Nazwa przedmiotu:
Urządzenia i systemy sterowania ruchem drogowym I
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Marek Buda, ad., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Sterowania Ruchem
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.NMP132
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
120 godz., w tym: praca na wykładach 9 godz., praca na zajęciach laboratoryjnych 18 godz., zapoznanie się z literaturą do wykładu 14 godz., zapoznanie się z literaturą do zajęć laboratoryjnych 10 godz., przygotowanie się do egzaminu 9 godz., konsultacje 4 godz. (w tym konsultacje w zakresie zajęć laboratoryjnych 3 godz.), opracowanie sprawozdań 50 godz., obrona sprawozdań i zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych poza godzinami zajęć 4 godz., zaliczenie 2 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5 pkt. ECTS (35 godz., w tym: praca na wykładach 9 godz., praca na zajęciach laboratoryjnych 18 godz., konsultacje 4 godz., obrona sprawozdań i zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych poza godzinami zajęć 4 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
3,0 pkt. ECTS (85 godz., w tym: praca na zajęciach laboratoryjnych 18 godz., zapoznanie się z literaturą do zajęć laboratoryjnych 10 godz., konsultacje w zakresie zajęć laboratoryjnych 3 godz., opracowanie sprawozdań 50 godz., obrona sprawozdań i zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych poza godzinami zajęć 4 godz.)
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium30h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Sterowanie ruchem drogowym I, II i III, Urządzenia i systemy sterowania ruchem drogowym - studia I stopnia.
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Nabycie przez studenta wiedzy w zakresie: szczegółowych wymagań dotyczących urządzeń sterowania ruchem oraz wymaganych badań dopuszczających do użytkowania tych urządzeń, praktycznych metod i zasad projektowania synchronizacji sygnalizacji świetlnej, istniejących struktur sprzętowych systemów sterowania ruchem drogowym i zadań poszczególnych urządzeń.
Treści kształcenia:
Treść wykładu: Charakterystyka wymagań mechanicznych, elektrycznych, klimatycznych i związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa ruchu stawianych urządzeniom sterowania ruchem drogowym. Wymagane badania legalizacyjne urządzeń sterowania i ich zakres. Sterownik nadrzędny - wymagania funkcjonalne. Charakterystyka systemów sterowania ruchem drogowym. Struktury sprzętowe systemów sterowania ruchem drogowym - zadania poszczególnych poziomów wyposażenia sprzętowego, wymagane parametry techniczne urządzeń, przykłady praktycznych realizacji. Wymagania dotyczące transmisji informacji w systemach sterowania. Treść ćwiczeń laboratoryjnych: Poznanie praktycznych metod i zasad projektowania synchronizacji (koordynacji) sygnalizacji świetlnej na ciągach i w sieciach drogowych. Zapoznanie się z narzędziami wspomagania komputerowego stosowanymi do projektowania synchronizacji sygnalizacji świetlnej. W ramach ćwiczeń realizowane jest: a) przygotowanie dla zadanego fragmentu układu drogowego zestawu danych do wyznaczenia synchronizacji sygnalizacji świetlnej, b) wyznaczenie synchronizacji metodą standardową, c) wyznaczenie synchronizacji metodą plc (wykorzystanie programu KORC), d) wyznaczenie synchronizacji metodą optymalizacji wskaźników efektywności (wykorzystanie programu SYNCHRO + SIMTRAFFIC)), e) ocena efektywności uzyskanych rozwiązań.
Metody oceny:
Wykład – kolokwium, ćwiczenia laboratoryjne – sprawozdania i kolokwia.
Egzamin:
nie
Literatura:
1) Adamski A.: „Inteligentne systemy transportowe: sterowanie, nadzór i zarządzanie”. AGH Uczelniane Wydawnictwa Naukowo – Dydaktyczne, Kraków 2003 2) Allsop R.E.,Tracz M.: „Skrzyżowania z sygnalizacją świetlną”. WKiŁ 1990 3) Buda M., Chrobot P.: "Przewidywany zakres wymagań dotyczących sterowników sygnalizacji ulicznej w aspekcie zapewnienia bezpieczeństwa w ruchu drogowym". Prace Naukowe Politechniki Radomskiej - TRANSPORT nr 1(15). Radom 2002 r. Str 81-86. 4) Datka S., Suchorzewski W., Tracz M.: „Inżynieria ruchu”. WKiŁ 1989, 1997 5) Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M.: "Inżynieria ruchu drogowego", WKiŁ 2011 6) Husch D., Albeck J.: “Intersection Capacity Utilization” Trafficware Corporation, 2003; 7) Husch D., Albeck J.: “Synchro Traffic Signal Software – User Guide” Trafficware Corporation, 1993 - 2003; 8) Inose H., Hamada T., “Road Traffic Control” University of Tokyo Press, 1975 9) Leśko M., Guzik J.: „Sterowanie ruchem drogowym – sygnalizacja świetlna i detektory ruchu pojazdów” Wyd. Politechniki Śląskiej 2000; 10) Leśko M., Guzik J.: „Sterowanie ruchem drogowym – sterowniki i systemy sterowania i nadzoru ruchu” Wyd. Politechniki Śląskiej 2000; 11) Praca zbiorowa: „ Koordynacja sygnalizacji świetlnej – wybrane zagadnienia”, Biblioteka Drogownictwa, WKiŁ ,Warszawa 1977 12) Szczegółowe warunki techniczne dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunki ich umieszczania na drogach”, Dz.U. RP, Załącznik do nru 220, poz.2181 z dnia 23 grudnia 2003 r. 13) Dokumentacje techniczno ruchowe systemów sterowania ruchem drogowym 14) Instrukcje do ćwiczeń laboratoryjnych
Witryna www przedmiotu:
www.wt.pw.edu.pl
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
posiada rozszerzoną wiedzę teoretyczną dotyczącą wymagań funkcjonalnych dotyczących urzadzeń sterowania ruchem drogowym i badań dopuszczających ich użytkowanie
Weryfikacja: wykład - kolokwium zaliczeniowe – część pisemna, ew. cz. ustna z pytaniem dotyczącym w/w efektu
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W07, Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W05, InzA_W05, T2A_W04, InzA_W05
Efekt W02
posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą struktur systemów sterowania ruchem drogowym
Weryfikacja: wykład - kolokwium zaliczeniowe – część pisemna, ew. cz. ustna z pytaniem dotyczącym w/w efektu
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W09, Tr2A_W07, Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W07, InzA_W02, T2A_W05, InzA_W05, T2A_W04, InzA_W05
Efekt W03
posiada wiedzę dotyczącą zadań poszczególnych poziomów wyposażenia sprzętowego systemów sterowania rruchem
Weryfikacja: wykład - kolokwium zaliczeniowe – część pisemna, ew. cz. ustna z pytaniem dotyczącym w/w efektu
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W09, Tr2A_W07, Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W07, InzA_W02, T2A_W05, InzA_W05, T2A_W04, InzA_W05
Efekt W04
zna podstawowe rozwiązania praktyczne systemów sterowania ruchem drogowym
Weryfikacja: wykład - kolokwium zaliczeniowe – część pisemna, ew. cz. ustna z pytaniem dotyczącym w/w efektu
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W09, Tr2A_W07, Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W07, InzA_W02, T2A_W05, InzA_W05, T2A_W04, InzA_W05
Efekt W05
zna podstawowe wymagania dotyczące transmisji informacji w systemach sterowania
Weryfikacja: wykład - kolokwium zaliczeniowe – część pisemna, ew. cz. ustna z pytaniem dotyczącym w/w efektu
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W09, Tr2A_W07, Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W07, InzA_W02, T2A_W05, InzA_W05, T2A_W04, InzA_W05

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
potrafi pozyskiwać informacje ze źródeł dotyczących wybranych zagadnień
Weryfikacja: ćwiczenia laboratoryjne – prawidłowe wykonanie ćwiczeń sprawozdań w postaci projektów i ich ustna „obrona”
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_U01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01
Efekt U02
potrafi wyznaczyć efektywne sterowanie na ciągu lub w sieci ulicznej
Weryfikacja: wykład - kolokwium zaliczeniowe – część pisemna, ew. cz. ustna z pytaniem dotyczącym w/w efektu – prawidłowe wykonanie ćwiczeń oraz sprawozdań w postaci projektów i ich ustna „obrona”
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_U15, Tr2A_U07
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U16, T2A_U09, InzA_U02
Efekt U03
potrafi posługiwać się wybranymi narzędziami wspomagania projektowego (KORC, SYNCHRO + SIM TRAFFIC)
Weryfikacja: ćwiczenia laboratoryjne – prawidłowe wykonanie ćwiczeń z wykorzystaniem w/w programów oraz sprawozdań w postaci projektów i ustna „obrona” projektów
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_U19, Tr2A_U07
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U18, InzA_U07, T2A_U09, InzA_U02
Efekt U04
potrafi sformułować wymagania jakie powinien spełniać sterownik lokalny i nadrzędny w systemie sterowania
Weryfikacja: wykład - kolokwium zaliczeniowe – część pisemna, ew. cz. ustna z pytaniem dotyczącym w/w efektu
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_U17, Tr2A_U15, Tr2A_U10
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U17, InzA_U06, T2A_U16, T2A_U10, InzA_U03
Efekt U05
potrafi wyznaczyć odpowiednią strukturę systemu sterowania
Weryfikacja: wykład - kolokwium zaliczeniowe – część pisemna, ew. cz. ustna z pytaniem dotyczącym w/w efektu
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_U17, Tr2A_U15
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U17, InzA_U06, T2A_U16
Efekt U06
potrafi sformułować podstawowe wymagania dotyczące transmisji informacji w systemach sterowania
Weryfikacja: wykład - kolokwium zaliczeniowe – część pisemna, ew. cz. ustna z pytaniem dotyczącym w/w efektu
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_U17
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U17, InzA_U06

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
ma świadomość roli społecznej a przede wszystkim ważności profesjonalizmu oraz odpowiedzialności za wykonywaną pracę – w szczególności w zakresie stosowania urządzeń sterowania ruchem drogowym spełniających stawiane im wymagania oraz wpływu tych wymagań na bezpieczeństwo ruchu drogowego
Weryfikacja: wykład - kolokwium zaliczeniowe – część pisemna, ew. cz. ustna z pytaniem dotyczącym w/w efektu
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_K02
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K07