Nazwa przedmiotu:
Podwozia samochodów
Koordynator przedmiotu:
Prof. nzw. dr hab. inż. Andrzej Reński
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Mechanika i Budowa Maszyn
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
409
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2013/2014
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
brak
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
brak
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład270h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Pojazdy
Limit liczby studentów:
zgodnie z zarządzeniem Rektora
Cel przedmiotu:
Poznanie budowy i zasad projektowania zespołów podwozi samochodów Umiejętność przeprowadzania podstawowych obliczeń zespołów podwozia samochodu Świadomość wymagań i ograniczeń w działaniach inżynierskich
Treści kształcenia:
Wykład:…. 1. Ogólny układ konstrukcyjny samochodu. Koła, ogumienie 2. Rozwiązania konstrukcyjne zawieszeń. Przykłady konstrukcji 3. Zależności kinematyczne, środek b. przechyłu, oś b. przechyłu, Zależności dynamiczne, sztywności, charakterystyka sztywności. 4. Samochód jako układ drgający. Oddziaływanie nierówności drogi na pojazd. Optymalizacja: komfort - bezpieczeństwo. 5. Elementy sprężyste. Amortyzatory. Zawieszenia aktywne. 6. Opis ruchu krzywoliniowego. Ruch ustalony (pod-, nadsterowność). Ruch nieustalony, wejście w zakręt. 7. Mechanizmy zwrotnicze. Parametry ustawienia kół kierowanych. Moment stabilizacyjny. 7. Przekładnie kierownicze. Moment na kole kierownicy. 8. Mechanizmy wspomagające. Układy stabilizacji toru jazdy. 9. Układy hamulcowe: Klasyfikacja funkcjonalna układów hamulcowych. Wymagania. 10. Mechanizmy hamulcowe bębnowe i tarczowe 11. Układy uruchamiające hamulce hydrauliczne i pneumatyczne. Mechanizmy wspomagające 12. Korektory hamowania. Urządzenia przeciwblokujące.
Metody oceny:
Metody oceny: 2 sprawdziany
Egzamin:
tak
Literatura:
1. Reński Andrzej: Budowa samochodów. Układy hamulcowe i kierownicze oraz zawieszenia. Wydanie III zmienione. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. Warszawa 2004, 208 s. 2. Reński A.: Bezpieczeństwo czynne samochodu. Zawieszenia oraz układy hamulcowe i kierownicze. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. Warszawa 2011. s. 325 3. Reimpell J., Betzler J: Podwozia samochodów: podstawy konstrukcji. Tł. z niem. Reński A. Wyd. II zm., Warszawa WKiŁ. Warszawa 2001
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się