Nazwa przedmiotu:
Zarządzanie przedsięwzięciami informatycznymi
Koordynator przedmiotu:
mgr inż. Rafał Urbanelis
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Informatyka
Grupa przedmiotów:
Wspólne
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2013/2014
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. godziny kontaktowe – 60 h; w tym a. obecność na wykładach – 30 h b. obecność na ćwiczeniach – 0 h c. obecność na laboratoriach – 30 h 2. przygotowanie do ćwiczeń – 0 h 3. przygotowanie do zajęć laboratoryjnych – 30 h 4. zapoznanie się z literaturą – 15 h 5. konsultacje – 0 h 6. przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie – 15 h Łączny nakład pracy studenta wynosi 120 h co odpowiada 4 pkt. ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1. obecność na wykładach – 30 h 2. obecność na ćwiczeniach – 0 h 3. obecność na laboratoriach – 30 h 4. konsultacje – 0 h Razem 60 h, co odpowiada 2 pkt. ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1. obecność na laboratoriach – 30 h 2. przygotowanie do zajęć laboratoryjnych – 30 h Razem 60 h, co odpowiada 2 pkt. ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Inżynieria oprogramowania
Limit liczby studentów:
Bez limitu
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy na temat zasad zarządzania projektami, ze szczególnym uwzględnieniem projektów informatycznych. Po ukończeniu kursu studenci powinni: Posiadać wiedzę o podstawowych zasadach zarządzania projektami, Rozumieć rolę kierownika projektu w zarządzaniu projektem, Znać kluczowe zalecenia metodyk bazujących na standardach Project Management Body of Knowledge oraz PRINCE2, Znać kluczowe zalecenia standardów ukierunkowanych na projekty informatyczne na przykładzie Rational Unified Process oraz Scrum, Umieć zastosować kluczowe zalecenia omawianych standardów w realizacji projektów informatycznych.
Treści kształcenia:
WYKŁAD:   1. Wprowadzenie cel i zakres zajęć Charakterystyka przedsięwzięć informatycznych. Zarządzanie ludźmi, procesami i technologiami. Projekty informatyczne.   2. Negocjacje i sprzedaż przedsięwzięć IT Klient zewnętrzny i klient wewnętrzny. Konflikt interesów Kierownika Projektu i zespołu sprzedażowego.   3. Faza Karty Projektu i Koncepcji Biznesowej Przygotowanie projektu i zabezpieczenie zasobów. Faza projektowania. Wyzwania i problemy. Przykłady praktyczne.   4. Faza Realizacji Kontrola postępu i budżetu prac. Testy akceptacyjne, integracyjne, modułowe. Testy wydajnościowe. Testy załadunku danych.   5. Faza Przygotowania do uruchomienia i uruchomienie. Szkolenia użytkowników końcowych i kluczowych. Zbudowanie Service Desk. Budowa wiedzy w organizacji. Testy odcięcia.   6. Zasoby offshore Wykorzystanie offshore w projektach IT. Modele wykorzystania. Wady, zalety, wyzwania. Praktyczne podejście: pozytywne i negatywne przykłady. Różnice kulturowe.   7. Trudni klienci, Trudne projekty Wyzwania czekające na Project Managera. Sektor publiczny. Przykłady trudnych projektów zakończonych sukcesem. Co oznacza sukces dostawcy, a co sukces klienta. Konflikt interesów.   8. Utrzymanie systemów. ITIL. Typowe wyzwania utrzymania systemów IT na przykładzie systemów ERP.   9. Zarządzanie portfolio projektów i zarządzanie programami Programme management. Przepływ zasobów. Strategiczne cele korporacji. Konflikt interesów kierowników projektu i programu.   10. Etyka w ZPI Problemy etyczne przy sprzedaży projektów. Kryzys IT a etyka. Walka dostawców. Czarny PR. Przykłady nieuczciwości wobec klienta. Cele sprzedażowe. Zaniżanie cen. Specyfika sektora publicznego.   11. Przegląd metodyk w praktyce. PMBoK, PRINCE2, ITIL, ASAP, IBM Ascendant.   12. Przegląd metodyk – ciąg dalszy Wady zalety, zakres zastosowania. Przerost formy nad treścią. Przykłady błędnego rozumienia metodyk. PINO.   13. Zaliczenie przedmiotu –egzamin  
Metody oceny:
Ocena końcowa jest średnią ważoną z zaliczenia wykładu i ćwiczeń (60% wykład, 40% ćwiczenia)   Wykład: ocena na podstawie kolokwium pisanego na ostatnich zajęciach z zagadnień omawianych na wykładzie   Ćwiczenia: ocena na podstawie punktów zdobywanych w trakcie ćwiczeń (za zrealizowane zadania, tworzone rozwiązania studiów przypadku i niezapowiedziane sprawdziany z bieżących tematów)   Ocena w obu przypadkach ustalana jest wg następującego przelicznika:   % wiedzy studenta Ocena 94-100 Bardzo dobra (5,0) 87-93,5 Ponad dobra (4,5) 80-86,5 Dobra (4,0) 71-79,5 Dość dobra (3,5) 60-70,5 Dostateczna (3,0) 0-59,5 Niedostateczna (2,0)  
Egzamin:
tak
Literatura:
1. Hohmann L. Więcej niż architektura oprogramowania, Helikon, 2006 2. Orłowski C. (red.) Zarządzanie technologiami informatycznymi. Stan i perspektywy rozwoju (I), PWNT, 2006 3. Orłowski C. (red.) Zarządzanie technologiami informatycznymi. Stan i perspektywy rozwoju (II), PWNT, 2007 4. Phillips Joseph, Zarządzanie projektami IT, Wydawnictwo: One Press, 2004 5. Szejko S.: (red.) Metody wytwarzania oprogramowania. Warszawa: Mikom 2002 6. Materiały firmy Gartner, http://www.gartner.com/ 7. IBM Global Business Services, http://www.ibm.com/pl/ 8. Materiały firmy Microsoft, http://www.microsoft.com/poland/ 9. Materiały firmy SAP, http://www.sap.com/poland/index.epx 10. TOGAF 8,1 specyfikacja, www.opengroup.org/togaf/ 11. Materiały firmy PMR Ltd 12. Beth M.,: CMMI: guidelines for Process Integration and Produkt Improvement, Addison-Wesley Professional, 2006 13. Champy j.; „X-engineering przedsiębiorstwa”, Placet 2003 14. CMMI Guidebook Acquirer Team (2007). 15. Durlik I.: Restrukturyzacja procesów gospodarczych - reengineering, teoria i praktyka. Wyd. „Placet”, W-wa 1998 r. 16. Griffin R. W.: Management, 6th edition, PWN, 2007 17. Johnson K.A. Interpreting the CMMI: A Process Improvement Approach. Auerbach Publications 18. Kaplan R., Norton D.; „Strategiczna karta wyników” PWN 2001 19. Kasprzak T. (pod.red.); „ Modele referencyjne w zarządzaniu procesami biznesu”, Difin 20. Monnox A., J2EE. Podstawy programowania aplikacji korporacyjnych , Wydawnictwo: Helion, Listopad 2005 21. Phillips Joseph, Zarządzanie projektami IT, Wydawnictwo: One Press, 2004 22. Rummler g., Brache A.; „Podnoszenie efektywności organizacji”, PWE 2000 23. Sommerville I., Inżynieria oprogramowania, wydawnictwo: Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, 2003 24. Szejko S.: (red.) Metody wytwarzania oprogramowania. Warszawa: Mikom 2002 25. Szyjewski Z.: Zarządzanie projektami informatycznymi. Metodyka tworzenia systemów informatycznych. Warszawa, Agencja Placet 2001 26. Tiwana A.; „Przewodnik po zarządzaniu wiedzą”, Placet 2003  
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W2_01
Zna zasady postępowania, którym powinien kierować się kierownik projektu i rolę udziałowców projektu w realizacji projektu
Weryfikacja: egzamin punktowany projekt
Powiązane efekty kierunkowe: CC_W06, SI_W06
Powiązane efekty obszarowe: ,
Efekt W2_02
Zna kluczowe zalecenia metodyk zarządzania projektami bazujące na Project Management Body of Knowledge, RUP, Scrum, PRINCE2
Weryfikacja: egzamin punktowany projekt
Powiązane efekty kierunkowe: CC_W12, SI_W12
Powiązane efekty obszarowe: ,

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U2_01
Potrafi świadomie uczestniczyć w inicjacji, planowaniu, realizacji i zamykaniu projektu oraz kierować zadaniami projektowymi i całym projektem. Rozumie rolę kluczowych dokumentów tworzonych w poszczególnych fazach projektu.
Weryfikacja: egzamin punktowany projekt
Powiązane efekty kierunkowe: CC_U02, CC_U10, SI_U02, SI_U10
Powiązane efekty obszarowe: , , ,
Efekt U2_02
Potrafi zdefiniować fazy realizacji oraz praktycznie przeprowadzić złożone przedsięwzięcie informatyczne, wykorzystując zalecenia najlepszych metodyk i standardów
Weryfikacja: egzamin punktowany projekt
Powiązane efekty kierunkowe: CC_U21, SI_U21
Powiązane efekty obszarowe: ,

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K2_01
Ma świadomość ważności zachowywania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej przez uczestnika i kierownika projektu
Weryfikacja: egzamin punktowany projekt
Powiązane efekty kierunkowe: CC_K03, SI_K03
Powiązane efekty obszarowe: ,
Efekt K2_02
Ma świadomość odpowiedzialności uczestników projektu, w tym kierownika projektu za realizację projektu informatycznego
Weryfikacja: egzamin punktowany projekt
Powiązane efekty kierunkowe: CC_K04, SI_K04
Powiązane efekty obszarowe: ,
Efekt K2_03
Potrafi stosować w praktyce techniki zarządzania projektami informatycznymi, ze szczególnym uwzględnieniem technik opisanych w zaleceniach PMI, PRINCE2, RUP oraz Scrum
Weryfikacja: egzamin punktowany projekt
Powiązane efekty kierunkowe: CC_K07, SI_K07
Powiązane efekty obszarowe: ,