Nazwa przedmiotu:
Społeczno-kulturowe uwarunkowania gospodarki przestrzennej
Koordynator przedmiotu:
dr Jadwiga Szymańska
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Gospodarka Przestrzenna
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
GP.SIK219
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
90 (- udział w wykładach: 15 x 1 godz. = 15 godz., - udział w ćwiczeniach: 7 x 2 godz. + 1 godz. = 15 godz., - przygotowanie do ćwiczeń: 7 x 4 godz. = 28 godz., - udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 9 x 1 godz. = 9 godz. - przygotowanie do zaliczenia i obecność na zaliczeniu: 20 godz. + 3 godz. = 23 godz. Łączny nakład pracy studenta wynosi zatem 90 godz., co odpowiada 3 punktom ECTS. )
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2 (- udział w wykładach: 15 x 1 godz. = 15 godz., - udział w ćwiczeniach: 7 x 2 godz. + 1 godz. = 15 godz., - udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 9 x 1 godz. = 9 godz. - obecność na zaliczeniu: 3 godz. = 3 godz. Łączny nakład pracy studenta wynosi zatem 42 godz., co odpowiada 2 punktom ECTS. )
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2 (- udział w ćwiczeniach: 7 x 2 godz. + 1 godz. = 15 godz., - przygotowanie do ćwiczeń: 7 x 4 godz. = 28 godz., - udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 9 x 1 godz. = 9 godz. Łączny nakład pracy studenta wynosi zatem 52 godz., co odpowiada 2 punktom ECTS. )
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Ogólna wiedza o społeczeństwie, znajomość historii architektury
Limit liczby studentów:
90
Cel przedmiotu:
Wiedza o wpływie społecznch i kulturowych czynników na gospodarowanie przestrzenią oraz etyce użytowania przestrzeni. Rozumienie nowych tendencji w rozwoju miast oraz procesu zróżnicowania obszarów miejskich.
Treści kształcenia:
WYKŁAD: Człowiek i przestrzeń – kształtowanie i użytkowanie przestrzeni, rozwiązywanie konfliktów. Przestrzeń miejska – wybrane elementy: współczesne tendencje w rozwoju przestrzeni miast, urbanizacja i jej skutki. Podmioty wytwarzające przestrzeń społeczną – potrzeby przestrzenne człowieka, funkcje podmiotów (człowiek, grupa społeczna, społeczeństwo), rola kapitału społecznego. Gospodarowanie przestrzenią, etyka gospodarowania i użytkowania przestrzeni. ĆWICZENIA: "Studia przypadków” - Tożsamość miasta, Genius loci – duch miasta na podstawie wybranych miast: 1. Historia miasta w pigułce. 2. Centrum miasta – różnorodność funkcji. 3. Przestrzeń publiczna miasta. 4. Różnorodność i ład ulic – esencja miejskości. 5. Ludność – struktura wiekowa, etniczna, itp. 6. Poziom życia mieszkańców – praca, mieszkanie, wypoczynek, usługi publiczne, społeczne zróżnicowanie miasta. 7. Czytelność miasta – cechy nadzwyczajne, unikalne. 8. Podsumowanie – identyfikacja tożsamości wybranego miasta.
Metody oceny:
1 kolokwium w semestrze, prezentacje- studia przypadków
Egzamin:
nie
Literatura:
1. A. Karwińska, Gospodarka przestrzenna. Uwarunkowania społeczno-kulturowe. 2. B. Jałowiecki, M. Szczepański, G. Gorzelak, Rozwój lokalny i regionalny w perspektywie socjologicznej, Śląskie Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Zarządzania i Nauk Społecznych im. Ks. Emila Szramka w Tychach, wyd. 1, Tychy 2007. 3. B. Jałowiecki, M. Szczepański, Miasto i przestrzeń w perspektywie socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, wyd.1, Warszawa 2006. 4. B. Jałowiecki, Społeczne wytwarzanie przestrzeni, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2010 5. Wybrane problemy rozwoju i rewitalizacji miast: aspekty poznawcze i praktyczne, red. J.J. Parysek , A. Tölle, Biuletyn Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, seria RP Rozwój Regionalny i Polityka regionalna nr 5, Poznań 2008.
Witryna www przedmiotu:
www.gospodarkaprzestrzenna.pw.edu.pl
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_1
Zna i rozumie interdyscyplinarne uwarunkowania gospodarowania przestrzenią ze szczególnym uwzględnieniem aspektów społecznych i kulturowych
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_W10
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt W_2
Zna i rozumie różnorodne skutki gospodarowania przestrzenią przez człowieka, grupę społeczną, społeczeństwo.
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_W10
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_1
Potrafi pozyskiwać i wykorzystywać informacje z literatury dotyczące społecznych i kulturowych czynników rozwoju miast
Weryfikacja: przygotowanie prezentacji, dyskusja, ocena
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt U_2
Potrafi opracować dokumentację dotyczącą zagadnienia współczesnego rozwoju miast
Weryfikacja: przygotowanie prezentacji, dyskusja
Powiązane efekty kierunkowe: K_U03
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt U_3
Potrafi dokonać analizy i selekcji zebranych materiałów, umie formułować wnioski
Weryfikacja: przygotowanie prezentacji, dyskusja, ocena
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_1
Potrafi pracować w zespole rozwiązując zagadnienia interdyscyplinarne związane z zagospodarowaniem przestrzennym
Weryfikacja: przygotownie prezentacji w zespole, dyskusja
Powiązane efekty kierunkowe: K_K07
Powiązane efekty obszarowe: