- Nazwa przedmiotu:
- Fizyka
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. Michał Kruczyk
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Gospodarka Przestrzenna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- GP.SIK228
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba godzin kontaktowych - 32, w tym:
obecność na wykładzie:    30 godzin
konsultacje:                        2 godziny
Praca własna studenta:
praca z literaturą, materiałami z wykładu   10 godzin
przygotowanie do zaliczenia:   10 godzin
razem: 52 godziny co odpowiada: 2 punktom ECTS
obecność na wykładach: 30 h
przygotowania do sprawdzianu: 15 h
razem: 45 h 
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,2 punktu ECTS - liczba godzin kontaktowych - 32, w tym:
obecność na wykładzie:    30 godzin
konsultacje:                        2 godziny
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0,8 punktu ECTS - 20 godzin, w tym:
praca z literaturą, materiałami z wykładu   10 godzin
przygotowanie do zaliczenia:   10 godzin
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- fizyka licealna
fizyka na pierwszym roku kursu inżynierskiego
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie z podstawowymi zjawiskami i procesami zachodzącymi we wnętrzu Ziemi, w hydrosferze i atmosferze. Rozszerzony opis elementów środowiska przyrodniczego wpływającego na życie człowieka: trzęsienia ziemi, wulkany, pogoda, klimat, opady, powodzie, tsunami, pływy oceaniczne itp.
Zapoznanie ze specyficznymi cechami środowiska zurbanizowanego: klimat miasta, aerodynamika urbanistyczna, hałas, zanieczyszczenia powierza, promieniowanie itd.
Omówienie możliwości minimalizowania negatywnych skutków przez właściwe projektowanie przestrzenne i rozwiązania budowlane. Zapoznanie studenta z możliwościami wykorzystania odnawialnych źródeł energii i podstawowymi rozwiązaniami budownictwa enegooszczędnego.  
Opanowanie fizykalnych podstaw projektowania miast i osiedli zgodnego ze strategią zrównoważonego rozwoju. Zapoznanie z metodyką prognozowania i oceny ekoenergetycznych skutków wzajemnego oddziaływania antropogennych oraz naturalnych czynników klimatotwórczych. 
- Treści kształcenia:
- 1) Budowa Ziemi. Tektonika płyt (hipoteza Wegenera). Elementy sejsmologii: ognisko, epicentrum, promień sejsmiczny, typy fal sejsmicznych, hodograf. Obszary sejsmiczne. Skutki trzęsień ziemi w różnych obszarach. Magnituda trzęsienia (skala Richtera). Elastyczność skorupy ziemskiej. Budownictwo sejsmiczne. Ruchy masowe gruntu. 
2) Budowa, cyrkulacja i termodynamika atmosfery. Równanie stanu powietrza suchego. Model atmosfery hydrostatycznej. Równowaga pionowa i konwekcja termiczna. Para wodna w atmosferze, para nasycona, miary wilgotności. Widmo promieniowania słonecznego. Nasłonecznienie. Albedo powierzchni Ziemi. Pogoda: typy wiatru, fronty atmosferyczne, zachmurzenie i opady. Zjawiska optyczne w atmosferze. 
3) Elementy hydrologii. Cykl wodny. Oceany, falowanie, pływy. Tsunami. Prądy morskie i ich wpływ na klimat. Groźba powodzi. Wody gruntowe. Obiekty hydrologiczne i ich wpływ na środowisko. 
4) Czynniki klimatotwórcze, bioklimat, pogoda. Klimat Polski. Zmiany klimatu: anomalie klimatyczne, bilans energetyczny Ziemi, efekt cieplarniany, obserwacje współczesne a paleoklimatologia. Zagrożenia bioróżnorodności. 
5) Równania ruchu powietrza. Warstwa graniczna. Numeryczne prognozowanie pogody – elementy. Efekt tunelowy. Aerodynamika budowli. Aerodynamika terenów zabudowanych. Ochrona przed wiatrem. Charakterystyka aerodynamiczna obszarów o różnej intensywności i strukturze zabudowy oraz jej konsekwencje bioklimatyczne i cieplne. 
6) Specyficzne cechy klimatu miasta. Zjawisko wyspy ciepła. Stan powietrza atmosferycznego. Jakość powietrza, aerozole, smog.  Promieniowanie jonizujące w środowisku. Rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń. Bilans ciepła i wilgoci, znaczenie fizyki cieplnej w zespołach miejskich. Konsekwencje termiczne i bioklimatyczne urbanizacji. 
7) Oświetlenie i pola elektromagnetyczne jako czynnik środowiskowy. Elementy akustyki, hałas i jego miara. Ochrona przed hałasem. Akustyka urbanistyczna. Odczuwanie wrażeń cieplnych, akustycznych i wizualnych oraz jakości powietrza.  Akceptowalne i komfortowe warunki środowiska cieplnego, wizualnego i akustycznego. Spektroskopia środowiska i inne techniki pomiarowe. 
