- Nazwa przedmiotu:
- Metody usprawniania procesów pracy
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż.Jerzy Lewandowski
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie i Inżynieria Produkcji
- Grupa przedmiotów:
- Z6 - Ergonomia i środowisko pracy
- Kod przedmiotu:
- 9P1Z6
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 75h (3 ECTS)
20h (ćwiczenia) + 1h (udział w konsultacjach) + 2x7h (przygotowanie odpowiedzi na pytania przedkolokwialne) + 2x8h (opracowanie projek-tów przedkolokwialnych) + 14h (opracowanie projektu) + 10h (przygo-towanie do zaliczenia)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,8 ECTS
20h (ćwiczenia) + 1h (udział w konsultacjach) = 21h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,2 ECTS
2x7h (przygotowanie odpowiedzi na pytania przedkolokwialne) + 2x8h (opracowanie projektów przedkolokwialnych) + 14h (opracowanie pro-jektu) + 10 h (przygotowanie do zaliczenia) = 54h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia300h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- od 15 do 30 (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student:
- znał metody usprawniania procesów pracy,
- potrafił stosować metody usprawniania procesów pracy,
- rozumiał potrzebę uczenia się przez całe życie.
- Treści kształcenia:
- 1) Zapoznanie się z metodami usprawniania procesów pracy. 2) Usprawnianie procesów pracy w oparciu o koncepcję ciągłego doskonalenia (Kaizen). 3) Metoda 5S jako podstawa dobrze zorganizowanych, efektywnych i bezpiecznych stanowisk pracy. 4) Małe Grupy – cele i forma działania, sposób tworzenia, metody motywowania, szkolenie, komunikacja, dokumentowanie osiągnięć. 5) Proces przygotowania i wdrożenia usprawnienia. 6) Współczesne systemy organizacji ukierunkowane na wzrost produktywności i jakości – TQM, TPM, JIT, Lean Manufacturing. 7) Praktyczna realizacja i utrwalanie powyższych zagadnień w trakcie prowadzonych ćwiczeń.
- Metody oceny:
- Ocena formatywna: na zajęciach weryfikowane jest wykonanie ćwiczeń; projekt jest dyskutowany i weryfikowany, jest możliwość poprawienia wyników. Ocena sumatywna: oceniana jest wartość merytoryczna pro-jektów, terminowość wykonania prac, redakcja raportu; ćwiczenia koń-czy zaliczenie pisemne; ocena z ćwiczenia w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] Liker J. K.: Droga Toyoty. MT Biznes, Warszawa 2005. [2] Muhle-mann A. P., Oakland J. S., Locker K. G.: Zarządzanie. Produkcja i usługi. PWN, Warszawa 2001. [3] Rother M., Harris R.: Tworzenie ciągłego przepływu. Lean Enterprise Institute, USA 2001. [4] Womack J.P, Jones D.T: Odchudzanie firm. Eliminacja marnotrawstwa kluczem do sukcesu. Centrum Informacji Menedżera, Warszawa 2001. [5] Waters D.: Zarządzanie operacyjne. PWN, Warszawa 2001. [6] Brzeziński M.: Organizacja i sterowanie produkcją. PLACET, War-szawa 2002. [7] Burchart D.: Zarządzanie produkcją i usługami. WPŚ, Gliwice 2007.
- Witryna www przedmiotu:
- www.le.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt 9P1Z6_W01
- zna metody usprawniania procesów pracy
Weryfikacja: zaliczenie pisemne
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt 9P1Z6_U01
- potrafi stosować metody usprawniania procesów pracy
Weryfikacja: ocena przygotowanego projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt 9P1Z6_K01
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
Weryfikacja: zaliczenie pisemne, ocena przygotowanego projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: