- Nazwa przedmiotu:
- Teoria automatów i lingwistyka matematyczna
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. Władysław Homenda
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Matematyka
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- M2TAL
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 6
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. godziny kontaktowe - 70 h; w tym
a. obecność na wykładach – 30 h
b. obecność na ćwiczeniach – 30 h
c. konsultacje – 5 h
d. egzamin 5 h
2. przygotowanie do zajęć – 85 h, w tym
a. przygotowanie do wykładów – 30 h
b. przygotowanie do ćwiczeń – 30 h
c. dodatkowo przygotowanie do spraw-dzianów pisemnych i egzaminu – 25 h
Razem: 155 h, 5 ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1. obecność na wykładach – 30 h
2. obecność na ćwiczeniach – 30 h
3. konsultacje z prowadzącymi zajęcia – 5 h
4. obecność na egzaminach – 5 h
Razem: 70 h, 3 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1. obecność na ćwiczeniach – 30 h
2. przygotowanie do ćwiczeń – 30 h
3. przygotowanie do sprawdzianów pisemnych i egzaminu – 15 h
Razem: 75 h, 3 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- 1. Elementy logiki i teorii mnogości
2. Matematyka dyskretna
3. Algorytmy i podstawy programowania
- Limit liczby studentów:
- Bez limitu
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami teorii automatów, lingwistyki matematycznej i elementami teorii rozstrzygalności
- Treści kształcenia:
- 1. Wiadomości wstępne - przypomnienie: relacje, indukcja zupełna, języki i gramatyki.
2. Wyrażenia i języki regularne, lemat o pompowaniu, lemat Myhill-Nerode.
3. Gramatyki i języki, gramatyki i języki bezkontekstowe, lemat o pompowaniu, lemat Ogdena.
4. Gramatyki i języki kontekstowe. Gramatyki nieograniczone i języki rekurencyjnie przeliczalne.
5. Maszyny Turinga i ich odmiany, języki rekurencyjnie przeliczalne i rekurencyjne.
6. Automaty liniowo ograniczone i języki kontekstowe.
7. Automaty ze stosem i języki bezkontekstowe.
8. Automaty skończone i języki regularne, twierdzenie Myhill-Nerode.
9. Hierarchia Chomsky’ego języków, uwagi o rozstrzygalności.
- Metody oceny:
- Zasady zaliczania:
- dopuszczenie do egzaminu wymaga zaliczenia dwóch prac pisemnych (w listopadzie i styczniu) lub – w przypadku niezaliczenia którejkolwiek – zaliczenia części pisemnej egzaminu. Dopuszczenie do egzaminu powinno być uzyskane w bieżącym roku akademickim,
- egzamin składa się z dwóch części: pisemnej i ustnej. Niezaliczenie lub nieprzystąpienie do którejkolwiek wymaga ponownego przystąpienia do obu części. Student ma prawo do jednego egzaminu poprawkowego.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Hopcroft J.E. Ullman J.D., Wprowadzenie do teorii automatów, języków i obliczeń, WNT
W. Homenda, Elementy lingwistyki matematycznej i teorii automatów, WPW
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt TAL_W_01
- Zna podstawowe pojęcia teorii automatów: klasy automatów (skończone, ze stosem, maszyny Turinga), obliczenie automatu, język akceptowany, niedeterminizm automatów.
Weryfikacja: aktywny udział w ćwiczeniach, sprawdzian pisemny, egzamin ustny
Powiązane efekty kierunkowe:
MNI_W12, MNI_W13, MNI_W14
Powiązane efekty obszarowe:
X2A_W01, X2A_W01, X2A_W01, X2A_W04
- Efekt TAL_W_02
- Zna podstawowe pojęcia lingwistyki matematycznej: gramatyki i ich klasy (regularne, bezkontekstowe, kontekstowe, nieograniczone), języki formalne, hierarchia Chomsky'ego języków (regularne, bezkontekstowe, kontekstowe, rekurencyjnie przeliczalne).
Weryfikacja: aktywny udział w ćwiczeniach, sprawdzian pisemny, egzamin ustny
Powiązane efekty kierunkowe:
MNI_W12, MNI_W13, MNI_W14
Powiązane efekty obszarowe:
X2A_W01, X2A_W01, X2A_W01, X2A_W04
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt TAL_U_01
- Potrafi określić przynależność prostych języków do klas hierarchii Chomsky'ego, konstruować automaty odpowiednich klas akceptujące oraz konstruować gramatyki odpowiednich klas generujące proste języki z klas tej hierarchii.
Weryfikacja: aktywny udział w ćwiczeniach, sprawdzian pisemny, egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
MNI_U01
Powiązane efekty obszarowe:
X2A_U08, X2A_U09, X2A_U06
- Efekt TAL_U_02
- Potrafi wskazać i uzasadnić zależności między klasami automatów, gramatyk i języków.
Weryfikacja: aktywny udział w ćwiczeniach, sprawdzian pisemny, egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
MNI_U20
Powiązane efekty obszarowe:
X2A_U08, X2A_U09, X2A_U06, X2A_U07
- Efekt TAL_U_03
- Potrafi stosować metody teorii automatów i lingwistyki matematycznej do opisu syntaktycznego prostych problemów i struktur wiedzy.
Weryfikacja: aktywny udział w ćwiczeniach, sprawdzian pisemny, egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
MNI_U01, MNI_U20
Powiązane efekty obszarowe:
X2A_U08, X2A_U09, X2A_U06, X2A_U08, X2A_U09, X2A_U06, X2A_U07
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt TAL_K_01
- Ma świadomość ograniczeń metod formalizacji syntaktycznej wiedzy, potrafi wyjaśnić różnicę złożoności między problemami i językami formalnymi odpowiednich klas oraz różnicę między językami formalnymi i naturalnymi.
Weryfikacja: udział w dyskusji, egzamin ustny
Powiązane efekty kierunkowe:
MNI_K03
Powiązane efekty obszarowe:
X2A_K01, X2A_K05