Nazwa przedmiotu:
Budowa i Projektowanie Obiektów Latających I
Koordynator przedmiotu:
Dr hab. inż. Cezary Galiński
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Lotnictwo i Kosmonautyka
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
NK307
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2013/2014
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba godzin pracy studenta: wykład 30h; przygotowanie do kolokwiów 10h; obecność na zajęciach projektowych 15h; przygotowanie projektów 45h. RAZEM 100h = 4ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Liczba godzin pracy studenta: wykład 30h; obecność na zajęciach projektowych 15h. konsultacje 5h RAZEM 50h = 2ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Liczba godzin pracy studenta: obecność na zajęciach projektowych 15h; przygotowanie projektów 45h. RAZEM 60h = 2.4 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Mechanika ogólna; Mechanika płynów; Aerodynamika; Mechanika lotu 1
Limit liczby studentów:
na wykładzie bez ograniczeń, max. 12 w grupie projektowej
Cel przedmiotu:
Głównym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z procesem projektowania statku powietrznego. Dodatkowym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami projektowania i konstrukcji samolotów.
Treści kształcenia:
Wykład: Wstęp, analiza trendów, analiza kosztów. Profil misji. Wstępny dobór masy, obciążenia powierzchni nośnej i obciązenia mocy (ciągu). Kadłub – ergonomia, właściwości użytkowe, konfiguracja kadłub-płat, podstawowe wiadomości o aerodynamice kadłuba i połączenia płat – kadłub. Podwozie – wymagania, układy i ich właściwości, podstawowe rozwiązania konstrukcyjne. Integracja zespołów napędowych – typy napędów i zakresy ich zastosowań, rozmieszczenie silników, łoża silnikowe, chłodzenie, wloty i wyloty. Śmigła – rodzaje, podstawowe rozwiązania konstrukcyjne, rozwiązania nietypowe. Usterzenia – podstawy wymiarowania, właściwości różnych układów usterzeń, wybrane nietypowe układy usterzeń. Wstępny szkic samolotu na przykładach dwumiejscowego samolotu szkolnego i dwusilnikowego samolotu komunikacyjnego. Analiza masowa. Płat nośny – podstawowe informacje o własciwościach profili aerodynamicznych i ich doborze, dobór pozostałych charakterystyk geometrycznych płata (wydłużenie, wznios, skos, zwichrzenie), płat delta. Mechanizacja płata i stery. Kryteria oceny stateczności i sterowności samolotu Obwiednia obciążeń samolotu Obciążenia płata i usterzeń Obciążenia kadłuba i podwozia. Obciążenia od zespołu napędowego. Projekt: Analiza trendów, profil misji, oszacowanie masy samolotu pustego, masy paliwa i masy startowej Dobór obciążenia powierzchni i obciążenia mocy (ciągu). Wstępna analiza kosztów Szkic samolotu i analiza masowa. Ocena możliwości uzyskania założonej masy startowej i prawidłowego położenia środka masy. Charakterystyki aerodynamiczne Osiągi. Ocena mozliwości spełnienia wymagań technicznych. Obwiednia obciążeń.
Metody oceny:
Ocena formująca 1) Kolokwium 1 (test) – max. 25 pkt 2) Kolokwium 2 (zadanie) – max. 25 pkt 3) Projekty - max . 50 pkt (5x10) Nieterminowe oddawanie kolejnych projektów skutkuje obniżeniem maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia za dany projekt o 1 za każdy tydzień spóźnienia. Ocena podsumowująca Kolokwia zaliczone na min. 13pkt każde + wszystkie projekty zaliczone na łącznie min 24 pkt Skala ocen 0-49 2 50-61 3 62-73 3,5 74-85 4 85-95 4,5 95-100 5
Egzamin:
nie
Literatura:
Podstawowa: Przepisy EASA T. C. Corke „Design of Aircraft” D.P. Raymer „Aircraft Design, a Conceptual Approach” St. Danilecki „Projektowanie samolotów” St. Danilecki „Konstrukcja samolotów” E. Cichosz „Charakterystyka i zastosowanie napędów” Uzupełniająca: F. Misztal „Wstępny projekt konstrukcyjny płatowiec J. Roskam „Airplane Design” D. Stinton „The Design of the Aeroplane” E.Torenbeek „Synthesis of Subsonic Airplane Design” J.D. Anderson „Aircraft Performance & Design” R. Cymerkiewicz „Budowa samolotów” J.P. Fielding „Introduction to Aircraft Design” L.R. Jenkinson, J.F.Marchman III „Aircraft Design Projects” N. Currey „Aircraft landing gear design”
Witryna www przedmiotu:
http://www.meil.pw.edu.pl/zsis/ZSiS/Dydaktyka/Prowadzone-przedmioty/BIPOL
Uwagi:
Zaliczenie tego przedmiotu, bez uprzedniego zaliczenia przedmiotu Mechanika lotu 1, jest bardzo nieprawdopodobne.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt NK307_W1
Student zna elementy składowe projektu statku powietrznego - student knows components of the aircraft design process
Weryfikacja: projekt - project
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03
Efekt NK307_W2
Student zna funkcje, charakterystyki i obciążenia konstrukcji elementów samolotu. - Student knows functions, characteristics and loads of an airplane components
Weryfikacja: kolokwia, projekt - colloquia, project
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_W12, LiK1_W19
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W07
Efekt NK307_W3
Student zna wybrane fragmenty obowiązujących przepisów budowy statków powietrznych - student knows selected rules of current airworthiness regulations
Weryfikacja: projekt 5 - project 5
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_W20
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W08
Efekt NK307_W4
Student potrafi przeprowadzić analizę trendów - Student knows how to conduct trends analysis in aeronautics
Weryfikacja: projekt 1 - project 1
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_W17
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W05

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt NK307_U1
Student potrafi zredagować dokumentację zrealizowanej pracy inżynierskiej - Student is capable to prepare the documentation of his/her engineering work
Weryfikacja: projekt - project
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_U02, LiK1_U03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U02, T1A_U03
Efekt NK307_U2
Student potrafi przeprowadzić analizę kosztów - student is capable to analyze costs
Weryfikacja: projekt2 - project 2
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_U14, LiK1_U16
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U10, T1A_U12
Efekt NK307_U3
Student potrafi zaprojektować prosty samolot - student is capable to design simple airplane
Weryfikacja: projekt - project
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_U21
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U16
Efekt NK307_U4
Student potrafi przeprowadzić analizę trendów - Student knows how to conduct trends analysis in aeronautics
Weryfikacja: projekt 1 - project 1
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_U01, LiK1_U05, LiK1_U17
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U05, T1A_U13
Efekt NK307_U5
Potrafi przeanalizować właściwości lotne i obciążenia samolotu oraz potrafi dobrać i przeanalizować właściwości jego napędu i wyposażenia. - Student is capable to analyze flight characteristics and loads of an airplane, select and evaluate the propulsion system and equipment
Weryfikacja: projekt - project
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_U18
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U14, T1A_U15

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt NK307_K1
Student ma świadomość realizacji zadań w sposób terminowy - Student is aware of deadlines importance
Weryfikacja: projekt - project
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_K02, LiK1_K03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02, T1A_K02, T1A_K05
Efekt NK307_K2
Student potrafi przeprowadzić analizę kosztów - student is capable to analyze costs
Weryfikacja: projekt 2 - project 2
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_K05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K06