liczby punktów: 24-27 punktów - ocena 3.0 , 28-31 - 3.5 , 32-34 - 4.0 , 35-37 - 4.5 , 38-40 - 5.0.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Kotler PH.: Marketing. Analiza, planowanie, wdrażani i, kontrola, Gebethner i S-ka, Warszawa 1994 2. Garbarski L., Rutkowski I.., Wrzosek W.: Marketing – punkt zwrotny nowoczesnej firmy, PWE, Warszawa 2001 3.Nemezjusz M.Pazio, Podstawy marketingu, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2007 4. Limański A., Śliwińska K.: Marketing. Zasady funkcjonowania przedsiębiorstwa na rynku, Difin, Warszawa 2002 5. Altkorn J.: Podstawy marketingu, Kraków 1992
Witryna www przedmiotu:
www.knes.pw.plock.pl
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W10
Ma wiedzę dotyczącą wpływu postępu technicznego na strukturę zintegrowanego cyklu obserwacji, badań, tworzenia i życia produktu; wie, że u podstaw skracania przeciętnego cyklu życia produktów leżą wzmożone procesy informacyjne rodzące się pod wpływem konkurencji, oraz zna sposoby jego skutecznego regulowania.
Weryfikacja: Pisemne zaliczenie testowe.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W10
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W08
Efekt W14
Zna i rozumie ideę marketingu oraz koncepcję marketingu mix. Ma wiedzę dotyczącą otoczenia przedsiębiorstwa, zasad i kryteriów segmentacji rynku, podstawowych rodzajów badań marketingowych, a także uruchamiania i wykorzystywania narzędzi rynkowego oddziaływania jakimi są: produkt, cena, dystrybucja i promocja.
Weryfikacja: Pisemne zaliczenie testowe.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W14
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W11

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U10
Potrafi przygotować proste badanie marketingowe z uwzględnieniem branży i rynku i poprawnie interpretować wyniki badań oraz formułować logiczne wnioski. Potrafi scharakteryzować związek segmentacji rynku z procesem formułowania strategii firmy. Umie stosować kryteria i procedury umożliwiające przeprowadzenie segmentacji w konkretnych sytuacjach decyzyjnych.
Weryfikacja: Pisemne zaliczenie testowe.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U10
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U03
Efekt U15
Potrafi dobrać instrumenty marketingu do specyfiki działań firmy i warunków zewnętrznych oraz różnych faz cyklu życia produktu.
Weryfikacja: Pisemne zaliczenie testowe.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U15
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U06
Efekt U17
Potrafi analizować czynniki otoczenia i trendy w nim występujące oraz wewnętrzne uwarunkowania działalności firmy, przeprowadzać analizę SWOT oraz inne analizy poszczególnych obszarów funkcjonowania podmiotów gospodarczych.
Weryfikacja: Pisemne zaliczenie testowe.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U17
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U08

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K08
Poszukuje i gromadzi informacje rynkowe oraz rzetelnie prowadzi badania marketingowe. Jest świadomy etycznego aspektu prowadzenia działań marketingowych i przekazów reklamowych.
Weryfikacja: Aktywność na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K08
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K07