Nazwa przedmiotu:
Etyka biznesu
Koordynator przedmiotu:
mgr Tomasz Zbrzezny
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Ekonomia
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
GP 29
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
75 godzin (wykład 30, przygotowanie do zaliczenia 15, przygotowanie do zajęć i lektura 20, konsultacje 5, dodatkowe zaliczenia 5)
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
I. 1,2 - wykłady II. 0,40 - konsultacje i dodatkowe zaliczenia
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
Wykład min. 15
Cel przedmiotu:
Zapoznanie z podstawowymi pojęciami etyki i możliwością ich zastosowania w życiu gospodarczym. Celem nauczania przedmiotu jest uświadomienie etycznego wymiaru działań biznesowych i dostarczenie narzędzi teoretycznych do rozwiązywania problemów.
Treści kształcenia:
Wykłady: Istota, cele i obszary zainteresowań etyki biznesu (2). Wybrane systemy i kierunki etyczne jako podstawa wyborów moralnych w biznesie (4). Ogólne pojęcie odpowiedzialności moralnej (2). Odpowiedzialność moralna w działalności gospodarczej (2). Problemy etyczne występujące wewnątrz przedsiębiorstwa (2). Problemy etyczne występujące w relacjach pomiędzy przedsiębiorstwem a jego bliższym i dalszym otoczeniem (2). Ogólne pojęcie sprawiedliwości (1). Kapitalizm, rynek i sprawiedliwość (1). Wpływ aktualnej świadomości moralnej Polaków na poglądy przyszłych menadżerów (omówienie badań ankietowych) (2). Ogólne pojęcie relatywizmu w etyce (2). Etyka biznesu –rozwiązania godzące wymogi moralne z interesem strategicznym (2). Etyczne problemy związane z zatrudnieniem. Prawo do pracy, równość szans, działania kompensujące, sprawiedliwa płaca (2). Prawa pracodawcy a podwójna lojalność pracownika Etyczne problemy działalności związków zawodowych (2). Etyka a świat finansów (2).
Metody oceny:
Dwa kolokwia
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Porębski Cz.: Czy etyka się opłaca. Zagadnienie etyki biznesu. Kraków 1998, Znak 2. Klimczak B.: Etyka gospodarcza. Wrocław 1999, Wyd. Akademia Ekonomiczna 3. Chryssides G.D., Kaller J.H.: Wprowadzenie do etyki biznesu. PWN 4. DietlJ., Gasparski W.(red.): Etyka biznesu. PWN 5. Pratley P.: Etyka w biznesie. Gebethner i Ska. 6. Bocheński J. M.: Przyczynek do filozofii przedsiębiorstwa przemysłowego. W: Logika i filozofia. W-wa 1993 s. 162 – 187. 7. Ingarden R.: O odpowiedzialności i jej podstawach ontycznych. W: Książeczka o człowieku. Kraków 1975, wyd.Literackie s. 77 – 184
Witryna www przedmiotu:
www.knes.pw.plock.pl
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W08
Student zna podstawowe pojęcia etyki, zna podstawowe stanowiska w etyce normatywnej i podstawowe działy etyki opisowej.
Weryfikacja: kolokwium I, II
Powiązane efekty kierunkowe: K_W08
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W07
Efekt W10
Ma wiedzę o etycznym wymiarze życia gospodarczego.
Weryfikacja: kolokwium I, II
Powiązane efekty kierunkowe: K_W10
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W08
Efekt W17
Rozumie znaczenie norm i zasad etycznych w budowaniu przewagi konkurencyjnej
Weryfikacja: kolokwium I, II
Powiązane efekty kierunkowe: K_W17
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U12
Umie dostrzec moralne dylematy w rzeczywistości biznesowej. Potrafi posługiwać się normami etycznymi.
Weryfikacja: kolokwium I, II
Powiązane efekty kierunkowe: K_U12
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U05
Efekt U25
Potrafi w praktykce gospodarczej dostrzec działania sprzeczne z normami etycznymi i moralnymi
Weryfikacja: kolokwium I, II
Powiązane efekty kierunkowe: K_U25
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U05

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K04
Postępuje zgodnie z zasadami etyki zawodowej i poszanowaniem praw własności, prawidłowo interpretuje i rozstrzyga moralne dylematy związane z wykonywaniem zawodu, wykazuje wrażliwość na problemy etyczne.
Weryfikacja: kolokwium I, II
Powiązane efekty kierunkowe: K_K04
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K04
Efekt K05
Uwzględnia wartości etyczne w przygotowaniu projektów przedsięwzięć gospodarczych.
Weryfikacja: kolokwium I, II
Powiązane efekty kierunkowe: K_K05
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K05