Nazwa przedmiotu:
Organizacja i zarządzanie transportem samochodowym I
Koordynator przedmiotu:
mgr inż. Sławomir Tkaczyk, st. wykł., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Logistyki i Systemów Transportowych
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.SIP512
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2013/2014
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
90 godzin, w tym: praca na wykładach: 15 godz., praca na ćwiczeniach: 15 godz., studiowanie literatury przedmiotu: 30 godz., konsultacje: 3 godz., przygotowanie do kolokwium: 27 godz.,
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
33 godziny, w tym: praca na wykładach: 15 godz., praca na ćwiczeniach: 15 godz., konsultacje: 3 godz., 33 godz.=1,5 pkt. ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
Wykład: brak; Ćwiczenia: 30 osób;
Cel przedmiotu:
Celem kształcenia jest nabycie przez studenta praktycznych umiejętności w zakresie mechanizmów zakładania i funkcjonowania przedsiębiorstwa transportowego - w aspektach prawnych, organizacyjnych i ekonomicznych, a także integracja przedsiębiorstwa z otoczeniem
Treści kształcenia:
Treść kształcenia w zakresie wykładu: Przedmiot i zakres wykładu, definicje i podstawowe pojęcia oraz systematyzacja nauki Organizacja i Zarządzanie. Rola transportu samochodowego we współczesnej gospodarce kraju. Rynek usług transportowych – charakterystyka, funkcjonowanie, kształtowanie. Przedsiębiorstwo transportowe jako podmiot gospodarczy. Struktury i formy organizacyjne przedsiębiorstwa transportowego. Środek trwały i amortyzacja. Źródła finansowania inwestycji w przedsiębiorstwie transportowym – kredyt, leasing, outsourcing. Usprawnienia w organizacji przedsiębiorstwa transportowego – problem odnowy taboru samochodowego. Czas pracy kierowców – zasady organizacji czasu pracy załóg kierowców. Treść ćwiczeń audytoryjnych: Wyznaczanie czasu realizacji zadania przewozowego w relacji międzynarodowej przy uwzględnieniu obsady pojazdu załogą jedno- i dwuosobową, zgodnie z zasadami organizacji czasu pracy kierowców w przewozach międzynarodowych (konwencja AETR, Rozporządzenie WE 561/2006, Ustawa o czasie pracy kierowców, Kodeks Pracy). Obliczenie rocznej liczby kursów realizowanych przez pojazd dla wyznaczonej relacji przewozowej, przy uwzględnieniu ustawowego czasu pracy załóg oraz ograniczeniach w ruchu pojazdów w dni wolne od pracy i święta.
Metody oceny:
Wykład – 2 kolokwia i kolokwium poprawkowe w formie pisemnej - pytania otwarte, ćwiczenia audytoryjne – zaliczenie ustne.
Egzamin:
nie
Literatura:
podstawowe: 1. Bąkowski W.: Strategia odnowy taboru w zarobkowej formie transportowej, PTE, Szczecin 1995. 2. Bieniek J.: Kodeks spółek handlowych. Wydawnictwo CH Beck, Warszawa 2009. 3. Ciborski P.: Czas pracy kierowców, ODiDK, Gdańsk 2009.4. Jendorowski H.: Rozporządzenie WE Nr 561/2006. Umowa AETR. Ustawa o czasie pracy kierowców. ZMPD, Warszawa 2007. 5. KodeksPracy: Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. (DZ.U.21, poz. 94 z 1998 r.). 6. Skowronek-Mielczarek A.: Małe i średnie przedsiębiorstwa ,źródła finansowania, CH Beck, Warszawa 2003. uzupełniające: 1. Figurski J: Ekonomika logistyki, WAT, Warszawa 2010. 2. Koźlak A.: Ekonomika transportu, WUG, Gdańsk 2008. 3.Mendyk E.: Ekonomika i organizacja transportu, WSL, Poznań 2008. 4. Wybrane [aktualne] akty prawne dotyczące m.in.: przepisów ruchu drogowego, dróg publicznych, dróg płatnych, transportu
Witryna www przedmiotu:
www2.it.pw.edu.pl
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Ma podstawową wiedzę o roli transportu samochodowego we współczesnej gospodarce kraju oraz rynku usług transportowych oraz ma wiedzę o źródłach finansowania inwestycji - kredyt, leasing, outsourcing
Weryfikacja: Wykład - kolokwium pisemne w formie pytań otwartych
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W05, Tr1A_W13
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W08
Efekt W02
Zna i dobrze rozumie struktury i formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw transportowo-spedycyjnych (podmiotów gospodarczych)
Weryfikacja: Wykład - kolokwium pisemne w formie pytań otwartych
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W14
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W09, T1A_W11
Efekt W03
Zna i dobrze rozumie zasady organizacji czasu pracy załóg kierowców
Weryfikacja: Wykład - kolokwium pisemne w formie pytań otwartych, ćwiczenia audytoryjne - zaliczenie ustne
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08
Efekt W04
Ma wiedzę na temat usprawnień w organizacji przedsiębiorstwa transportowego – problematyka odnowy taboru samochodowego
Weryfikacja: Wykład - kolokwium pisemne w formie pytań otwartych
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Posiada niezbędną wiedzę związaną z możliwością założenia przedsiębiorstwa transportowego-spedycyjnego
Weryfikacja: Wykład - kolokwium pisemne w formie pytań otwartych
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U16
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U12
Efekt U02
Umie dokonać analizy i oceny źródeł finansowania inwestycji – doboru formy zakupu taboru samochodowego
Weryfikacja: Wykład - kolokwium pisemne w formie pytań otwartych
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U15
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U11
Efekt U03
Potrafi stosować odpowiednie metody do analizy i oceny czasu pracy załóg kierowców
Weryfikacja: Wykład - kolokwium pisemne w formie pytań otwartych, ćwiczenia audytoryjne - zaliczenie ustne
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U07, T1A_U08, T1A_U11
Efekt U04
Umie dokonać analizy i oceny odnowy taboru samochodowego
Weryfikacja: Wykład - kolokwium pisemne w formie pytań otwartych
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U17
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U13