- Nazwa przedmiotu:
- Społeczno-kulturowe uwarunkowania gospodarki przestrzennej
- Koordynator przedmiotu:
- dr Jadwiga Szymańska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Gospodarka Przestrzenna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- GP.SIK219
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 90
(- udział w wykładach: 15 x 1 godz. = 15 godz.,
- udział w ćwiczeniach: 7 x 2 godz. + 1 godz. = 15 godz.,
- przygotowanie do ćwiczeń: 7 x 4 godz. = 28 godz.,
- udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 9 x 1 godz. = 9 godz.
- przygotowanie do zaliczenia i obecność na zaliczeniu: 20 godz. + 3 godz. = 23 godz.
Łączny nakład pracy studenta wynosi zatem 90 godz., co odpowiada 3 punktom ECTS. )
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2
(- udział w wykładach: 15 x 1 godz. = 15 godz.,
- udział w ćwiczeniach: 7 x 2 godz. + 1 godz. = 15 godz.,
- udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 9 x 1 godz. = 9 godz.
- obecność na zaliczeniu: 3 godz. = 3 godz.
Łączny nakład pracy studenta wynosi zatem 42 godz., co odpowiada 2 punktom ECTS. )
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2
(- udział w ćwiczeniach: 7 x 2 godz. + 1 godz. = 15 godz.,
- przygotowanie do ćwiczeń: 7 x 4 godz. = 28 godz.,
- udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 9 x 1 godz. = 9 godz. Łączny nakład pracy studenta wynosi zatem 52 godz., co odpowiada 2 punktom ECTS. )
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Ogólna wiedza o społeczeństwie, znajomość historii architektury
- Limit liczby studentów:
- 90
- Cel przedmiotu:
- Wiedza o wpływie społecznch i kulturowych czynników na gospodarowanie przestrzenią oraz etyce użytowania przestrzeni. Rozumienie nowych tendencji w rozwoju miast oraz procesu zróżnicowania obszarów miejskich.
- Treści kształcenia:
- WYKŁAD:
Człowiek i przestrzeń – kształtowanie i użytkowanie przestrzeni, rozwiązywanie konfliktów.
Przestrzeń miejska – wybrane elementy: współczesne tendencje w rozwoju przestrzeni miast, urbanizacja i jej skutki.
Podmioty wytwarzające przestrzeń społeczną – potrzeby przestrzenne człowieka, funkcje podmiotów (człowiek, grupa społeczna, społeczeństwo), rola kapitału społecznego.
Gospodarowanie przestrzenią, etyka gospodarowania i użytkowania przestrzeni.
ĆWICZENIA:
"Studia przypadków” - Tożsamość miasta, Genius loci – duch miasta na podstawie wybranych miast:
1. Historia miasta w pigułce.
2. Centrum miasta – różnorodność funkcji.
3. Przestrzeń publiczna miasta.
4. Różnorodność i ład ulic – esencja miejskości.
5. Ludność – struktura wiekowa, etniczna, itp.
6. Poziom życia mieszkańców – praca, mieszkanie, wypoczynek, usługi publiczne, społeczne zróżnicowanie miasta.
7. Czytelność miasta – cechy nadzwyczajne, unikalne.
8. Podsumowanie – identyfikacja tożsamości wybranego miasta.
- Metody oceny:
- 1 kolokwium w semestrze, prezentacje- studia przypadków
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. A. Karwińska, Gospodarka przestrzenna. Uwarunkowania społeczno-kulturowe.
2. B. Jałowiecki, M. Szczepański, G. Gorzelak, Rozwój lokalny i regionalny w perspektywie socjologicznej, Śląskie Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Zarządzania i Nauk Społecznych im. Ks. Emila Szramka w Tychach, wyd. 1, Tychy 2007.
3. B. Jałowiecki, M. Szczepański, Miasto i przestrzeń w perspektywie socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, wyd.1, Warszawa 2006.
4. B. Jałowiecki, Społeczne wytwarzanie przestrzeni, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2010
5. Wybrane problemy rozwoju i rewitalizacji miast: aspekty poznawcze i praktyczne, red. J.J. Parysek , A. Tölle, Biuletyn Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, seria RP Rozwój Regionalny i Polityka regionalna nr 5, Poznań 2008.
- Witryna www przedmiotu:
- www.gospodarkaprzestrzenna.pw.edu.pl
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_1
- Zna i rozumie interdyscyplinarne uwarunkowania gospodarowania przestrzenią ze szczególnym uwzględnieniem aspektów społecznych i kulturowych
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W10
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt W_2
- Zna i rozumie różnorodne skutki gospodarowania przestrzenią przez człowieka, grupę społeczną, społeczeństwo.
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W10
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_1
- Potrafi pozyskiwać i wykorzystywać informacje z literatury dotyczące społecznych i kulturowych czynników rozwoju miast
Weryfikacja: przygotowanie prezentacji, dyskusja, ocena
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt U_2
- Potrafi opracować dokumentację dotyczącą zagadnienia współczesnego rozwoju miast
Weryfikacja: przygotowanie prezentacji, dyskusja
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U03
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt U_3
- Potrafi dokonać analizy i selekcji zebranych materiałów, umie formułować wnioski
Weryfikacja: przygotowanie prezentacji, dyskusja, ocena
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_1
- Potrafi pracować w zespole rozwiązując zagadnienia interdyscyplinarne związane z zagospodarowaniem przestrzennym
Weryfikacja: przygotownie prezentacji w zespole, dyskusja
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K07
Powiązane efekty obszarowe: