Nazwa przedmiotu:
Podstawy robotyki I
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Marek Wojtyra
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Automatyka i Robotyka
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
NK439
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2013/2014
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Liczba godzin kontaktowych: 50, w tym:<br /> a) wykład – 15 godz.<br /> b) ćwiczenia – 30 godz.<br /> c) konsultacje – 5 godz. <br /><br /> 2. Praca własna studenta: 55 godzin, w tym:<br /> a) praca nad przygotowaniem się do 2 sprawdzianów – 10 godz.<br /> b) rozwiązywanie zadań domowych – 15 godz.<br /> c) praca nad przygotowaniem się do egzaminu – 10 godz. <br /> d) przygotowanie się do zajęć, lektury uzupełniające – 20 godz. <br /><br /> RAZEM: 105 godzin – 4 punkty ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2 punkty ECTS – 50 godzin kontaktowych, w tym:<br /> a) wykład – 15 godz.<br /> b) ćwiczenia – 30 godz.<br /> c) konsultacje – 5 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,8 punktu ECTS – 45 godzin, w tym: <br /> a) udział w ćwiczeniach – 30 godz.<br /> b) rozwiązywanie zadań domowych – 15 godz.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
1. Znajomość algebry, geometrii, analizy matematycznej w zakresie wykładanym na wcześniejszych latach studiów. <br /> 2. Znajomość mechaniki w zakresie wykładanym na wcześniejszych latach studiów.
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
1. Zapoznanie się z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami z dziedziny robotyki. <br /> 2. Pozyskanie wiedzy i umiejętności dotyczących matematycznego opisu mechanizmów przestrzennych.<br /> 3. Zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu kinematyki manipulatorów – formułowanie i rozwiązywanie zadań kinematyki, wykorzystywanie jakobianu manipulatora, analiza konfiguracji osobliwych.<br /> 4. Pozyskanie wiedzy i umiejętności w obszarze planowania ruchu robotów – generowanie trajektorii, kształtowanie parametrów ruchu. <br /> 5. Zdobycie wiedzy i umiejętności dotyczących dynamiki manipulatorów – formułowanie i rozwiązywanie zadań dynamiki, algorytmizacja obliczeń.
Treści kształcenia:
<b>Wykłady</b><br /> • Podstawowe pojęcia z dziedziny robotyki, przegląd zastosowań robotów, typowe zagadnienia z dziedziny robotyki. <br /> • Matematyczny opis mechanizmów przestrzennych: algebraiczna reprezentacja wektora, macierz kosinusów kierunkowych, kąty i parametry Eulera, współrzędne jednorodne, parametry Denavita-Hartenberga. <br /> • Kinematyka manipulatorów: szeregowe i równoległe struktury manipulatorów, sformułowanie zadania prostego i odwrotnego kinematyki o położeniu, jakobian manipulatora, zadania kinematyki o prędkości i przyspieszeniu, konfiguracje osobliwe. <br /> • Planowanie ruchu robotów: zagadnienie planowania i wyznaczania trajektorii zadanej, kształtowanie parametrów ruchu, sterowanie ruchem, planowanie ruchu układów nieholonomicznych. <br /> • Statyka i dynamika manipulatorów: zasada mocy chwilowych, momenty bezwładności, pęd, kręt i energia członu sztywnego, równania Newtona-Eulera, sformułowanie zadania prostego i odwrotnego dynamiki, algorytm rozwiązywania zadań dynamiki dla manipulatorów. <br /><br /> <b>Ćwiczenia </b><br /> • Zadania rachunkowe dotyczące macierzy kosinusów kierunkowych.<br /> • Obliczenia z wykorzystaniem katów Eulera i parametrów Eulera.<br /> • Zastosowania parametrów Denavita-Hartenberga do opisu kinematyki manipulatorów.<br /> • Zadanie proste kinematyki dla manipulatora szeregowego. Obliczenia rekurencyjne.<br /> • Zadanie odwrotne kinematyki dla manipulatora szeregowego. <br /> • Rozwiązywanie zadań przygotowujących do sprawdzianu. Omówienie zadań domowych. <br /> • Sprawdzian cząstkowy z pierwszej części przedmiotu.<br /> • Zadania kinematyki dla manipulatorów równoległych.<br /> • Obliczanie jakobianu manipulatora, analiza konfiguracji osobliwych. <br /> • Wyznaczanie trajektorii prosto- i quasiliniowej. Kształtowanie profilu prędkości. <br /> • Statyka manipulatorów – wyznaczanie sił i momentów równoważących. <br /> • Obliczanie macierzy bezwładności oraz pędu, krętu i energii członów w ruchu przestrzennym.<br /> • Zadanie odwrotne dynamiki, algorytmizacja obliczeń dla potrzeb sterowania robotem.<br /> • Rozwiązywanie zadań przygotowujących do sprawdzianu. Omówienie zadań domowych.<br /> • Sprawdzian cząstkowy z drugiej części przedmiotu.
Metody oceny:
Ocenie podlegają prace domowe, dwa sprawdziany przeprowadzane w trakcie semestru oraz egzamin przeprowadzany podczas sesji. Szczegóły systemu oceniania są opublikowane pod adresem: http://tmr.meil.pw.edu.pl (zakładka Dla Studentów). <br />Praca własna: Cztery serie zadań domowych.
Egzamin:
tak
Literatura:
1. Angeles J., Fundamentals of Robotics Mechanical Systems, Springer (1997). <br /> 2. Craig J. J., Introduction to Robotics: Mechanics and Control, Addison-Wesley (1986), W polskim przekładzie: Wprowadzenie do robotyki: mechanika i sterowanie, WNT (1995). <br /> 3. Frączek J., Wojtyra M., Kinematyka układów wieloczłonowych. Metody obliczeniowe, WNT (2008). <br /> 4. Jezierski E., Dynamika robotów, WNT (2006). <br /> 5. Morecki A., Knapczyk J., Podstawy robotyki, WNT (1996). <br /> 6. Nikravesh P. E., Computer-Aided Analysis of Mechanical Systems, Prentice Hall (1988). <br /> 7. Tsai L.-W., Robot Analysis. The Mechanics of Serial and Parallel Manipulators, John Wiley & Sons (1999). <br /> Dodatkowa literatura: Materiały na stronie http://tmr.meil.pw.edu.pl (zakładka Dla Studentów).
Witryna www przedmiotu:
http://tmr.meil.pw.edu.pl/index.php?/pol/content/view/full/338
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt NK439_W1
Student ma podstawową wiedzę na temat obszarów zastosowań współczesnej robotyki
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: AiR1_W18
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W05
Efekt NK439_W2
Student zna podstawy matematycznego opisu ruchu przestrzennego członu i układu członów.
Weryfikacja: Pierwsza seria prac domowych, pierwszy sprawdzian, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: AiR1_W04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04
Efekt NK439_W3
Student ma wiedzę na temat typowych struktur kinematycznych robotów
Weryfikacja: Druga seria prac domowych, pierwszy sprawdzian, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: AiR1_W14
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04
Efekt NK439_W4
Student ma wiedzę na temat kinematyki manipulatorów
Weryfikacja: Trzecia seria prac domowych, oba sprawdziany, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: AiR1_W14
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04
Efekt NK439_W5
Student ma wiedzę na temat dynamiki manipulatorów
Weryfikacja: Czwarta seria prac domowych, drugi sprawdzian, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: AiR1_W14
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt NK439_U1
Student potrafi sklasyfikować struktury manipulatorów i dobrać odpowiedni do ich opisu model matematyczny
Weryfikacja: Prace domowe, oba sprawdziany, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: AiR1_U05, AiR1_U07
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U16
Efekt NK439_U2
Student potrafi wykonywać obliczenia dotyczące ruchu przestrzennego członu
Weryfikacja: Pierwsza i druga seria prac domowych, pierwszy sprawdzian, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: AiR1_U05, AiR1_U07
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U16
Efekt NK439_U3
Student potrafi wykonywać obliczenia dotyczące kinematyki prostej i odwrotnej manipulatorów
Weryfikacja: Druga i trzecia seria prac domowych, oba sprawdziany, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: AiR1_U05, AiR1_U07
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U16
Efekt NK439_U4
Student potrafi wykonywać obliczenia dotyczące dynamiki odwrotnej manipulatorów
Weryfikacja: Trzecia i czwarta seria prac domowych, drugi sprawdzian, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: AiR1_U05, AiR1_U07
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U16