- Nazwa przedmiotu:
- Konstrukcje betonowe I
- Koordynator przedmiotu:
- Robert Kowalski, prof. nzw. dr. hab. inż.
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- KONBE1
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 100 godz. = 4 ECTS: wykład 30 godz., ćwiczenia projektowe 30 godz., indywidualne studiowanie prezentacji z wykładów oraz materiałów poleconych na wykładzie do indywidualnego
przestudiowania 8 godz., indywidualne studiowanie materiałów z ćwiczeń projektowych i przygotowanie do kolokwium 10 godz.,
wykonanie projektu 15 godz., konsultowanie projektu z
prowadzącym i obrona 7 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 67 godz. = 2,5 ECTS: wykład 30 godz., ćwiczenia projektowe 30 godz., konsultowanie projektu z prowadzącym i obrona projektu 7 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Razem 52 godz. = 2 ECTS: ćwiczenia projektowe 30 godz., wykonanie projektu 15 godz.,
konsultowanie projektu z prowadzącym 7 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt30h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Jest wskazane: zaliczenie poprzedzających kursów
wytrzymałości materiałów, a w szczególności posiadanie
wiadomości dotyczących charakterystyk geometrycznych
figur płaskich, statyki układów prętowych, obliczania
naprężeń i sił przekrojowych w ustrojach prętowych.
- Limit liczby studentów:
- bez limitu
- Cel przedmiotu:
- Przedmiot jest pierwszą częścią dwusemestralnego kursu, po którym student powinien być zdolny do projektowania najczęściej spotykanych, prostych konstrukcji żelbetowych.
- Treści kształcenia:
- <b>Wykłady:</b> <ol>
<li>Wstęp (zakres przedmiotu, zasady zaliczania, literatura i normy). Istota żelbetu (historia, bardzo krótko o betonie i stali, fazy pracy belki zginanej, poglądowo
minimum zbrojenia, różnice między elementami betonowymi i żelbetowymi, sposoby zniszczenia elementów zginanych).
<li>Podstawy projektowania konstrukcji (metoda stanów
granicznych, sytuacje obliczeniowe, obciążenia, kombinacje
obciążeń, fazy przygotowania projektu, schematy statyczne,
zasady wykonywania obliczeń statycznych).
<li> Teoria fazy IIa (równania równowagi i płaskich przekrojów, przekrój sprowadzony, obliczanie naprężeń, metoda NL). Stan
graniczny nośności w przekroju prostopadłym (teoria fazy III
– metoda ogólna), informacje dodatkowe potrzebne do
omówienia zagadnienia. Zginanie (metoda uproszczona, równania równowagi, minimum i maksimum zbrojenia, tablice do wymiarowania).
<li>Beton w konstrukcjach
żelbetowych (właściwości, specyfikacja, wodoszczelność,
skurcz, pełzanie). Trwałość konstrukcji żelbetowych (klasy
środowiska, otulina zbrojenia, krótko o p.poż.).
<li>Stal do zbrojenia betonu. Kotwienie prętów w betonie.
<li>Ścinanie (zasady wymiarowania, konstruowanie zbrojenia poprzecznego).
<li>Rysy w elementach żelbetowych (rodzaje
różnych rys w konstrukcjach, minimum zbrojenia ze względu
na odkształcenia wymuszone, obliczanie szerokości rys
prostopadłych).
<li>Ugięcia zginanych elementów
żelbetowych.
<li>Zasady konstruowania elementów zginanych (płyty, belki, współpraca płyty z belką, zbrojenie
rozdzielcze).
<li>Rysunki konstrukcji żelbetowych.</ol>
<b>Ćwiczenia projektowe:</b><ol> <li>Ćwiczenia praktyczne: teoria fazy IIa - obliczanie naprężeń w przekroju zginanym (przekrój
prostokątny, teowy, dowolny i podwójnie zbrojony), teoria
fazy III – obliczanie nośności i wymiarowanie przekrojów
zginanych (przekrój prostokątny, teowy, dowolny i podwójnie zbrojony).
<li>Wykonanie I części projektu
budynku żelbetowego ze stropami płytowo-żebrowymi (płyta
i żebro).</ol>
- Metody oceny:
- Zaliczenie sem. 5 uzyskuje się na podstawie ćwiczeń projektowych. Poza wykonaniem i obroną ćwiczeń należy zdać kolokwium. <br>Wykład zalicza się na podstawie egzaminu, który odbywa się po drugim semestrze nauczania (tzn. po sem. 6).
