- Nazwa przedmiotu:
- Eksploatacja taboru kolejowego
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Maciej Kozłowski - Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Systemów Informatycznych i Trakcyjnych w Transporcie
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.SMP102
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 58 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach 15 godz., zapoznanie się ze wskazaną literaturą 15 godz., przygotowanie się do kolokwiów 10 godz., konsultacje 3 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5 pkt ECTS (33 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach 15 godz., konsultacje 3 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Pojazdy szynowe i trakcja - wykład
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Przedstawienie procesu eksploatacji taboru kolejowego w zakresie obsługi transportu szynowego. Zapoznanie się z systemami rozpoznania awaryjnych stanów pracy stanu technicznego pojazdów i wagonów.
- Treści kształcenia:
- Treść wykładu:
Klasyfikacja taboru kolejowego. Warunki pracy wagonów kolejowych i pojazdów trakcyjnych w systemie transportu szynowego. Podstawowe systemy, układy, urządzenia i elementy wyposażenia wagonów. Wymagania stawiane nowoczesnym środkom transportu kolejowego. Najważniejsi producenci. Proces eksploatacji taboru kolejowego jako faza cyklu życia pojazdów trakcyjnych i wagonów. Zagadnienia ekonomiczne i techniczne eksploatacji taboru kolejowego. Obsługa urządzeń taboru jako użytkowanie w procesie prowadzenia ruchu. Układy techniczne do rejestracji eksploatacyjnych stanów pracy urządzeń na pokładach pojazdów. Awaryjność urządzeń. Układy do automatycznego wykrywania stanów awaryjnych. Sposoby podjęcia interwencji. Ocena stanu technicznego taboru pod względem warunków bezpieczeństwa. Treść ćwiczeń audytoryjnych:
Przeliczanie oporów ruchu różnych rodzajów pociągów. Wyznaczanie charakterystyk napędowych kolejowych elektrycznych pojazdów trakcyjnych. Przejazdy teoretyczne. Oszacowanie współczynników gotowości i zjazdów na podstawie wyników badań eksploatacyjnych taboru.
- Metody oceny:
- 2 kolokwia, zadanie projektowe
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Gruszyński J. Eksploatacja taboru kolejowego, WKiŁ Warszawa 1987
Podoski J., Kacprzak J., Mysłek J., Zasady trakcji elektrycznej, WKił Warszawa 1980,
Wolfram, Romaniszyn, Nowoczesne Pojazdy Szynowe, WKiŁ Warszawa 1991
- Witryna www przedmiotu:
- http://www.wt.pw.edu.pl > Wydział > Zakłady > ESTiWEwT > Działalność > ...
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- zna fazy cyklu życia pojazdów trakcyjnych i wagonów, rozumie zagadnienia ekonomiczne i techniczne eksploatacji taboru kolejowego
Weryfikacja: kolokwia, część pisemna i ewent. ustna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_W07, Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W05, T2A_W04
- Efekt W02
- zna zasady obsługi i użytkowania urządzeń taboru w procesie prowadzenia ruchu
Weryfikacja: kolokwia, część pisemna i ewent. ustna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_W05
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04
- Efekt W03
- zna układy techniczne do rejestracji eksploatacyjnych stanów pracy urządzeń na pokładach pojazdów
Weryfikacja: kolokwia, część pisemna i ewent. ustna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04
- Efekt W04
- zna metody obliczeniowe do badań symulacyjnych procesów rozruchu i hamowania
Weryfikacja: kolokwia, część pisemna i ewent. ustna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W07
- Efekt W05
- rozumie problemy bezpieczeństwa w eksploatacji taboru kolejowego
Weryfikacja: kolokwia, część pisemna i ewent. ustna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_W10
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- posiada biegłość merytoryczną i sprawność rachunkową w wyznaczaniu charakterystyk procesów rozruchu i hamowania szynowych pojazdów trakcyjnych
Weryfikacja: kolokwia, część pisemna i ewent. ustna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_U10
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U10
- Efekt U02
- potrafi dokonać krytycznej analizy gotowości i awaryjności taboru
Weryfikacja: kolokwia, część pisemna i ewent. ustna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_U10
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U10
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- ma świadomość ważności działalności inżynierskiej dla poprawy bezpieczeństwa ruchu i rozumie jej pozatechniczne aspekty i skutki społeczne
Weryfikacja: kolokwia, część pisemna i ewent. ustna; udział w dyskusji na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K07