Nazwa przedmiotu:
Filozofia wobec problemów współczesności
Koordynator przedmiotu:
dr hab. Jan Zubelewicz prof. nzw. PW
Status przedmiotu:
Fakultatywny dowolnego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Przedmioty do wyboru
Kod przedmiotu:
HESWY1
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2013/2014
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Razem 50 godz.= 2 ECTS: obecność na zajęciach 30 godz., praca własna studenta 20 godz. w tym: 3 godz. przygotowanie się do wykładów, 17 godz. przygotowanie się do sprawdzianu.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Razem 30 godz. = 1 ECTS: wykład 30 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Brak
Limit liczby studentów:
bez limitu
Cel przedmiotu:
<ol type"C1"> <li>Zapoznanie się z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami z filozofii, etyki. <li>Zdobycie wiedzy o filozoficzno-społecznych uwarunkowaniach działalności inżynierskiej. <li>Zdobycie umiejętności w zakresie interpretowania zjawisk w zakresie filozoficzno-społecznych aspektów działalności inżynierskiej. <li>Zdobycie kompetencji w sprawie uświadomienia wielkiej wagi środków masowego przekazu, ich roli pozytywnej i negatywnej. <li>Zdobycie kompetencji w sprawie uświadomienia roli społecznej absolwenta uczelni technicznej i rangi edukacji w życiu społecznym.</ol>
Treści kształcenia:
<ol type"1"> <li>Ogólna charakterystyka filozofii. Działy filozofii. <li>Etyka jako filozofia praktyczna. Stanowiska etyczne. Cnoty kardynalne. <li>Sztuka i jej rola w życiu społecznym <li>Kim jest człowiek? Przegląd wybranych koncepcji podejmujących ten problem . <li>Dwie strony cywilizacji Zachodu. <li>Znaczenie chrześcijaństwa w cywilizacji Zachodu. <li>Kultura duchowa a kara śmierci, eutanazja, eksperymenty na embrionach ludzkich, klonowanie, zapłodnienie in vitro, aborcja. <li>Kultura duchowa a hedonizm, egalitaryzm, etatyzacja życia, desakralizacja świata. <li>Rozwój technologiczny a środowisko i kultura duchowa. Nadzieje i zagrożenia związane z rozwojem technologicznym. <li>Kierunki antytechniczne: romantyzm, luddyzm, ruch ekologiczny <li>Dwa typy szkoły. Rola społeczna inteligencji technicznej. <li>Kształcenie permanentne jako wyzwanie dla współczesnego świata. <li>Dziennikarz – wyraziciel opinii czy najemnik słowa. Czy dziennikarze stanowią czwartą władzę? O środkach masowego przekazu.</ol>
Metody oceny:
Sprawdzian pisemny.
Egzamin:
nie
Literatura:
[1] Robert Spaeman, Podstawowe pojęcia moralne, RW KUL, Lublin 2000 (wybrany fragment).<br> [2] Wokół wartości europejskich. Wybrane problemy, red. K. Gutowska, M. Maciejczak, OW PW, Warszawa 2010.<br> [3] Człowiek wobec wyzwań współczesności. Upadek wartości czy walka o wartość? red. J. Mazur, A. Małecka, K. Sobstyl, UMCS, Lublin 2007 (wybrany fragment). <br> [4] Zbigniew Musiał, Bogusław Wolniewicz, Ksenofobia i wspólnota. Przyczynek do filozofii człowieka, Komorów 2010 (wybrany fragment).<br> [5] Maciej Iłowiecki, Krzywe zwierciadło. O manipulacji w mediach, Gaudium, Lublin 2009 (wybrany fragment).<br> [6] Jan Zubelewicz, Filozoficzna analiza i krytyka pajdocentryzmu pedagogicznego, OW PW, Warszawa 2008, (wybrany fragment). <br> [7] Bogusław Wolniewicz, Z pedagogiki wyższej, w: Dydaktyka szkoły wyższej. Wybrane problemy, red. U. Schrade, OW PW, Warszawa 2010 (wybrany fragment).
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt HESWY_W01
Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia filozoficzno-społecznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
Weryfikacja: sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt HESWY_U01
Potrafi interpretować informacje w zakresie filozoficzno-społecznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Weryfikacja: sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt HESWY_U02
Ma świadomość konieczności samokształcenia się.
Weryfikacja: sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe: K1_U26
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U07

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt HESWY_K01
Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się
Weryfikacja: Sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe: K1_K03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01, T1A_K05, T1A_K06
Efekt HESWY_K02
Ma świadomość wagi filozoficzno-społecznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Weryfikacja: sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe: K1_K02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07
Efekt HESWY_K03
Ma świadomość roli społecznej środków masowego przekazu, potrafi dostrzec ich pozytywną i negatywną funkcję
Weryfikacja: sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt HESWY_K04
Ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej
Weryfikacja: sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe: K1_K07
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03, T1A_K07