Nazwa przedmiotu:
Sterowanie i programowanie robotów
Koordynator przedmiotu:
Rafał Chojecki
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Automatyka i Robotyka
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
brak
Semestr nominalny:
8 / rok ak. 2013/2014
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
3
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium15h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Znajomość podstawowych zagadnień z matematyki, fizyki, mechaniki, podstaw auto-matyki, robotyki, elektrotechniki, elektroniki, programowania.
Limit liczby studentów:
15
Cel przedmiotu:
Poznanie podstawowych zagadnień związanych z budową i strukturami układów ste-rowania urządzeń robotronicznych oraz programowaniem i językami programowania robotów. Umiejętność programowania robotów przemysłowych oraz projektowania i budowy podstawowych układów sterowania manipulatorów i robotów przemysło-wych.
Treści kształcenia:
Sterowniki aktuatorów i efektorów urządzeń robotronicznychMikroprocesorowe sterowniki aktuatorów i efektorów urządzeń robotroni-cznych. Funkcje i budowa sterownika. Komunikacja z komputerem nadrzędnym, pakiety wejściowe i wyjściowe, magistrale. Tryby pracy sterownika. Realizacja funkcji sterownika – podstawowe algorytmy. Wprowadzenie do systemów czasu rzeczywistego.. Programowanie i planowanie trajektorii ru-chuefektorow urządzeń robotronicznych Programowanie trajektorii ruchu efektora urządzenia robotronicznego - konwencjonalne ręczne i przez nauczanie: przez doprowadzenie do wybranych punktów trajektorii i obwiedzenie toru ruchu. Analityczne planowanie trajektorii ruchu efektora – przypadki: liniowego połączenia dwóch punktów, kołowego lub parabolicznego połączenia trzech punktów, parametryzacja czasowa i kinematyczna trajektorii. Komputerowe sterowniki urządzeń robotro-nicznych Komputerowe sterowniki urządzeń robotronicznych. Budowa i funkcje nadrzędne sterownika, architektura wieloprocesorowa. Tryby pracy. Problematyka przetwarzania informacji w czasie rzeczywistym, realizacja wy-branych procedur programu: algorytm sterowania synchronizującego, komunikacji z operatorem, wizualizacji. Metody programowania urządzeń robotro-nicznych Metody programowania urządzeń robotronicznych: on-line, off-line i hybrydowe. Właściwości metod. Języki programowania off-line - przykłady. Metody implementacji: język specjalizowany, rozszerzenie języka uniwersalnego, biblioteka procedur napisana w języku uniwersalnym. Zastosowania. Sterowmiki programowalne w robotyzacji zadań produkcyjnychBudowa i zastosowanie sterowników programowalnych w robotyce przemysłowej. Moduły sterowników i moduły komunikacyjne. Wymagania stawiane sterownikom i sieciom przemysłowym w systemach robotyzowanych. Wymiana danych pomiędzy sterownikami programowalnymi a układami sterowania manipulatorow i robotów przemyslowych. Struktura sterowania programowalnego zrobotyzowanego stanowiska produkcyjnego.
Metody oceny:
Egzamin pisemny
Egzamin:
tak
Literatura:
Pritschow G.: Technika sterowania obrabiarkami i robotami przemysłowymi. OW PWr, Wrocław 1995. Craig J.J.: Wprowadzenie do robotyki. Mechanika i sterowanie. WNT, Warszawa 1995. Spong M.W., Vidyasagar M.: Dynamika i sterowanie robotów. WNT, Warszawa 1997. Heimann B., Gerth W., Popp K.: Mechatronika. PWN, Warszawa 2001. Olszewski M. i in.: Mechatronika. REA, Warszawa 2002. Olszewski M. i in.: Podstawy Mechatroniki. REA, Warszawa 2006.
Witryna www przedmiotu:
http://iair.mchtr.pw.edu.pl/nw/index.php
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt SOR
Znajomość podstawowych zagadnień z matematyki, fizyki, mechaniki, podstaw auto-matyki, robotyki, elektrotechniki, elektroniki, programowania.
Weryfikacja: Egrzmin i zajęcia praktyczne
Powiązane efekty kierunkowe: K_W14, K_W15, K_W16, K_W17, K_W18
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt Wpisz opis
Wpisz opis
Weryfikacja: Wpisz opis
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U03, K_U05, K_U07, K_U09, K_U15, K_U18, K_U21, K_U22, K_U25, K_U26, K_U27
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U04, T1A_U05, T2A_U09, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U16, T1A_U16, T1A_U08, T1A_U16, T1A_U12

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt Wpisz opis
Wpisz opis
Weryfikacja: Wpisz opis
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02, K_K03, K_K05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02, T1A_K02, T1A_K07, T1A_K06