Nazwa przedmiotu:
Dynamika lotu
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Maria Złocka
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Lotnictwo i Kosmonautyka
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
NK326A
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2013/2014
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Wykład 30 h Przygotowanie do egzaminu 20 h Konsultacje 2 h Łącznie 52 h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1.25 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
NW108 - Mechanika 1 (MECHANA1) NW115 - Mechanika 2 (MECHANA2) NK472 - Mechanika lotu 1 (MLOT1) NK457 - Mechanika lotu 2 (MLOT2)
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Po zaliczeniu przedmiotu student nabywa umiejętności modelowania fizycznego i matematycznego ruchu samolotu, którego własności dynamiczne bada. Potrafi ocenić stateczność podłużną i boczną zaburzonego lotu poziomego samolotu, wyznaczyć parametry korkociągu ustalonego i ocenić stateczność korkociągu na podstawie numerycznej symulacji ruchu
Treści kształcenia:
1. Modelowanie 1.1 Model fizyczny statku powietrznego – założenia 1.2 Układy współrzędnych wykorzystywane w dynamice lotu. 2. Związki kinematyczne prędkości, transformacje układu 3. Siły i momenty działające na samolot w locie 4. Dynamiczne równania ruchu samolotu 4.1 Równania ruchu z dodatkowymi stopniami swobody 5. Ustalony ruch samolotu 6. Linearyzacja równań ruchu 7. Siły i momenty aerodynamiczne 7.1 Bezwymiarowe siły i momenty aerodynamiczne 7.2 Wyznaczanie wybranych pochodnych aerodynamicznych 8. Badanie stateczności ruchu ustalonego 9. Badanie ruchu samolotu na dużych kątach natarcia 9.1 Badanie korkociągu 9.2 Badanie wing rocka 10 Sterowanie ruchem samolotu 10.1 Ogólny model ruchu sterowanego samolotu 10.2 Sterowanie liniowe 10.3 Sterowanie nieliniowe
Metody oceny:
Zdany egzamin zalicza przedmiot. Przewidziane jest zwolnienie z części egzaminu po otrzymaniu pozytywnej oceny ze sprawdzianu wiedzy z części wykładu.
Egzamin:
tak
Literatura:
1.Bandu N. Pamadi : Preference, stability, dynamics and control of airplanes, AIAA Education Series, Virginia, 2004, 2.Zdobysław Goraj : Dynamika i aerodynamika samolotów manewrowych z elementami obliczeń, BNIL, Warszawa, 2001, 3.Jan Roskam Airplane flight dynamics and automatic flight controls, DAR, Kansas, USA, 2003, 4.Michael V. Cook , Flight Dynamics Principles, BH Elsevier, 2008, 5.Materiały dostarczone przez wykładowcę pt. „Dynamika lotu” (100 stron w wersji elektronicznej).
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt NK326A_W1
Student ma podstawową wiedzę w zakresie modelowania ruchu statku powietrznego. doboru układu współrzędnych i wyboru metody wyprowadzenia równań ruchu.
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_W01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W01
Efekt NK326A_W2
Zna metody wyprowadzenia dynamicznych równań ruchu dla samolotu sztywnego i odkształcalnego.
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_W11
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W03
Efekt NK326A_W3
Zna metodę linearyzacji równań ruchu.
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_W01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W01
Efekt NK326A_W4
Posiada wiedzę o wyznaczeniu pochodnych aerodynamicznych.
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_W10
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W03
Efekt NK326A_W5
Ma podstawową wiedzę na temat badania stateczności ruchu.
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_W01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W01
Efekt NK326A_W6
Ma wiedzę w zakresie badania ruchu samolotu na dużych kątach natarcia.
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_W11
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W03
Efekt NK326A_W7
Ma elementarną wiedzę w zakresie optymalnych i nieoptymalnych metod sterowania ruchem samolotu.
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_W07
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W02

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt NK326A_U1
Student potrafi przyjąć założenia uproszczające model ruchu statku powietrznego.
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_U10
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U10
Efekt NK326A_U2
Potrafi posługiwać się zasadami zmienności pędu i krętu do wyprowadzania równań przestrzennego ruchu samolotu.
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_U04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U04
Efekt NK326A_U3
Potrafi dokonać oceny stateczności podłużnej i bocznej zaburzonego lotu poziomego samolotu.
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_U07
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U07
Efekt NK326A_U4
Potrafi wyznaczyć parametry korkociągu ustalonego.
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_U09
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U09
Efekt NK326A_U5
Student umie przekształcić układ równań ruchu samolotu do postaci stosowanej w modelach optymalnego i nieoptymalnego sterowania ruchem samolotu
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_U09
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U09