Nazwa przedmiotu:
Raportowanie i analiza danych w warunkach zrównoważonego rozwoju
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Katarzyna Rostek
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
RAPAND
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Razem 50 godz. = 2 ECTS: wykład 15 godz., laboratorium 15 godz., przygotowanie do laboratorium, praca z literaturą 15 godz., konsultacje 5 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Razem 35 godz. = 1,4 ECTS: wykład 15 godz., laboratorium 15 godz., konsultacje 5 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Razem 30 godz. = 1,2 ECTS: laboratorium 15 godz., przygotowanie do laboratorium, praca z literaturą 15 godz.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium15h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiedza w zakresie statystyki i rachunku prawdopodobieństwa. Umiejętność obsługi komputera, posługiwania się pocztą elektroniczną oraz edytorem tekstu. Kompetencje w zakresie samodzielnej pracy z literaturą oraz instrukcją szkoleniową.
Limit liczby studentów:
1 grupa 10-16 osobowa
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student:<br> - posiadał podstawową wiedzę z zakresu zasad realizacji analizy biznesowej oraz projektów analitycznych, <br> - potrafił opracować i zrealizować projekt analizy biznesowej,<br> - potrafił współpracować lub kierować grupą projektu analizy biznesowej.<br>
Treści kształcenia:
Wykład: <br>W1 – Przedstawienie programu i regulaminu zajęć, sprawy organizacyjne, <br> W2 – Rola systemów analityczno-raportujących w strukturze systemów informatycznych przedsiębiorstwa, <br> W3 – Gromadzenie i przechowywanie zasobów danych w systemach informatycznych przedsiębiorstwa, <br> W4 – Przygotowanie i realizacja projektu analizy według metodyki DAD, <br> W5 – Przygotowywanie danych do analizy, <br> W6 – Zarządzanie jakością danych w systemach informatycznych przedsiębiorstwa, <br> W7 – Przetwarzanie danych w środowisku SAS-4GL, <br> W8– Statystyczna analiza danych, <br> W9 – Analizy wielowymiarowe OLAP, <br> W10 – Analizy wielowymiarowe DM – klasyfikacja, <br> W11 – Analizy wielowymiarowe DM – prognozowanie, <br> W12 –Wizualizacja wyników analiz i sporządzanie raportów, <br> W13 – Sieciowe udostępnianie raportów i szablonów analiz, <br> W14-W15 – Test zaliczeniowy. <br> Laboratorium: <br> L1 – Przedstawienie programu i regulaminu zajęć, sprawy organizacyjne, <br> L2 – przedstawienie środowiska realizacji ćwiczeń laboratoryjnych, omówienie problemu analitycznego, <br> L3 – Import danych źródłowych i eksport wyników analiz w środowisku SAS Enterprise Guide, <br> L4 – Budowa podzbiorów danych z wykorzystaniem możliwości zapytań w SAS Enterprise Guide, <br> L5 – Agregacja i formatowanie danych w środowisku SAS Enterprise Guide, <br> L6 – Łączenie i transpozycja zbiorów w środowisku SAS Enterprise Guide, <br> L7 - Dostęp i nawigacja po kostkach OLAP w środowisku SAS Enterprise Guide, <br> L8 – Tworzenie i wykorzy-stywanie pozycji wyliczanych w kostkach OLAP w środowisku SAS Enterprise Guide, <br> L9 – Sortowanie, tworzenie filtrów i rankingów danych w kostkach OLAP w środowisku SAS Enterprise Guide, <br> L10 – Podstawy przetwarzania danych w języku SAS 4-GL, <br> L11- Tworzenie i wykorzystanie ekstraktów na strukturze OLAP w środowisku SAS Enterprise Guide, <br> L12 – Przygotowywanie danych do analiz DM w środowisku SAS Enterprise Miner, <br> L13 – Wykorzystanie różnych metod analitycznych w środowisku SAS Enterprise Miner, <br> L14 – Ocena i poszukiwanie modelu suboptymalnego w środowisku SAS Enterprise Miner, <br> L15 – Rozliczenie raportów ćwiczeń laboratoryjnych.
