- Nazwa przedmiotu:
- Logika i teoria mnogości
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Żaneta Trębska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Informatyka
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty techniczne
- Kod przedmiotu:
- LTM
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- - udział w wykładach: 15×2=30 godz.,
- udział w ćwiczeniach: 15×2=30 godz.,
- przygotowanie do wykładów (przejrzenie konspektów i notatek) : 15 godz.,
- przygotowanie do ćwiczeń (rozwiązanie kilku zadań z udostępnionych zestawów): 30 godz.,
- przygotowanie do kolokwiów: 3×5=15 godz.
- udział w konsultacjach: 5godz,
Razem 125 godzin
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- - udział w wykładach: 15×2=30 godz.,
- udział w ćwiczeniach: 15×2=30 godz.,
- udział w konsultacjach: 5 godz,
w sumie 65 godz. co daje ok. 2,5 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- - udział w ćwiczeniach: 15×2=30 godz.,
- przygotowanie do ćwiczeń (rozwiązanie kilku zadań z udostępnionych zestawów): 30 godz.,
w sumie 60 godz. co daje ok. 2,5 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- wiedza i umiejętności z zakresu matematyki w szkole średniej (poziom rozszerzony)
- Limit liczby studentów:
- 150
- Cel przedmiotu:
- - zapoznanie studentów z podstawową wiedzą z zakresu podstaw logiki, teorii mnogości i algebry abstrakcyjnej;
- ukształtowanie umiejętności sprawnego posługiwania się pojęciami zbioru, relacji, funkcji, grupy i pierścienia
- Treści kształcenia:
- TREŚĆ WYKŁADU:
1. Podstawowe wiadomości dotyczące logiki klasycznej (2h), w tym
rachunek zdań i rachunek kwantyfikatorów.
2. Podstawy teorii mnogości (2h) w tym:
podstawowe własności sumy, przecięcia i różnicy zbiorów;
rodziny indeksowane zbiorów, ich sumy i iloczyny, iloczyn kartezjański, zbiór potęgowy.
3. Relacje i ich własności (7h) w tym:
relacja równoważności – klasy abstrakcji, zbiór ilorazowy,
funkcje jako relacje, obrazy i przeciwobrazy zbiorów wyznaczone przez funkcje,
porządki częściowe i liniowe, elementy wyróżnione, kresy zbiorów, kraty, porządki gęste, ciągłe i dobre.
4. Elementy algebry abstrakcyjnej (9h) w tym:
działania algebraiczne, podstawowe struktury: półgrupy, monoidy, grupy, algebry Boole’a, homomorfizmy algebr;
podstawowe własności i przykłady grup, podgrupy, grupy cykliczne, grupy permutacji, izomorfizm grup,
grupy ilorazowe, homomorfizmy;
podstawowe własności i przykłady pierścieni i ciał, elementy odwracalne, dzielniki zera, pierścienie wielomianów,
równania wielomianowe w pierścieniach.
5. Podstawowe informacje z teorii mocy (5h) w tym:
równoliczność zbiorów, zbiory przeliczalne i nieprzeliczalne, metoda przekątniowa Cantora, arytmetyka liczb kardynalnych,
porównywanie mocy zbiorów, hipoteza continuum.
6. Wstęp do teorii rekursji (2h) – funkcje, relacje i zbiory rekurencyjne oraz pierwotnie rekurencyjne.
7. Podstawy sformalizowanych teorii matematycznych(3h) w tym: rozstrzygalność, niesprzeczność i zupełność teorii, twierdzenia Godla, nurty filozofii w matematyce (3h).
Studentom udostępniane są, na stronie www konspekty wszystkich wykładów. Teoria (definicje, twierdzenia, itd.) prezentowana jest na wykładzie przy pomocy slajdów, przykłady i zadania rozwiązywane na tablicy.
ZAKRES ĆWICZEŃ:
1. Dowodzenie praw rachunku zdań, rachunku kwantyfikatorów i teorii mnogości, wyznaczanie uogólnionych sum i przecięć indeksowanych rodzin zbiorów (6h).
2. Badanie własności relacji. Wyznaczanie klas abstrakcji relacji równoważności. Badanie własności funkcji. Znajdowanie obrazów i przeciwobrazów zbiorów (4h)
3. Badanie własności zbiorów częściowo uporządkowanych. Wyznaczanie elementów wyróżnionych i kresów zbiorów.(2h)
4. Badanie własności grup, wyznaczanie podgrup i homomorfizów, konstrukcja grup ilorazowych.(4h)
5. Badanie własności pierścieni, znajdowanie elementów odwracalnych i dzielników zera. Rozwiązywanie równań w pierścieniach skończonych. Konstrukcja pierścieni ilorazowych i badanie ich własności (4h)
6. Dowodzenie przeliczalności i nieprzeliczalności zbiorów. Wyznaczanie mocy zbiorów. (4h)
- Metody oceny:
- Na podstawie trzech kolokwiów w czasie semestru lub dodatkowego sprawdzianu dotyczącego kluczowych zagadnień przedmiotu
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. H. Rasiowa, Wstęp do matematyki współczesnej, PWN,
2. W. Marek, J. Onyszkiewicz, Elementy logiki i teorii mnogości w zadaniach, PWN,
3. J. Kraszewski, Wstęp do matematyki, WNT,
4. A. I. Kostrikin, Wstęp do algebry, tom 1,3, PWN
5. J. Rutkowski, Algebra abstrakcyjna w zadaniach, PWN
6. W. J. Gilbert, W. K. Nicholson, Algebra współczesna z zastosowaniami, WNT
- Witryna www przedmiotu:
- http://studia.elka.pw.edu.pl/pub/14Z/LTM.A
- Uwagi:
- Studentom udostępniane są , z wyprzedzeniem, zestawy zadań (12 zestawów), przerabiane na ćwiczeniach. Sprawdzanie wiedzy w czasie semestru realizowane jest przez 3 kolokwia, na których studenci rozwiązują zadania podobne do przerabianych na ćwiczeniach.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt LTM_W01
- zna podstawowe prawa rachunku zdań i kwantyfikatorów, zna własności działań na zbiorach, zna własności relacji i różne przykłady relacji, w szczególności podstawowe własności funkcji
Weryfikacja: ćwiczenia, konsultacje, kolokwium 1
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07
- Efekt LTM_W02
- zna podstawowe własności działań algebraicznych oraz podstawowe własności i przykłady grup, pierścieni i ciał
Weryfikacja: ćwiczenia, konsultacje, kolokwium 2, 3
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07
- Efekt LTM_W03
- zna pojęcie równoliczności zbiorów oraz przykłady zbiorów przeliczalnych i zbiorów mocy kontinuum, zna własności działań na liczbach kardynalnych; zna definicje i przykłady funkcji, relacji i zbiorów rekurencyjnych i pierwotnie rekurencyjnych
Weryfikacja: ćwiczenia, konsultacje, kolokwium 3
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt LTM_U01
- umie sprawdzić prawdziwość zdań złożonych oraz zdań zapisanych z użyciem kwantyfikatorów, umie wykonywać podstawowe działania na zbiorach oraz rodzinach zbiorów
Weryfikacja: ćwiczenia, konsultacje, kolokwium 1
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09, T1A_U08, T1A_U09
- Efekt LTM_U02
- umie sprawdzać własności relacji, umie badać ogólne własności funkcji, potrafi wyznaczyć obrazy i przeciwobrazy zbiorów wyznaczone przez funkcje, potrafi porównywać obiekty ze względu na różne kryteria, używając w tym celu pojęć z zakresu zbiorów uporządkowanych
Weryfikacja: ćwiczenia, konsultacje, kolokwium 1 i 2
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U09
- Efekt LTM_U03
- umie badać podstawowe własności grup i homomorfizmów, w szczególności grup cyklicznych i grup permutacji, umie rozwiązywać proste równania w pierścieniach skończonych, potrafi badać własności pierścieni i ciał
Weryfikacja: ćwiczenia, konsultacje, kolokwium 2 i 3
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09, T1A_U08, T1A_U09
- Efekt LTM_U04
- potrafi wyznaczyć moce prostych zbiorów, potrafi na prostym poziomie wykazać równoliczność zbiorów i przeliczalność zbiorów, umie posługiwać się liczbami kardynalnymi
Weryfikacja: ćwiczenia, konsultacje, kolokwium 3
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09