- Nazwa przedmiotu:
- Raportowanie i analiza danych w warunkach zrównoważonego rozwoju
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Katarzyna Rostek
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- RAPAND
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 50 godz. = 2 ECTS: wykład 15 godz., laboratorium 15 godz., przygotowanie do laboratorium, praca z literaturą 15 godz., konsultacje 5 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 35 godz. = 1,4 ECTS: wykład 15 godz., laboratorium 15 godz., konsultacje 5 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Razem 30 godz. = 1,2 ECTS: laboratorium 15 godz., przygotowanie do laboratorium, praca z literaturą 15 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium15h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza w zakresie statystyki i rachunku prawdopodobieństwa. Umiejętność obsługi komputera, posługiwania się pocztą elektroniczną oraz edytorem tekstu. Kompetencje w zakresie samodzielnej pracy z literaturą oraz instrukcją szkoleniową.
- Limit liczby studentów:
- 1 grupa 10-16 osobowa
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student:<br>
- posiadał podstawową wiedzę z zakresu zasad realizacji analizy biznesowej oraz projektów analitycznych, <br>
- potrafił opracować i zrealizować projekt analizy biznesowej,<br>
- potrafił współpracować lub kierować grupą projektu analizy biznesowej.<br>
- Treści kształcenia:
- Wykład: <br>W1 – Przedstawienie programu i regulaminu zajęć, sprawy organizacyjne, <br>
W2 – Rola systemów analityczno-raportujących w strukturze systemów informatycznych przedsiębiorstwa, <br>
W3 – Gromadzenie i przechowywanie zasobów danych w systemach informatycznych przedsiębiorstwa, <br>
W4 – Przygotowanie i realizacja projektu analizy według metodyki DAD, <br>
W5 – Przygotowywanie danych do analizy, <br>
W6 – Zarządzanie jakością danych w systemach informatycznych przedsiębiorstwa, <br>
W7 – Przetwarzanie danych w środowisku SAS-4GL, <br>
W8– Statystyczna analiza danych, <br>
W9 – Analizy wielowymiarowe OLAP, <br>
W10 – Analizy wielowymiarowe DM – klasyfikacja, <br>
W11 – Analizy wielowymiarowe DM – prognozowanie, <br>
W12 –Wizualizacja wyników analiz i sporządzanie raportów, <br>
W13 – Sieciowe udostępnianie raportów i szablonów analiz, <br>
W14-W15 – Test zaliczeniowy. <br>
Laboratorium: <br>
L1 – Przedstawienie programu i regulaminu zajęć, sprawy organizacyjne, <br>
L2 – przedstawienie środowiska realizacji ćwiczeń laboratoryjnych, omówienie problemu analitycznego, <br>
L3 – Import danych źródłowych i eksport wyników analiz w środowisku SAS Enterprise Guide, <br>
L4 – Budowa podzbiorów danych z wykorzystaniem możliwości zapytań w SAS Enterprise Guide, <br>
L5 – Agregacja i formatowanie danych w środowisku SAS Enterprise Guide, <br>
L6 – Łączenie i transpozycja zbiorów w środowisku SAS Enterprise Guide, <br>
L7 - Dostęp i nawigacja po kostkach OLAP w środowisku SAS Enterprise Guide, <br>
L8 – Tworzenie i wykorzy-stywanie pozycji wyliczanych w kostkach OLAP w środowisku SAS Enterprise Guide, <br>
L9 – Sortowanie, tworzenie filtrów i rankingów danych w kostkach OLAP w środowisku SAS Enterprise Guide, <br>
L10 – Podstawy przetwarzania danych w języku SAS 4-GL, <br>
L11- Tworzenie i wykorzystanie ekstraktów na strukturze OLAP w środowisku SAS Enterprise Guide, <br>
L12 – Przygotowywanie danych do analiz DM w środowisku SAS Enterprise Miner, <br>
L13 – Wykorzystanie różnych metod analitycznych w środowisku SAS Enterprise Miner, <br>
L14 – Ocena i poszukiwanie modelu suboptymalnego w środowisku SAS Enterprise Miner, <br>
L15 – Rozliczenie raportów ćwiczeń laboratoryjnych.
- Metody oceny:
- Wykład. Otwarty test pisemny sprawdzający znajomość zagadnień omawianych na W1-W15. Laboratorium. Rozliczenie raportów wykonania ćwiczeń laboratoryjnych L1-L15 z wykorzystaniem przygotowanych szablonów raportów. Rozliczenie obecności na zajęciach.<br>
Końcowa ocena z przedmiotu: Ocena końcowa jest sumą uzyskanych punktów z każdej z części (wykład i laboratorium) pod warunkiem uzyskania wymaganego minimum punktowego w każdej z nich.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] Davenport T.H., Harris J.G. (2010) – Inteligencja anali-tyczna w biznesie. Nowa nauka zwyciężania. MT Biznes, Warszawa. <br>
[2] Larose D. T. (2006) - Odkrywanie wiedzy z danych. Wprowadzenie do eksploracji danych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. <br>
[3] Larose D. T. (2008) - Metody i modele eksploracji danych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. <br>
[4] Hand D., Mannila H., Smyth P. (2005) – Eksploracja danych. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne WNT, Warszawa.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt RAPANDW1
- Student ma usystematyzowaną wiedzę z zakresu rozwiązywania zadań analityki biznesowej w zarządzaniu zrównoważonym rozwojem oraz możliwości wspierania jej przez specjalistyczne narzędzia i systemy informatyczne.
Weryfikacja: Zaliczenie wykładu i ćwiczeń laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_W05
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07
- Efekt RAPANDW2
- Student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu wykonywania analiz, obejmującą: ekstrakcję danych z zasobów źródłowych, przygotowanie danych do analizy, realizację analizy zgodnie z wytycznymi odbiorcy wyników, ocenę wyników analizy oraz przygotowanie raportu dokumentującego uzyskane wyniki.
Weryfikacja: Zaliczenie wykładu i ćwiczeń laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_W07
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04, T2A_W07, T2A_W08
- Efekt RAPANDW3
- Student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu standardów raportowania zrównoważonego rozwoju oraz ich roli we współczesnym zarządzaniu.
Weryfikacja: Zaliczenie wykładu i ćwiczeń laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_W23_DS
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W02, T2A_W04, T2A_W10, T2A_W08, T2A_W11
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt RAPANDU1
- Student potrafi wykorzystywać nabytą wiedzę z matematyki i statystyki do opisu procesów zarządzania i budowy modeli ekonomicznych i zarządczych.
Weryfikacja: Realizacja ćwiczeń laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U09, T2A_U11
- Efekt RAPANDU2
- Student potrafi pracować indywidualnie i w zespole, w tym także zarządzać swoim czasem oraz podejmować zobowiązania i dotrzymywać terminów.
Weryfikacja: Realizacja ćwiczeń laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_U05
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U02, T2A_U03, T2A_U11, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U04
- Efekt RAPANDU3
- Student potrafi – zgodnie z zadaną specyfikacją analizować i interpretować dane statystyczne stosować metody i narzędzia statystyki, dokonać statystycznej analizy problemów zarządzania i wyciągać wnioski z przeprowadzonych analiz.
Weryfikacja: Realizacja ćwiczeń laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_U05
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U02, T2A_U03, T2A_U11, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U04
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt RAPANDK1
- Student potrafi wykazać się skutecznością w realizacji projektów analitycznych, realizowanych w ramach studiów oraz poza nimi. ...
Weryfikacja: Realizacja ćwiczeń komputerowych.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K03, T2A_K04
- Efekt RAPANDK2
- Student rozumie znaczenie zagadnień analityki biznesowej w zarządzaniu zrównoważonym rozwojem i rozumie potrzebę aktualizacji wiedzy jej dotyczącej.
Weryfikacja: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K01, T2A_K06
- Efekt RAPANDK3
- Student potrafi identyfikować, formułować oraz interpretować problemy związane z analizą danych i raportowaniem zrównoważonego w taki sposób, aby były one zrozumiałe również dla osób nie zorientowanych w zagadnieniu.
Weryfikacja: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K05, T2A_K07