8) Typologia i klasyfikacja miast oraz aglomeracji miejsko-przemysłowych. Jakość środowiska fizycznego w mieście. Charakterystyczne enklawy wielkomiejskie, mikro- klimat ulic i placów. Insolacja i przewietrzanie głębokich kanionów ulic. Ochrona akustyczna. Rola zieleni i akwenów. 
9) Znaczenie zagadnień fizykalnych dla współczesnej architektury i urbanistyki. Wymagania dotyczące obiektów środowiska zbudowanego. Strategia zrównoważonego rozwoju.  
10) Fizyka miasta na usługach strategii zrównoważonego rozwoju. Bilans ekoenergetyczny, uwarunkowania i wskaźniki zrównoważenia. Racjonalizacja intensywności zabudowy oraz wdrażania nowoczesnej technologii. Niekonwencjonalna infrastruktura techniczna. 
11) Możliwości i ograniczenia wykorzystania odnawialnych źródeł energii (słonecznej, wiatrowej, geotermalnej i biomasy). Energia jądrowa i termojądrowa. Różne koncepcje nisko-energochłonnych struktur urbanistycznych. Osiedla proekologiczne. 
- Metody oceny:
- Pisemny sprawdzian wiadomości w zakresie zgodnym z programem wykładów na końcu kursu
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1  Barlik Marcin: Wybrane zagadnienie z geofizyki, Wydawnictwa PW, Warszawa, 1986
2. Bilski Edmund: Geofizyka, Wydawnictwa PW, Warszawa, 1971 
3. Stenz Edward, Maria Mackiewicz: Geofizyka ogólna, PWN, Warszawa, 1964
4. Kożuchowski K. (red.): Meteorologia i klimatologia. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2005 
5.  Alyn C. Duxbury, Alison B. Duxbury, Keith A. Sverdrup: Oceany świata. PWN. Warszawa, 2002
6. Steven M. Stanley: Historia Ziemi, PWN, Warszawa, 2005
7. Laskowski L.: Wybrane zagadnienia fizyki miasta. COIB, Warszawa 1987 
8. Leszek Laskowski: Leksykon podstaw budownictwa niskoenergochłonnego. POLCEN, Warszawa 2009
9. Boeker E., Grondelle R.: Fizyka środowiska. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2002 
10. Pr. zbior.: Klimat miasta - Vademecum urbanisty. Instytut Gospodarki Przestrzennej i Komunalnej, Kraków 1991 
11. Lewińska J.: Klimat miasta – zasoby, zagrożenia, kształtowanie. Instytut Gospodarki Przestrzennej i Komunalnej, Kraków 2000 
12. Pr. zbior.: Bioklimatologia człowieka. Instytut Geogr. i Przestrz. Zagospod. PAN, Warszawa 1997 
13. Klemm K.: Kompleksowa ocena warunków mikroklimatu w luźnych i zwartych strukturach urbanistycznych. KILiW PAN, Warszawa 2011 
14. Woś Alojzy (2006). Meteorologia dla geografów, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań
15. Encyklopedia fizyki współczesnej (1983): Opracowanie zbiorcze, PWN, Warszawa
16. Iribarne J.V., Cho H.-R (1988): Fizyka atmosfery, PWN, Warszawa 
17. Steven M. Stanley (2005): Historia Ziemi, PWN, Warszawa
18. Tjerd van Andel (2001): Nowe spojrzenie na starą planetę, PWN, Warszawa
19. Mizerski W. (2010): Geologia dynamiczna, PWN, Warszawa
20. Różański S. (1959): Budowa miasta a jego klimat. Arkady, Warszawa 
21. Sumień T.: Ochrona energii w miastach, osiedlach, budynkach. COBP BO, Warszawa 1988.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt GP.SIK228_W1
- osoba ma podstawową wiedzę w zakresie sejsmiki skorupy ziemskiej, uwarunkowań hydrologicznych, stabilności gruntu, dynamiki i termodynamiki atmosfery, czynników klimatu, klimatu miasta, akustyki i aerodynamiki urbanistycznej, jakości powietrza oraz wykorzystania źródeł energii odnawialnej 
 Weryfikacja: sprawdzian zaliczeniowy
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W02
 Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt GP.SIK228_U1
- Ma umiejętność analizy współzależności zjawisk w środowisku przyrodniczym człowieka, oraz analizy empirycznych baz danych w zakresie warunków klimatycznych, stanu środowiska itp. Potrafi ocenić wpływ poszczególnych czynników na planowanie  urbanistyczne. Umie korzystać z rozległej literatury przedmiotu, raportów instytucji publicznych;  rozumie i ocenia wartość różnych metod badań. 
 Weryfikacja: sprawdzian zaliczeniowy
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U01, K_U21_SR
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        ,
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Efekt GP.SIK228_K1
- Zrozumie złożoności procesów przyrodniczych. Dostrzega różnorakie współzależności przyroda-procesy urbanizacji i rozumie konieczność śledzenia najnowszych technik i wyników badań.   
 Weryfikacja:
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_K01
 Powiązane efekty obszarowe: