- Nazwa przedmiotu:
- Statystyka matematyczna 1
- Koordynator przedmiotu:
- Dr hab. Przemysław Grzegorzewski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Matematyka
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- M1SM1
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Godziny kontaktowe – 75 godz., w tym wykład – 30 godz., ćwiczenia – 30 godz., laboratorium – 15 godz.
Prace domowe oraz przygotowanie do ćwiczeń i laboratoriów – 60 godz.
Zapoznanie się z literaturą – 15 godz.
Konsultacje – 5 godz.
Przygotowanie do egzaminu i egzamin
– 25 godz.
Razem – 180 godz. = 6 pkt. ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Wykład – 30 godz.
Ćwiczenia – 30 godz.
Laboratorium – 15 godz.
Konsultacje – 5 godz.
Egzamin – 2 godz.
Razem – 82 godz. = 3 pkt. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Ćwiczenia – 30 godz.
Laboratorium – 15 godz.
Konsultacje – 5 godz.
Razem – 50 godz. = 2 pkt. ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium15h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Analiza matematyczna, rachunek prawdopodobieństwa
- Limit liczby studentów:
- Bez limitu
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie z podstawami wnioskowania statystycznego i statystycznej analizy danych.
- Treści kształcenia:
- 1. Statystyka opisowa i podstawy eksploracji danych.
2. Podstawy wnioskowania statystycznego.
3. Estymacja punktowa.
4. Estymacja przedziałowa.
5. Weryfikacja hipotez.
6. Badanie zależności miedzy cechami.
- Metody oceny:
- Uczestnictwo w ćwiczeniach i laboratoriach jest obowiązkowe.
Podczas ćwiczeń mają miejsce dwa kolokwia pisemne (w połowie i na koniec semestru) – każde oceniane w zakresie 0-20 punktów.
Zaliczenie ćwiczeń od 16 punktów.
Egzamin składa się z dwóch części – pisemnej (zadania praktyczne) i ustnej (teoria).
Do egzaminu ustnego dopuszczone są te osoby, które zdały egzamin pisemny.
Ocena końcowa jest określana na podstawie oceny z egzaminu pisemnego oraz wyniku egzaminu ustnego.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- [1] M. Krzyśko „Statystyka matematyczna”, Wyd. UAM, Poznań 1996.
[2] J. Koronacki, J. Mielniczuk, „Statystyka”, WNT, Warszawa 2001.
[3] J. Bartoszewicz, „Wykłady ze statystyki matematycznej”, PWN, Warszawa 1989.
[4] P. Grzegorzewski, K. Bobecka, A. Dembińska, J. Pusz, „Rachunek prawdopodobieństwa
i statystyka”, WSISiZ, Warszawa 2002.
[5] W. Krysicki, J. Bartos, W. Dyczka, K. Królikowska, M. Wasilewski, „Rachunek
prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna w zadaniach”, PWN, Warszawa 1998;
Część II - Statystyka matematyczna.
[6] R. Zieliński, „Siedem wykładów wprowadzających do statystyki matematycznej”, PWN,
Warszawa 1990 (Biblioteka Matematyczna 72).
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt SM1_W01
- Zna pojęcie modelu statystycznego, podstawowe twierdzenie statystyki matematycznej oraz pojęcie dostateczności.
Weryfikacja: Egzamin, kolokwia, aktywność na ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe:
ML_W20
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_W02, X1A_W03, X1A_W04
- Efekt SM1_W02
- Zna podstawowe pojęcia i twierdzenia teorii estymacji (nieobciążoność, efektywność, zgodność, nierówność Cramera-Rao) oraz metody konstruowania estymatorów.
Weryfikacja: Egzamin, kolokwia, aktywność na ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe:
ML_W21
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_W01, X1A_W02, X1A_W03, X1A_W04
- Efekt SM1_W03
- Zna podstawowe pojęcia i twierdzenia teorii weryfikacji hipotez (lemat Neymana-Pearsona, twierdzenie Karlina-Rubina).
Weryfikacja: Egzamin, kolokwia, aktywność na ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe:
ML_W22
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_W02, X1A_W09
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt SM1_U01
- Potrafi przeprowadzić wstępną analizę danych z wykorzystaniem właściwych metod analitycznych i graficznych oraz interpretować otrzymane wyniki.
Weryfikacja: Kolokwia i aktywność na laboratoriach
Powiązane efekty kierunkowe:
ML_U20, ML_U21
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_U01, X1A_U02, X1A_U03, X1A_U02
- Efekt SM1_U02
- Umie konstruować estymatory oraz oceniać ich jakość (nieobciążoność, efektywność i zgodność).
Weryfikacja: Egzamin, kolokwia, aktywność na ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe:
ML_U20
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_U01, X1A_U02, X1A_U03
- Efekt SM1_U03
- Potrafi konstruować i wyznaczać przedziały ufności dla podstawowych parametrów rozkładu.
Weryfikacja: Egzamin, kolokwia, aktywność na ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe:
ML_U17, ML_U20
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_U01, X1A_U02, X1A_U01, X1A_U02, X1A_U03
- Efekt SM1_U04
- Potrafi weryfikować hipotezy dotyczące podstawowych parametrów rozkładu, zgodności oraz niezależności. Umie konstruować testy jednostajnie najmocniejsze.
Weryfikacja: Egzamin, kolokwia, aktywność na ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe:
ML_U17, ML_U20
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_U01, X1A_U02, X1A_U01, X1A_U02, X1A_U03
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt SM1_K01
- Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i podnoszenia kompetencji zawodowych.
Weryfikacja: Egzamin, kolokwia, aktywność na ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe:
ML_KS01, ML_KS05
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_K01, X1A_K05
- Efekt SM1_K02
- Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania.
Weryfikacja: Egzamin, kolokwia, aktywność na ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe:
ML_KS03
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_K03
- Efekt SM1_K03
- Potrafi współdziałać i pracować w zespole przyjmując w nim różne role.
Weryfikacja: Aktywność na laboratoriach
Powiązane efekty kierunkowe:
ML_KS02
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_K02