- Nazwa przedmiotu:
- Zarządzanie i harmonogramowanie procesów
- Koordynator przedmiotu:
- Eugeniusz TOCZYŁOWSKI
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Informatyka
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty techniczne - podstawowe
- Kod przedmiotu:
- ZAH
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Około 150 godzin, w rozbiciu na:
- 30 godzin zajęć wykładowych plus 45 godzin pracy własnej związanej z nabyciem wiedzy i umiejętności prezentowanych na wykładzie, w tym rozwiązywanie zadań domowych oraz przygotowywanie się do dwóch kolokwiów;
- 23 godzin na zajęcia laboratoryjne (zajęcia wstępne z wykładem wprowadzającym, wykonanie 5 ćwiczeń laboratoryjnych trwających 4 godziny zegarowe) plus 22 godzin pracy własnej związanej z przygotowaniem się do laboratorium;
- 30 godzin na mini-projekt wykonywany w domu i konsultowany z prowadzącym.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- - 30 godzin zajęć wykładowych
- 23 godzin na zajęcia laboratoryjne
- 5 godzin konsultacje projektowe
w sumie 58 godzin co daje ok. 2 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- - 23 godzin na zajęcia laboratoryjne (zajęcia wstępne z wykładem wprowadzającym, wykonanie 5 ćwiczeń laboratoryjnych trwających 4 godziny zegarowe) plus 22 godzin pracy własnej związanej z przygotowaniem się do laboratorium;
- 30 godzin na mini-projekt wykonywany w domu i konsultowany z prowadzącym.
75 godziny co daje 2,5 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium30h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- - znajomość matematyki na poziomie I roku studiów
- elementarna znajomość problematyki optymalizacji liniowej i całkowitoliczbowej
- Limit liczby studentów:
- 48
- Cel przedmiotu:
- - ukształtowanie wśród studentów zrozumienia problematyki optymalizacji szeregowania zadań oraz efektywnego rozdziału zasobów podczas realizacji różnorodnych procesów dyskretnych;
- zapoznanie studentów z podstawowymi modelami i algorytmami rozdziału zasobów i szeregowanie zadań;
- zapoznanie studentów z podstawowymi technikami zarządzania procesami aukcyjnymi w systemach rozproszonych, w warunkach konkurencji rynkowej;
- ukształtowanie umiejętności w zakresie tworzenia modeli matematycznych zarządzania na szczeblu taktycznym w celu efektywnej realizacji procesów produkcyjnych, dystrybucyjnych i logistycznych, w tym zarządzania w sieciach i łańcuchach dostaw;
- Treści kształcenia:
- Zaznajomienie studentów z:
- klasyfikacją problemów szeregowania oraz notacją trójpolową zadań szeregowania;
- najważniejszymi regułami priorytetowymi szeregowania zadań w sieciach kolejek;
- zagadnieniami rozdziału zasobów i szeregowanie zadań złożonych z operacji podzielnych i niepodzielnych;
- modelami i algorytmami harmonogramowania zadań złożonych z operacji podzielnych na procesorach równoległych z uwzględnieniem różnorodnych wymagań;
- modelami i algorytmami zarządzania projektami i harmonogramowania zadań złożonych z operacji niepodzielnych w systemach przepływowych i ogólnych gniazdowych;
- metodami i technikami zarządzania procesami w systemach produkcyjnych, dystrybucyjnych i logistycznych, w tym w sieciach i łańcuchach dostaw;
- procesami aukcyjnymi w systemach rozproszonych, w warunkach konkurencji rynkowej podczas wymiany dóbr i usług; zastosowania sieciowe i infrastrukturalne;
- podstawowymi technikami modelowania i rozwiązywania matematycznych zadań optymalizacji dla różnorodnych problemów zarządzania, szeregowania i harmonogramowania uwzględniających specyficzne wymagania i charakter problemów decyzyjnych; w szczególności zadań programowania liniowego, mieszanego oraz sieciowych.
- Metody oceny:
- Dwa kolokwia w semestrze, oceny z laboratoriów
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Toczyłowski (1998) Zarządzanie i harmonogramowanie procesów, preskrypt i uzupełniające materiały dydaktyczne do wykładów z przedmiotu ZAH
- Krzyżaniak S. (2002) Podstawy zarządzania zapasami w przykładach. Biblioteka Logistyka, Poznań
- Robbins S.P., DeCenzo D.A. (2002) Podstawy zarządzania. PWE, Warszawa
- Toczyłowski, E. (2003) Optymalizacja procesów rynkowych przy ograniczeniach. Wydanie II zmienione i poszerzone, Akademicka Oficyna Wydawnicza EXIT, Warszawa.
- Witryna www przedmiotu:
- http://eres.elka.pw.edu.pl/eres/wwersje$.startup?Z_ID_PRZEDMIOTU=ZAH&Z_NR_WERSJI=1&Z_CHK=23573
- Uwagi:
- Laboratorium obejmuje:
- jedno spotkanie organizacyjne z wykładem prezentującym narzędzia optymalizacyjne (AIMMS), trwające około 2,5 godziny;
- 5 ćwiczeń laboratoryjnych trwających 4 godziny zegarowe;
- mini-projekt wykonywany w domu.
Ćwiczenia laboratoryjne wykonywane są w zespołach dwuosobowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt ZAHW01
- sklasyfikować problemy szeregowania, opisać notację trójpolową zadań szeregowania, złożoność problemów i algorytmów szeregowania zadań
Weryfikacja: kolokwium, zadania domowe przed laboratorium, laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03
- Efekt ZAHW03
- modelowanie zagadnień rozdziału zasobów i szeregowania zadań złożonych z operacji podzielnych i niepodzielnych
Weryfikacja: kolokwium, zadania domowe przed laboratorium, laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03
- Efekt ZAHW04
- obrać adekwatne modele i algorytmy harmonogramowania operacji podzielnych na procesorach równoległych z uwzględnieniem różnorodnych wymagań
Weryfikacja: kolokwium, zadania domowe przed laboratorium, laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W08, K_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W07, T2A_W03
- Efekt ZAHW05
- opisać metody i techniki zarządzania procesami w systemach produkcyjnych, dystrybucyjnych oraz systemach rynkowej wymiany
Weryfikacja: kolokwium, zadania domowe przed laboratorium, laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W12, K_W01, K_W02, K_W08
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W08, T2A_W01, T2A_W03, T2A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt ZAHU01
- zaprojektować podstawowy model matematyczny optymalizacji dla problemów: produkcji, aukcji, szeregowania z ograniczeniami uwzględniającymi specyficzny charakter problemu
Weryfikacja: kolokwium, laboratorium L1, L2, L4, L5, L6
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U07, K_U14
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U10, T2A_U19
- Efekt ZAHU02
- ozwiązać sformułowany model matematyczny, zinterpretować wyniku
Weryfikacja: kolokwium, laboratorium L1, L2, L4, L5, L6
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U10, K_U12
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U15, T2A_U17
- Efekt ZAHU03
- sformułować zadanie sieciowe dla danego problemu: produkcji, szeregowania, rozdziału zasobów
Weryfikacja: kolokwium, laboratorium L1, L2, L4, L5, L6
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U07, K_U11
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U10, T2A_U16
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt ZAHK01
- pracować indywidualnie i w zespole
Weryfikacja: zadania przedkolokwialne, laboratorium (realizowane w zespołach 2-osob.)
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K06
- Efekt ZAHK02
- uczestniczyć w procesach rynkowej konkurencji i współzawodnictwa
Weryfikacja: laboratorium L3
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K06