Metody oceny:
Wykład. Otwarty test pisemny sprawdzający znajomość zagadnień omawianych na W1-W15. Laboratorium. Rozliczenie raportów wykonania ćwiczeń laboratoryjnych L1-L15 z wykorzystaniem przygotowanych szablonów raportów. Rozliczenie obecności na zajęciach.<br> Końcowa ocena z przedmiotu: Ocena końcowa jest sumą uzyskanych punktów z każdej z części (wykład i laboratorium) pod warunkiem uzyskania wymaganego minimum punktowego w każdej z nich.
Egzamin:
nie
Literatura:
[1] Davenport T.H., Harris J.G. (2010) – Inteligencja anali-tyczna w biznesie. Nowa nauka zwyciężania. MT Biznes, Warszawa. <br> [2] Larose D. T. (2006) - Odkrywanie wiedzy z danych. Wprowadzenie do eksploracji danych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. <br> [3] Larose D. T. (2008) - Metody i modele eksploracji danych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. <br> [4] Hand D., Mannila H., Smyth P. (2005) – Eksploracja danych. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne WNT, Warszawa.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt RAPANDW1
Student ma usystematyzowaną wiedzę z zakresu rozwiązywania zadań analityki biznesowej w zarządzaniu zrównoważonym rozwojem oraz możliwości wspierania jej przez specjalistyczne narzędzia i systemy informatyczne.
Weryfikacja: Zaliczenie wykładu i ćwiczeń laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe: K2_W05
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07
Efekt RAPANDW2
Student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu wykonywania analiz, obejmującą: ekstrakcję danych z zasobów źródłowych, przygotowanie danych do analizy, realizację analizy zgodnie z wytycznymi odbiorcy wyników, ocenę wyników analizy oraz przygotowanie raportu dokumentującego uzyskane wyniki.
Weryfikacja: Zaliczenie wykładu i ćwiczeń laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe: K2_W07
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, T2A_W07, T2A_W08
Efekt RAPANDW3
Student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu standardów raportowania zrównoważonego rozwoju oraz ich roli we współczesnym zarządzaniu.
Weryfikacja: Zaliczenie wykładu i ćwiczeń laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe: K2_W23_DS
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W02, T2A_W04, T2A_W10, T2A_W08, T2A_W11

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt RAPANDU1
Student potrafi wykorzystywać nabytą wiedzę z matematyki i statystyki do opisu procesów zarządzania i budowy modeli ekonomicznych i zarządczych.
Weryfikacja: Realizacja ćwiczeń laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe: K2_U01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U09, T2A_U11
Efekt RAPANDU2
Student potrafi pracować indywidualnie i w zespole, w tym także zarządzać swoim czasem oraz podejmować zobowiązania i dotrzymywać terminów.
Weryfikacja: Realizacja ćwiczeń laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe: K2_U05
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U02, T2A_U03, T2A_U11, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U04
Efekt RAPANDU3
Student potrafi – zgodnie z zadaną specyfikacją analizować i interpretować dane statystyczne stosować metody i narzędzia statystyki, dokonać statystycznej analizy problemów zarządzania i wyciągać wnioski z przeprowadzonych analiz.
Weryfikacja: Realizacja ćwiczeń laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe: K2_U05
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U02, T2A_U03, T2A_U11, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U04

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt RAPANDK1
Student potrafi wykazać się skutecznością w realizacji projektów analitycznych, realizowanych w ramach studiów oraz poza nimi. ...
Weryfikacja: Realizacja ćwiczeń komputerowych.
Powiązane efekty kierunkowe: K2_K01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K03, T2A_K04
Efekt RAPANDK2
Student rozumie znaczenie zagadnień analityki biznesowej w zarządzaniu zrównoważonym rozwojem i rozumie potrzebę aktualizacji wiedzy jej dotyczącej.
Weryfikacja: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe: K2_K02
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K01, T2A_K06
Efekt RAPANDK3
Student potrafi identyfikować, formułować oraz interpretować problemy związane z analizą danych i raportowaniem zrównoważonego w taki sposób, aby były one zrozumiałe również dla osób nie zorientowanych w zagadnieniu.
Weryfikacja: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe: K2_K03
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K05, T2A_K07