- Nazwa przedmiotu:
- Zarządzanie ryzykiem (w aspekcie zrównoważonego rozwoju)
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Janusz Zawiła-Niedźwiecki
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- ZRYZ
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 50 godz. = 2 ECTS: ćwiczenia 30 godz., ...
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 30 godz. = 1 ECTS: ćwiczenia.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Razem 20 godz. = 1 ECTS: ćwiczenia 30 godz., ...
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Umiejętność zaawansowanego posługiwania się edytorem tekstu oraz wyszukiwania źródeł pozaliteraturowych.
Kompetencje społeczne z zakresu współpracy w zespole projektowym.
- Limit liczby studentów:
- 1 grupa 10-30 osobowa
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu słuchacz posiadał podstawową wiedzę z zakresu analizy ryzyka operacyjnego i zasad organizowania w przedsiębiorstwie procesu panowania nad ryzykiem oraz potrafił w zespole konstruktywnie dyskutować nad: możliwymi kierunkami analiz ryzyka, rozwiązaniami zabezpieczającymi przed zagrożeniami i rozwiązaniami reagowania na wystąpienie zdarzenia krytycznego.
- Treści kształcenia:
- Wprowadzenie do ćwiczeń: Dyscyplina nauk o zarządzaniu; Prawa organizacji; Podejście diagnostyczne i prognostyczne; Niepewność i ryzyko; Klasyfikacja ryzyka; Zarządzanie ryzykiem; Ryzyko biznesowe; Ryzyko finansowe; Ryzyko operacyjne; Analiza BIA; Szacowanie ryzyka operacyjnego; Bezpieczeństwo zasobowe organizacji; Plany ciągłości działania
Ćwiczenia: zdefiniowanie organizacji biznesowej; analiza głównego procesu biznesowego; analiza interesariuszy; identyfikacja rodzajów ryzyka; analiza BIA; identyfikacja zagrożeń; ocena ryzyka; zasady bezpieczeństwa; scenariusz awaryjny.
- Metody oceny:
- Ocena formatywna: interaktywno-ćwiczeniowa forma prowadzenia zajęć, prosty projekt do wykonania w domu, przedstawienie skończonego projektu jest warunkiem dopuszczenia do kolokwium zaliczeniowego.
Ocena sumatywna: kolokwium zaliczeniowe na ostatnich zajęciach złożone z 6 zagadnień problemowych do opisania, do zaliczenia wymagane jest pozytywne opracowanie wszystkich zagadnień, każde oceniane w skali 2-5, ocena końcowa jest średnią, o ile wszystkie oceny są >= 3.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] J.Zawiła-Niedźwiecki „Zarządzanie ryzykiem operacyjnym w zapewnianiu ciągłości działania organizacji”, edu-Libri, 2013;<br>
[2] pod red. A.Kosieradzka „Metody i techniki pobudzania kreatywności w organizacji i zarządzaniu”, edu-Libri, 2012;<br>
[3] norma ISO 31000
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt ZRYSW1
- posiada podstawową wiedzę z zakresu analizy ryzyka działalności gospodarczej
Weryfikacja: kolokwium zaliczeniowe na ostatnich zajęciach wykładowych złożone z 6 zagadnień problemowych do opisania
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_W23_IK, K2_W19_DS, K2_W23_DS
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W02, T2A_W04, T2A_W10, T2A_W08, T2A_W11, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W02, T2A_W04, T2A_W10, T2A_W08, T2A_W11
- Efekt ZRYSW2
- posiada podstawową wiedzę z zakresu zasad organizowania w przedsiębiorstwie procesu panowania nad ryzykiem
Weryfikacja: kolokwium zaliczeniowe na ostatnich zajęciach wykładowych złożone z 6 zagadnień problemowych do opisania
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_W23_IK, K2_W23_DS, K2_W19_IPB
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W02, T2A_W04, T2A_W10, T2A_W08, T2A_W11, T2A_W02, T2A_W04, T2A_W10, T2A_W08, T2A_W11, T2A_W07, T2A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt ZRYSU1
- potrafi zidentyfikować typowe rodzaje ryzyka w działalności gospodarczej oraz wyrażające je zagrożenia, ustalić przyczyny, mechanizm spełniania się i potencjalne skutki zagrożeń, oszacować stopień poszczególnych zagrożeń
Weryfikacja: ocena projektu ćwiczeniowego
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_U05, K2_U06, K2_U08, K2_U17_IK, K2_U16_DS
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U02, T2A_U03, T2A_U11, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U04, T2A_U01, T2A_U02, T2A_U05, T2A_U07, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U07, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U12
- Efekt ZRYSU2
- potrafi wskazać generalne sposoby zabezpieczeń przed zidentyfikowanymi zagrożeniami
Weryfikacja: ocena projektu ćwiczeniowego
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_U09, K2_U19_IK, K2_U16_DS
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U09, T2A_U11, T2A_U12, T2A_U17, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U13, T2A_U14, T2A_U18, T2A_U07, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U12
- Efekt ZRYSU3
- potrafi zaprojektować scenariusz reagowania na wystąpienie zakłócenia (spełnienie się zagrożenia)
Weryfikacja: ocena projektu ćwiczeniowego
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_U05, K2_U06, K2_U09
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U02, T2A_U03, T2A_U11, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U04, T2A_U01, T2A_U02, T2A_U09, T2A_U11, T2A_U12, T2A_U17
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt ZRYSK1
- potrafi pracować w zespole
Weryfikacja: ocena współpracy na zajęciach ćwiczeniowych i sposobu realizacji projektu ćwiczeniowego
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_K01, K2_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K03, T2A_K04, T2A_K05, T2A_K07
- Efekt ZRYSK2
- potrafi twórczo i konstruktywnie poszukiwać możliwych rozwiązań zabezpieczających oraz rea-gowania
Weryfikacja: ocena projektu ćwiczeniowego oraz postawy na zajęciach ćwiczeniowo-projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_K02, K2_K04, K2_K05
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K01, T2A_K06, T2A_K06, T2A_K07, T2A_K02