- Nazwa przedmiotu:
- Filozofia wobec problemów współczesności
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. Jan Zubelewicz prof. nzw. PW
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty do wyboru
- Kod przedmiotu:
- HESWY1
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 50 godz.= 2 ECTS: obecność na zajęciach 30 godz., praca własna studenta 20 godz. w tym: 3 godz. przygotowanie się do wykładów, 17 godz. przygotowanie się do sprawdzianu.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 30 godz. = 1 ECTS: wykład 30 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Brak
- Limit liczby studentów:
- bez limitu
- Cel przedmiotu:
- <ol type"C1">
<li>Zapoznanie się z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami z filozofii, etyki.
<li>Zdobycie wiedzy o filozoficzno-społecznych uwarunkowaniach działalności inżynierskiej.
<li>Zdobycie umiejętności w zakresie interpretowania zjawisk w zakresie filozoficzno-społecznych aspektów działalności inżynierskiej.
<li>Zdobycie kompetencji w sprawie uświadomienia wielkiej wagi środków masowego przekazu, ich roli pozytywnej i negatywnej.
<li>Zdobycie kompetencji w sprawie uświadomienia roli społecznej absolwenta uczelni technicznej i rangi edukacji w życiu społecznym.</ol>
- Treści kształcenia:
- <ol type"1">
<li>Ogólna charakterystyka filozofii. Działy filozofii.
<li>Etyka jako filozofia praktyczna. Stanowiska etyczne. Cnoty kardynalne.
<li>Sztuka i jej rola w życiu społecznym
<li>Kim jest człowiek? Przegląd wybranych koncepcji podejmujących ten problem .
<li>Dwie strony cywilizacji Zachodu.
<li>Znaczenie chrześcijaństwa w cywilizacji Zachodu.
<li>Kultura duchowa a kara śmierci, eutanazja, eksperymenty na embrionach ludzkich, klonowanie, zapłodnienie in vitro, aborcja.
<li>Kultura duchowa a hedonizm, egalitaryzm, etatyzacja życia, desakralizacja świata.
<li>Rozwój technologiczny a środowisko i kultura duchowa. Nadzieje i zagrożenia związane z rozwojem technologicznym.
<li>Kierunki antytechniczne: romantyzm, luddyzm, ruch ekologiczny
<li>Dwa typy szkoły. Rola społeczna inteligencji technicznej.
<li>Kształcenie permanentne jako wyzwanie dla współczesnego świata.
<li>Dziennikarz – wyraziciel opinii czy najemnik słowa. Czy dziennikarze stanowią czwartą władzę? O środkach masowego przekazu.</ol>
- Metody oceny:
- Sprawdzian pisemny.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] Robert Spaeman, Podstawowe pojęcia moralne, RW KUL, Lublin 2000 (wybrany fragment).<br>
[2] Wokół wartości europejskich. Wybrane problemy, red. K. Gutowska, M. Maciejczak, OW PW, Warszawa 2010.<br>
[3] Człowiek wobec wyzwań współczesności. Upadek wartości czy walka o wartość? red. J. Mazur, A. Małecka,
K. Sobstyl, UMCS, Lublin 2007 (wybrany fragment). <br>
[4] Zbigniew Musiał, Bogusław Wolniewicz, Ksenofobia i wspólnota. Przyczynek do filozofii człowieka, Komorów 2010 (wybrany fragment).<br>
[5] Maciej Iłowiecki, Krzywe zwierciadło. O manipulacji w mediach, Gaudium, Lublin 2009 (wybrany fragment).<br>
[6] Jan Zubelewicz, Filozoficzna analiza i krytyka pajdocentryzmu pedagogicznego, OW PW, Warszawa 2008, (wybrany fragment). <br>
[7] Bogusław Wolniewicz, Z pedagogiki wyższej, w: Dydaktyka szkoły wyższej. Wybrane problemy, red. U. Schrade, OW PW, Warszawa 2010 (wybrany fragment).
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt HESWY_W01
- Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia filozoficzno-społecznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
Weryfikacja: sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt HESWY_U01
- Potrafi interpretować informacje w zakresie filozoficzno-społecznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Weryfikacja: sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt HESWY_U02
- Ma świadomość konieczności samokształcenia się.
Weryfikacja: sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_U26
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U07
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt HESWY_K01
- Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się
Weryfikacja: Sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01, T1A_K05, T1A_K06
- Efekt HESWY_K02
- Ma świadomość wagi filozoficzno-społecznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Weryfikacja: sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07
- Efekt HESWY_K03
- Ma świadomość roli społecznej środków masowego przekazu, potrafi dostrzec ich pozytywną i negatywną funkcję
Weryfikacja: sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt HESWY_K04
- Ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej
Weryfikacja: sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_K07
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03, T1A_K07