- Nazwa przedmiotu:
- Podstawy automatyki I
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Wieńczysław Kościelny
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Mechatronika
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- PAU1z
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1) Liczba godzin bezpośrednich (58h):
a) Wykład: 37h;
b) Ćwiczenia: 13h;
c) Konsultacje: 5h;
d) Egzamin: 3h;
2) Liczba godzin pracy własnej studenta (67h):
a) Przygotowanie do ćwiczeń i do sprawdzianów na ćwiczeniach 30h;
b) Wykonanie prac domowych: 10h;
c) Przygotowanie do egzaminu: 27h;
Razem: 125h (5 ECTS)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2 punkty ECTS - liczba godzin bezpośrednich (58h):
a) Wykład: 37h;
b) Ćwiczenia: 13h;
c) Konsultacje: 5h;
d) Egzamin: 3h;
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład555h
- Ćwiczenia195h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wymagana ogólna znajomość zagadnień wykładanych w przedmiotach: matematyka, fizyka.
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Umiejętność formułowania opisu matematycznego układów regulacji oraz sterowania procesami dyskretnymi. Umiejętność projektowania typowych struktur układów regulacji oraz układów przełączających.
- Treści kształcenia:
- 1. Wprowadzenie, pojęcia podstawowe
2. Opis matematyczny ciągłych liniowych układów dynamicznych
3. Podstawowe człony dynamiczne
4. Charakterystyki częstotliwościowe
5. Schematy blokowe
6. Obiekty regulacji i regulatory przemysłowe
7. Wymagania stawiane układom automatyki
8. Projektowanie liniowych układów regulacji
9. Struktury układów automatyki i przykładowe zastosowania
10. Dyskretne układy regulacji
11. Podstawowe układy nieliniowe
12. Technika automatyzacji
13. Wprowadzenie do sterowania logicznego
14. Podstawy matematyczne sterowania logicznego
15. Układy kombinacyjne
16. Podstawy układów sekwencyjnych
17. Układy sekwencyjne procesowo-zależne asynchroniczne o programach rozgałęzionych
18. Układy sekwencyjne asynchroniczne procesowo-zależne o programach liniowych
19. Układy synchroniczne
20. Typowe układy o średniej skali integracji – bloki funkcyjne przydatne do tworzenia układów sterowania
21. Koncepcje układów sterowania zbudowanych z bloków funkcjonalnych
22. Wstęp do układów o strukturze komputerowej – sterowniki PLC
- Metody oceny:
- Wykład - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na podstawie ocen z dwóch kolokwiów
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. Żelazny M.: Materiały pomocnicze do wykładu: Podstawy Automatyki
2. Żelazny M.: Podstawy Automatyki. WNT, Warszawa 1976
3. Kościelny W.: Materiały pomocnicze do nauczania podstaw automatyki. Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2001, wyd. III
4. Holejko D., Kościelny W., Niewczas W.: Zbiór zadań z podstaw automatyki. Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej, 1985, wyd. VIII
5. Gessing R.: Podstawy automatyki. Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, 2001
6. Mazurek J., Vogt H., Zydanowicz W.: Podstawy automatyki. Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2002
7. Pułaczewski J, Szacka K. Manitius A.: Zasady automatyki. WNT, Warszwa, 1974
8. Węgrzyn S.: Podstawy automatyki. PWN, Warszawa, 1980
9. Kościelny W.: Podstawy automatyki, część II. Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej, 1984
10. Zieliński C.: Podstawy projektowania układów cyfrowych. PWN, Warszawa, 2003
11. Traczyk W.: Układy cyfrowe automatyki. WNT, Warszawa 1974
12. Misiurewicz P.: Podstawy techniki cyfrowej. WNT, Warszawa 1982
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt PAU1z_nst_W01
- Posiada uporządkowaną i podbudowaną wiedzę w zakresie automatyki
Weryfikacja: Egzamin i kolokwia na ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W03
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt PAU1z_nst_U01
- Potrafi zastosować narzędzia matematyczne do opisu i analizy zagadnień mechanicznych; elektrycznych i elektronicznych oraz w obszarze automatyki
Weryfikacja: Egzamin i kolokwia na ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09
- Efekt PAU1z_nst_U02
- Potrafi dokonac analizy i opisu systemów liniowych
Weryfikacja: Egzamin i kolokwia na ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09
- Efekt PAU1z_nst_U03
- Potrafi zaprojektować układy regulacji o typowej strukturze.
Weryfikacja: Egzamin i kolokwia na ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U17
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U16
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt PAU1z_nst_K01
- Zna i rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej w obszarze mechatroniki, w tym jej wpływ na środowisko naturalne i rynek pracy
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02