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] PN-EN 1992-1-1: 2008; Eurokod 2: Projektowanie
konstrukcji z betonu – Część 1-1: Reguły ogólne i reguły dla
budynków (205 str.);<br>
[2] PN-EN 1990: 2004; Eurokod: Podstawy projektowania konstrukcji (69 str.);<br>
[3] PN-B-03264: 2002; Konstrukcje betonowe, żelbetowe i sprężone. Obliczenia statyczne i projektowanie (132 str.);<br>
[4] PN-EN ISO 3766; 2006: Rysunek budowlany. Uproszczony sposób przedstawiania zbrojenia betonu;<br>
[5] PN-EN1991-1-1: 2004; Eurokod 1: Oddziaływania na konstrukcje – Część 1-1:
Oddziaływania ogólne; Ciężar objętościowy, ciężar własny,
obciążenia użytkowe w budynkach (36 str.);<br>
[6] PN-EN1991-1-3: 2005; Eurokod 1: Oddziaływania na
konstrukcje – Część 1-3: Oddziaływania ogólne –
Obciążenie śniegiem (46 str.);<br> [7] PN-EN1991-1-4: 2008; Eurokod 1: Oddziaływania na konstrukcje – Część 1-4: Oddziaływania ogólne; Oddziaływania wiatru (138 str.);<br>
[8]Podstawy projektowania konstrukcji żelbetowych i
sprężonych według Eurokodu 2, Sekcja Konstrukcji
Betonowych KILiW PAN, Praca zbiorowa pod red. M.
Knauffa, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, 2006;<br>
[9]Konstrukcje żelbetowe. W. Starosolski, PWN, Tom 1, 2, (3);<br>
[10]Projektowanie konstrukcji żelbetowych. A. Łapko, Arkady,
2000;<br>
[11]Eurokod 2. Podręczny skrót dla projektantów konstrukcji żelbetowych. Pod. red. A. Ajdukiewicza,Stowarzyszenie producentów cementu, 2009;<br> [12]Konstrukcje żelbetowe. J. Kobiak, W. Stachurski. Tom 1, 2, 3, 4. Arkady;<br>
[13]Konstrukcje betonowe, K. Dąbrowski, W. Stachurski, J.L.
Zieliński, Arkady;<br>
[14]Budownictwo betonowe, wiele tomów, Arkady.<br>
Wymienione wyżej pozycje są bardzo obszerne, w
związku z czym przygotowanie się do egzaminu wyłącznie
na podstawie lektur może okazać się wyjątkowo trudne.
Zaleca się, aby studenci bazowali na prezentacjach
przekazywanych na wykładach
- Witryna www przedmiotu:
- Nie ma
- Uwagi:
- Pozycje wymienione w wykazie lektur są bardzo obszerne, w
związku z czym przygotowanie się do egzaminu na ich
podstawie może być bardzo trudne. Zaleca się zatem, aby
studenci bazowali na prezentacjach przekazywanych przez
prowadzącego podczas wykładów oraz na podawanych tam
informacjach, nie umieszczonych w prezentacjach.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt KONBE1W1
- Ma podstawową wiedzę na temat właściwości betonu i stali zbrojeniowej w konstrukcjach żelbetowych
Weryfikacja: Obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W11
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W05, T1A_W08
- Efekt KONBE1W2
- Zna podstawowe zagadnienia podane w normie PN-EN 1992-1-1, dotyczącej projektowania konstrukcji z betonu.
Weryfikacja: Obrona projektu; kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W22
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W07, T1A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt KONBE1U1
- Umie zaprojektować proste płyty i belki żelbetowe
Weryfikacja: Obrona projektu; kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_U07
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U14, T1A_U16
- Efekt KONBE1U2
- Potrafi sporządzić i
Weryfikacja: Sprawdzenie i obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_U12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U03, T1A_U05, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16
- Efekt KONBE1U3
- Potrafi określić oddziaływania (obciażenia działające) na stropy w budynkach o konstrukcji żelbetowej
Weryfikacja: Obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_U02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U08, T1A_U13
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt KONBE1K1
- Ma świadomość odpowiedzialności (za życie i zdrowie ludzi oraz ich mienie) ciążącej na projektancie konstrukcji.
Weryfikacja: Obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07